شناسهٔ خبر: 70436634 - سرویس اجتماعی
منبع: دانشجو | لینک خبر

هشدار محیط زیست درباره کاتالیست‌های اجاره‌ای و برداشتن کاتالیست برای افزایش شتاب خودرو

رئیس مرکز ملی هوا و سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: برخی از رانندگان به‌اشتباه برای افزایش شتاب خودرو به برداشتن کاتالیست خودرو اقدام می‌کنند و ما پیگیر این موارد هستیم. اختصاص کد شناسایی واحد به کاتالیست‌های موجود در کشور اجباری می‌شود.

صاحب‌خبر -

هشدار محیط زیست درباره کاتالیست‌های اجاره‌ای و برداشتن کاتالیست برای افزایش شتاب خودرو

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، احمد طاهری درباره موضوع بررسی اصلاح حدود مجاز معاینه فنی خودرو‌ها گفت: یکی از مهم‌ترین ابزار‌های ما برای نظارت بر انتشار آلایندگی از ناوگان حمل‌ونقل موضوع معاینه فنی است.

وی افزود: آخرین باری که حدود مجاز معاینه فنی اصلاح شده سال ۱۳۹۷ بوده و هفت سال زمان گذشته است که طی این مدت تغییرات شدیدی در ناوگان حمل‌ونقل اتفاق افتاده است.

طاهری با بیان اینکه حدود استاندارد تولید خودرو در کشور و تعداد ناوگان به شکل قابل ملاحظه‌ای تغییر پیدا کرده است تصریح کرد: در نتیجه اگر ما بخواهیم میان وضعیت معاینه فنی و تغییرات ناوگان حمل‌ونقل انطباق ایجاد کنیم، باید حدود مجاز معاینه فنی را به‌روزرسانی و با استاندارد‌های تولید خودرو و واردات خودرو در کشور متناسب‌سازی کنیم.

رئیس مرکز ملی هوا و سازمان حفاظت محیط‌زیست در ادامه اظهارکرد: یکی از موارد استاندارد تولید خودرو است. معاینه فنی کارآمدترین راه برای تعیین حدود استانداردهاست. برای خودرو‌هایی که با استاندارد‌های متفاوت تولید شده‌اند باید معاینه فنی متناسب با تولید آنها در نظر گرفته شود.

طاهری اضافه کرد: تعداد مراجعه به مراکز معاینه فنی ما با آنچه که باید وجود داشته باشد، فاصله دارد. بهترین بخش مراجعه ما در بخش خودرو‌های سواری است و کنترل بیشتری برای آنها وجود دارد. در بخش موتورسیکلت فاصله زیاد است. ما حدود ۱۰ میلیون ناوگان موتورسیکلت در کشور داریم که فقط ۶۰۰۰ دستگاه به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده‌اند که حدود ۵۰۰۰ دستگاه توانسته‌اند تأییدیه معاینه فنی را بگیرند.

وی با اشاره به اینکه ما سازوکار‌های افزایش نظارت بر اجرای معاینه فنی را دنبال می‌کنیم، افزود: صحت انجام معاینه فنی نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. نظارت عالیه باید به شکل عملیاتی پیاده شود و امکان نظارت مستقیم و کنترل تجهیزات در حال پیاده‌سازی است.

طاهری با بیان اینکه سازمان محیط زیست به‌عنوان یک نهاد نظارتی و حاکمیتی نقش مهمی دراین‌خصوص دارد گفت: نواقص موجود در اجرای قانون نیز باید اصلاح شود. یکی از موارد بحث کاتالیست اجاره‌ای در کشور است. خودرو‌ها می‌توانند با اجاره یک کاتالیست در کشور به‌صورت موقت تست معاینه فنی را پشت سر گذاشته و بعد کاتالیست را از روی ماشین بردارند یا برخی از رانندگان به‌اشتباه برای افزایش شتاب خودرو به برداشتن کاتالیست خودرو اقدام می‌کنند و ما پیگیر این موارد هستیم. اختصاص کد شناسایی واحد به کاتالیست‌های موجود در کشور اجباری می‌شود.

به گزارش رادیو گفتگو وی در پایان با اشاره به اینکه بحث کیفیت سوخت در میزان انتشار آلودگی‌ها نیز بسیار مؤثر است، اظهارکرد: در کنار کیفیت سوخت نوع وسیله نقلیه نیز اهمیت دارد. ما فرایند اصلاحات را از دو ماه پیش آغاز کرده‌ایم و امیدواریم در سال جدید بتوانیم این اقدامات را سامان‌دهی کنیم. بحث معاینه فنی در موتورخانه‌ها را نیز پیگیری می‌کنیم که هم در مصرف بهینه و هم کاهش آلودگی هوا مؤثر خواهد بود.