شناسهٔ خبر: 70425985 - سرویس اجتماعی
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

وضعیت سرانه فضای آموزشی؛ وضعیت سرانه فضای آموزشی؛

هر منطقه تهران چند مدرسه نیاز دارد؟

مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران گفت: حل مشکل سرانه مدارس تهران نیازمند ۱۸۱ مدرسه با ۱۵ کلاس، یعنی در مجموع ۲ هزار و ۷۱۵ کلاس است.

صاحب‌خبر -

زارع درباره اقدامات انجام‌شده برای تامین مدارس درس در استان تهران اظهار داشت: در جلسه‌ای که ۲۵ آذر در دفتر رئیس‌جمهور برگزار شد، گزارشی از آخرین وضعیت فضای آموزشی شهر تهران ارائه و اعلام شد که سرانه ۵ منطقه تهران از سرانه متوسط کشور پایین‌تر است.

وی با بیان اینکه سرانه فضای آموزشی در مناطق ۹، ۱۵، ۱۷، ۱۸ و ۱۹ شهر تهران پایین است، افزود: برای رساندن سرانه کلاس درس این مناطق به متوسط کشوری یعنی ۵.۲۸ صدم متر مربع نیاز به ۱۸۱ مدرسه ۱۵ کلاسه یعنی ۲ هزار و ۷۱۵ کلاس درس داریم.

زارع یادآور شد: در این جلسه رئیس جمهور دستور داد در مدت ۱۰ روز، وزارت آموزش‌وپرورش و سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با هماهنگی شهردار تهران، یک بسته و برنامه عملیاتی و قابل اجرا را برای ساماندهی و محرومیت‌زدایی از این مناطق ارائه کنند.

مکان‌یابی نقطه‌ای برای احداث فضای آموزشی

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران به اقدامات انجام‌شده طی ۶ روز پس از صدور دستور رئیس‌جمهور اشاره کرد و گفت: فردای آن روز، یعنی ۲۶ آذر، بلافاصله جلسه‌ای در اداره کل نوسازی مدارس استان تهران با حضور مدیران ۵ منطقه آموزش‌وپرورش، رئیس مجمع خیرین شهر تهران، تعدادی از خیرین و معاون پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران تشکیل دادیم.

زارع ادامه داد: در آن جلسه وضعیت فضا‌های آموزشی ۵ منطقه گزارش شد و نیاز‌ها را اعلام و از آنها درخواست کردیم، مکان‌یابی نقطه‌ای و محلی به ما ارائه کنند. برای نمونه، مثلا در کدام نقطه از منطقه ۱۸ تهران نیاز به احداث مدرسه دارید. خواسته شد دقیقا نقطه‌ای که سرانه پایین دارد را به ما اعلام کنند.

تامین «زمین» مهمترین مشکل پیش‌رو

زارع در ادامه گفت: مقرر شد در ۲ روز تمام اطلاعات و آمار را به ما اعلام کنند. مشکلی که در این مناطق وجود دارد، موضوع زمین است. اگر با تخریب و بازسازی بخواهیم مدرسه را استاندارد کنیم، مشکل سرانه حل نمی‌شود و حتما ما باید احداث جدید داشته باشیم.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران ادامه داد: دقیقاً در همان دو روزی که مورد انتظار بود، اطلاعات لازم به اداره کل نوسازی مدارس تهران ارائه شد و دقیقا لکه‌های آموزشی را مشخص کردند. همه این موارد مجدداً توسط تیم اداره کل نوسازی مدارس استان تهران بررسی و ۷ صبح روز ۲۸ آذر جلسه با شهردار تهران تشکیل شد. معاونان شهردار و و شهرداران پنج منطقه مذکور هم حضور داشتند.

وی افزود: در آن جلسه گزارش‌های لازم ارائه و مقرر شد یک جلسه کارشناسی دیگر در شهرداری تشکیل شود. جلسه دوم روز اول دی‌ماه با حضور معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران و تیم کارشناسی تشکیل شد و درباره زمین‌های مورد نیاز، بحث و بررسی لازم صورت گرفت. مقرر شد لکه‌های آموزشی که در اختیار دولت، در اختیار مردم و در اختیار نهادهاست، مشخص شود.

