شناسهٔ خبر: 70953402 - سرویس اقتصادی
منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

سردیگر لوله به کجا وصل است؟

اگر همین حالا عبارت «قاچاق سوخت» را در اینترنت جست‌وجو کنید اخبار و گزارش‌هایی را حداقل از ۱۵ سال پیش پیدا می‌کنید که حکایت از تنوع در کیفیت و کمیت قاچاق سوخت دارند.

صاحب‌خبر -

حوالی امروز/ خبرگزاری‌ها معمولاً برای جلب و جذب مخاطب از کلماتی مثل «عجیب» استفاده می‌کنند. یعنی در تیتر خبر دیروز: «ماجرای عجیب سرقت سوخت از خط لوله اصلی در هرمزگان»، نه «سرقت سوخت» و نه «خط لوله اصلی»اش، اصلاً و واقعاً عجیب نیستند! آن هم وقتی می‌دانیم ماجرا نه سرقت بلکه قاچاق سوخت است. این را هم یادمان نرفته که خبر عجیب‌تر را کمتر از دو هفته پیش در رسانه‌ها دیدیم و خواندیم که: «لوله قاچاق سوخت هواپیما کشف شد!» ماجرا هم از این قرار بود که مأموران نیروی انتظامی بندرعباس با دستور قضایی رفته و یک خط لوله ۲کیلومتری مخصوص انتقال غیرمجاز سوخت هواپیما را کشف کرده بودند. برآوردها نشان می‌داد این خط لوله ظرفیت برداشت ۷۰ هزار لیتر بنزین هواپیما در شبانه‌روز را داشته است! کارشناسان هم در بررسی‌های بعدی گفته بودند ارزش خود این لوله ۲کیلومتری مخصوص، حدود ۴میلیارد تومان است و نصب آن هم کار سارق و قاچاقچی عادی نیست چون به دانش فنی خاصی نیاز دارد! با ورود دستگاه قضایی به ماجرا مشخص شده بود خط لوله اصلی که بنزین آن به سرقت رفته طی سه روز، ۱۲۹هزار لیتر کسری داشته که لابد کسی آن را به حساب نشتی لوله گذاشته است!
با همه این‌ها ما معتقدیم حتی قاچاق سوخت هواپیما هم چیز عجیبی نیست! دلیلش اینکه شما اگر همین حالا عبارت «قاچاق سوخت» را در اینترنت جست‌وجو کنید اخبار و گزارش‌هایی را حداقل از ۱۵ سال پیش پیدا می‌کنید که حکایت از تنوع در کیفیت و کمیت قاچاق سوخت دارند. جوری که دیگر قاچاق سوخت توسط مرزنشینان با گالن یا باک خودرو و... بیشتر به شوخی شبیه است. آن هم وقتی رئیس جمهور اعتراف و اعتراض می‌کند که روزانه ۲۰ تا ۳۰ میلیون لیتر سوخت قاچاق می‌شود!
پرونده سرقت عجیب سوخت در هرمزگان هم که دیروز رئیس کل دادگستری این استان درباره‌اش اطلاع‌رسانی کرد مربوط به چند وقت پیش است که سارقان و متهمان مربوط به سرقت دستگیر شده‌اند. گویا متهمان هفت بار برای وصل کردن لوله مخصوص سرقت به خط لوله اصلی انتقال سوخت تلاش کرده و دو بار موفق شده‌اند. فعلاً ۴۲۰هزار لیتر گازوئیل سرقتی به ارزش ۱۳میلیارد تومان هم از آن‌ها کشف شده است.
در ماجرای سرقت و قاچاق سوخت در ایران نکته عجیبش این است که اگرچه هرچند وقت یک‌بار، برخی سارقان و قاچاقچیان با شگردها و روش‌های عجیب و غریب و لوله‌ها و ابزار متفاوت دستگیر شده و مشخص می‌شود که مثلاً قاچاقچیان سر لوله را به فلان مخزن و بهمان شاه لوله متصل کرده بودند، اما اینکه سر دیگر لوله به جیب و گاوصندوق کدام قاچاقچی متصل بوده، هیچ‌وقت مشخص نمی‌شود!