هادی حق شناس امروز، ۳۰ دی ماه در نشست جمع بندی پروژه های حوزه راه استان گیلان که با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور برگزار شد، سفر دو روزه معاون وزیر را نقطه عطفی در بخش زیرساخت های استان با حدود ۲۰ مصوبه دانست و اظهار کرد: بازدیدهای فنی و موثر از پروژه های راه استان انجام شد که نتیجه بخش است.
وی با بیان اینکه راه آهن رشت - آستارا برای گیلان و جمهوری اسلامی حیاتی است، افزود: اهمیت این پروژه تا جایی است که یکی از موضوعات مورد مذاکره در جریان سفر رئیس جمهور به کشور روسیه بود و شاهد علاقمندی هند و ایران و روسیه برای تکمیل این پروژه هستیم.
استاندار گیلان راه آهن رشت - آستارا را حلقه مفقوده کریدور شمال به جنوب و ویترین گیلان و ایران دانست و تصریح کرد: آستارا برخوردار از مرز دریایی و زمینی و ریلی بوده و محل اتصال دو استان گیلان و اردبیل است. روابط تاریخی گیلان و آذربایجان نیز به بندر انزلی و بندر آستارا و منطقه آزاد برمی گردد و شاهد تردد کشتی ها بودیم.
حق شناس با اشاره به بار مالی حدود هشت هزار میلیارد تومانی پروژه های راه استان، خواستار تامین مالی از طریق مولدسازی و اعتبارات سازمان برنامه و بودجه و اعتبارات ملی و مساعدت منطقه آزاد انزلی شد و گفت: باید در اجرای پروژه های حوزه راه به ویژه کنارگذرها تسریع شود تا مردم از شیرینی آنها بهره ببرند.
وی با بیان اینکه بعد از تونل شماره یک آزادراه منجیل - رودبار، یک کنارگذر فنی جهت ورود مسافران به داخل شهر احداث می شود، تاکید کرد: هدف از اجرای پروژهها رضایت مردم است و نباید کسب و کارها آسیب ببیند. ۸.۲ کیلومتر از این آزادراه نیز که به خاطر مسائل فنی مسدود شده، ظرف دو هفته آینده بازگشایی میشود.
استاندار گیلان از تکمیل ۵۰۰ متر باقی مانده از محور ۲۲ کیلومتری سنگر - سیاهکل نیز خبر داد و گفت: این پروژه تا دهه فجر افتتاح میشود. مقرر شد که برای تکمیل پل تقاطع غیرهمسطح فومن نیز منابع اعتباری لازم که بالغ بر هزار میلیارد تومان است، تخصیص پیدا کند و پروژه توسط نماینده شهرستان در مجلس پیگیری شود.
وی تکمیل تقاطع خاکیان صومعه سرا و محور ضیابر و کمربندی انزلی را از دیگر مصوبات برای سال ۱۴۰۴ دانست و متذکر شد: محور حسن رود - چمخاله با مشارکت منطقه آزاد انزلی چهاربانده خواهد شد. همچنین ساخت ایستگاه بار و مسافر راه آهن رشت - کاسپین در دستور کار قرار خواهد گرفت.
حق شناس خواستار تکمیل کمربندی و تکمیل پل داخل شهر و محور ۱۲ کیلومتری تالش شد و بیان کرد: چهاربانده شدن ۲۰ کیلومتر از محور سراوان - فومن و بهسازی جاده پیربازار ضیابر نیز دنبال میشود.
وی با بیان اینکه آماده تامین ماسه بادی مورد نیاز پروژه راه آهن رشت - آستارا از محل محل لایروبی بندر آستارا و بندر انزلی و نیروگاه سیکل ترکیبی هستیم، اضافه کرد: طول خط ریلی ۱۶۰ کیلومتر بوده که ۴۰ کیلومتر آن عملیاتی شده و ۱۲۰ کیلومتر باقی مانده که دارای ۴۰ دستگاه پل است لذا نیازمند ۷۰ همت اعتبار برای تکمیل پروژه هستیم. در این راستا افزایش ارتفاع خط ریلی جهت برای حفظ اراضی حاصلخیز که بهترین دارایی مردم است را دنبال میکنیم.
وی با بیان اینکه آزادسازی اراضی پروژه راه آهن اعم از زمین و پل طی یک سال آینده تعیین تکلیف میشود، افزود: گیلان جزو چهار استان کشور است که از هر چهار مد حمل و نقل شامل ریلی، دریایی، زمینی و هوایی برخوردار است و باید از این ظرفیت برای جابجایی ارزان تر بار و مسافر استفاده کنیم.
انتهای پیام