بررسی مجدد لکه‌های شناسایی‌شده‌است

زارع اضافه کرد: روز گذشته نیز تعدادی از کارشناسان خبره کار بررسی را به صورت حضوری و هم براساس GIS در موقعیت‌های معرفی‌شده و لکه‌ها را آغاز کرده‌اند. روز گذشته نیز جلسه جمع‌بندی را در شهرداری برگزار کردیم تا انشاالله نتیجه بررسی را از لحاظ محتوایی جهت صدور دستور خدمت آقای رئیس‌جمهور ارائه دهیم.

وی به اهمیت مولدسازی برای پیشبرد این اقدام مهم اشاره و اظهار کرد: یکی از مشکلات این مناطق، نبود زمین است که شهردار تهران قول دادند این قضیه را حل کنند. آنچه عرض کردم جمع‌بندی چندین جلسه مستمر و مداوم پس از صدور دستور رئیس‌جمهور پزشکیان است.

وضعیت سرانه فضای آموزشی در ۵ منطقه تهران

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران درباره سرانه فضای آموزشی در این ۵ منطقه و میزان نیاز به فضای آموزشی هم گفت: بدترین وضعیت در این ۵ منطقه به ترتیب، متعلق به منطقه ۱۷ شهر تهران با سرانه ۳.۴۳ صدم مترمربع است. سرانه متوسط کشور اکنون ۵.۲۸ است.

زارع ادامه داد: این منطقه به ۴۱ مدرسه در قالب ۶۱۵ کلاس درس نیاز دارد و ما به ۱۰۲ و ۵۰۰ مترمربع زمین برای احداث این ۴۱ مدرسه نیاز داریم. دوم؛ منطقه ۱۵ تهران است که سرانه فعلی در منطقه ۴.۲ است. این منطقه به ۵۹ مدرسه و ۸۸۵ کلاس درس نیاز دارد و زمین مورد نیاز برای احداث این تعداد مدرسه، ۱۴۷ هزار و ۵۰۰ متر مربع است.

وی اظهار داشت: میزان سرانه در منطقه ۱۸ تهران ۴.۲۸ است. این منطقه حدود ۳۷ مدرسه ۱۵ کلاسه یعنی تقریبا ۵۵۵ کلاس درس نیاز دارد و زمینی که نیاز دارد، حدود ۹۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع است. چهارم؛ منطقه ۱۹ تهران با سرانه ۴.۳۴ است که نیاز به ۲۵ مدرسه با تعداد ۳۷۵ کلاس درس دارد و نیازمندی ما برای احداث این تعداد مدرسه، ۶۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع زمین است. آخرین منطقه، منطقه ۹ تهران است که سرانه فعلی آن، ۴.۴۹ است و ۱۹ مدرسه با ۲۸۵ کلاس نیاز دارد، برای احداث این تعداد مدرسه نیز در این منطقه به ۴۷ هزار و ۵۰۰ مترمربع زمین نیاز هست.

وی تاکید کرد: در جلساتی که با شهرداری داشتیم، بحث زمین‌ها مطرح شده است که آیا می‌توانند مجوز‌های لازم را به ما بدهند یا نه. ما برای اینکه مشکل سرانه حل کنیم، نیاز به زمین داریم تا بتوانیم مدارس جدیدالاحداث داشته باشیم.

زارع با تاکید بر اینکه عنایت رئیس‌جمهور پزشکیان یک فرصتی است که اصلا سابقه ندارد، گفت: اکنون شخص رئیس‌جمهور، وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان پای کار آمده‌اند و این فرصت گران‌بهایی است و شرایط بهتر از این وجود نخواهد داشت و باید به‌درستی اقدام و مشکلات کمبود مدارس را حل‌وفصل کرد. اقدامات رئیس‌جمهور در حوزه آموزش و پرورش بسیار ارزشمند است.

وی با تاکید بر اینکه اگر موضوع مولدسازی در تهران انجام شود، امکان برطرف کردن مشکلات فضای آموزشی وجود دارد، گفت: عزم جدی که در این دوره برای مولدسازی وجود دارد، قبلا نبوده است. تاکنون چندین جلسه با استاندار تهران در موضوع مولدسازی برگزار شده است. به اعتقاد من، با یک تجربه ۳۰ ساله، تنها راهی که مشکل فضای آموزشی را حل خواهد کرد، فقط مولدسازی است. اکنون در حوزه شهرستان‌های استان و هم خود استان، به شدت استاندار پیگیر و پای کار هستند و انشاالله اتفاق‌های خوبی هم خواهد افتاد.

صدور مجوز پایان کار انبوه‌سازان فقط با تایید سازمان نوسازی مدارس کشور

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران، به تکلیف انبوه‌سازان به ساخت مدرسه اشاره کرد و گفت: در جلسه مذکور، دکتر پزشکیان به خوبی به این موضوع اشاره کردند که وقتی ۲۰۰ واحد مسکونی می‌سازیم باید حتماً مدرسه کنارش ساخته شود و این تکلیف انبوه‌سازان است. شهردار تهران تاکید کرده که از این به بعد تا زمانی که تاییدیه سازمان نوسازی از سوی انبوه‌سازان دریافت نشود، آنها پایان کار دریافت نخواهند کرد.

«مسئولیت اجتماعی» باید جدی گرفته شود

وی بر توجه به اهمیت موضوع و مسئولیت اجتماعی تاکید کرد و گفت: این موضوع را باید به صورت خیلی جدی به ویژه در شهرستان‌های استان تهران مورد توجه قرار داد. شهرستان ری، سیزدهمین شهری است که در جهان ساخته شده است. این شهر با این اصالت باید در حوزه مسئولیت اجتماعی مورد توجه قرار گیرد. یا پاکدشت؛ پتانسیلی که پاکدشت در حوزه گل و گیاه دارد، شاید هلند نداشته باشد. فرمانداری‌ها باید این موضوعات توجه کنند. در شهری مثل پاکدشت باید هنرستان کشاورزی ساخته شود. نهاد‌ها باید به این مسئولیت اجتماعی توجه کنند. یا مثلاً چهاردانگه در صنعت مبلمان‌سازی حرف برای گفتن دارد. از این مسئولیت اجتماعی باید استفاده کرده و کمیته‌هایی تشکیل شود و این اقدامات صورت گیرد. راه‌اندازی هنرستان‌های جوار صنایع می‌تواند برای خود وزارت صنعت، معدن و تجارت هم مفید باشد.

زارع تصریح کرد: من خیلی خوشبین هستم که به امید خدا، اتفاق‌های خوبی خواهد افتاد. با این عزمی که هست وضعیت بهتر خواهد شد. ما چهار روز دیگر فرصت داریم تا انشاالله این بسته را نهایی و تقدیم رئیس‌جمهور کنیم.

تحویل ۳ هزار کلاس درس در استان تهران طی دو سال‌ونیم گذشته

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران اظهار کرد: سال گذشته بالاترین آمار تحویلی را استان تهران در کشور به خود اختصاص داد؛ با ۱۱۱ مدرسه و ۱۲۷۳ کلاس درس. در دو سال و نیم گذشته حدود ۳۰۰۰ کلاس درس را تحویل آموزش‌وپرورش داده‌ایم.

وی افزود: خدا را شاکریم در بحث استانداردسازی سیستم گرمایش، من به جرات می‌توانم بگویم که هیچ شعله مستقیمی در مدارس نداریم و کاملا در استان حذف شده است. یعنی بخاری گازسوز یا نفتی نداریم. حدود ۳ میلیون متر مربع آسفالت انجام و ایزوگام نیز انجام شده است.

وجود ۱۱۱ پروژه فعال در استان تهران با ۱۵۰۰ کلاس درس

زارع با بیان اینکه در حال حاضر ۱۱۱ پروژه فعال در استان تهران داریم، گفت: این تعداد پروژه تقریبا حدود ۱۵۰۰ کلاس درس است و منتظر تامین منابع هستیم که انشاالله اعتبارات تخصیص داده شود و بتوانیم تعداد زیادی پروژه را تحویل دهیم.

«اگر منابع تامین شود» ۱۸۱ مدرسه را کمتر از یک سال تحویل می‌دهیم

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران تاکید کرد: سازمان نوسازی مدارس استان تهران این توان را دارد که اگر منابع تامین شود ظرف کمتر از یک سال، این ۱۸۱ مدرسه را تحویل دهد.

رئیس‌جمهور در جلسه کیفیت بخشی به آموزش و توسعه عدالت آموزشی با محوریت بررسی راهکار‌های ساماندهی و محرومیت‌زدایی از فضا‌های آموزشی کلانشهر تهران، دستور داد در زمانبندی مشخص ۱۰روزه، وزارت آموزش و پرورش، سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس با هماهنگی شهرداران مناطق مربوطه برنامه‌ای قابل اجرا و عملیاتی برای ساماندهی و محرومیت‌زدایی از فضا‌های آموزشی این ۵ منطقه را تدوین و به دفتر رئیس جمهور ارائه کنند.

منبع: وزارت آموزش و پرورش