به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، علی بخشیزاده، معاون صدا در سومین برنامه «مستقیم جامجم» که در ادارهکل روابطعمومیبرگزار شد، درباره تجربه حضور در واحد ۱۶۲، عنوان کرد: امروز به همراه مدیران شبکههای رادیویی در واحد ۱۶۲ حضور یافتیم و به تماسهایی از اقصانقاط ایران پاسخ دادیم.
162 برای مدیران سازمان، همانند اکسیژن است
وی افزود: با اقشار مختلفی گفتوگو کردم؛ از استاد دانشگاه تا بانوی خانهدار و چند نوجوان که هرکدام نظرات تخصصی و کارشناسانهای ارائه دادند که حاکی از وجود مخاطبان وفادار و پروپاقرص رادیو است که برنامهها را دنبال میکنند و حتی مجریان را به نام میشناسند. موارد مطرح شده در تماسهای تلفنی را حتما پیگیری خواهم کرد و نتیجه اقدام را به اطلاع آن مخاطبان خواهم رساند.
بخشیزاده ضمن تأکید بر لزوم تقویت ارتباط و تعامل با مخاطبان، تأکید کرد: معتقدیم رسانه یعنی مردم، یعنی برای مردم و با مردم. رادیو حرکت خوبی بهسمت برنامههای تعاملی داشته و از این حیث وضعیت خوبی داریم، اما نیازمند تعریف راهبردهای مطلوبتر برای تقویت این ارتباطاتایم.
معاون صدای رسانه ملی در باب ضرورت استمرار برنامههایی از این دست نیز گفت: 162 برای مدیران سازمان همانند اکسیژن است. مردم از این بستر بدون واسطه و شفاف با مردم صحبت میکنند. نظرات مردم برای ما همانند آب حیات است و رسانه و برنامههای ما با نظرات مردم و برای مردم زنده میماند.
نظرات شنوندگان تولیدات رادیویی را ارتقا میدهد
مهدی شهاب تالی، مدیر شبکههای رادیویی پیام و آوا نیز درخصوص حضور در واحد امور ارتباط با مخاطبان (۱۶۲) عنوان کرد: من برای دومین بار بهواسطه حضور در واحد امور ارتباط با مخاطبان پاسخگوی مردم بهصورت مستقیم هستم. ما در شبکههای خودمان راههای مختلفی برای ارتباط با مردم داریم ازجمله تلفن گویا، روابطعمومی، پیامک و… این ارتباط گرچه بسیار مؤثر است و ما از تجمیع نتایج آن در برنامهسازی و ارتقای کیفیت تولیدات استفاده میکنیم، اما طبیعتا رابطه مستقیم با مخاطب نیست.
وی افزود: حضور در 162 کمک میکند تا بدون واسطه صدای شنوندگان رادیو را بشنویم و این تعامل نهتنها برای ما بلکه برای مخاطبان نیز بسیار جالب است. ما میتوانیم برآیند گفتوگوهای مستقیم با شنوندگان، انتقادات و پیشنهادهای آنها را تا جایی که امکان و شرایطش وجود دارد، در تولیدات بهکار بگیریم. نتایج ارزیابیهای خودمان و بازخوردی که پس از حضور در واحد امور ارتباط با مخاطبان به دست آوردیم نشان میدهد که رادیو پیام و رادیو آوا شنوندگان باهوش و متعددی دارد که شامل طیفهای گوناگونی میشود و آنها با حساسیت کار را دنبال میکنند.
نظرات دقیق و کارشناسانه شنوندگان
مسعود کاویانی، مدیر رادیو معارف که در واحد امور ارتباط با مخاطبان (۱۶۲) رسانه ملی حضور داشت نیز درباره این تجربه گفت: دومین تجربه حضور در این واحد در روابطعمومی صداوسیما واقعا برای مدیران لازم است و باید از مدیرکل روابطعمومیکه با جدیت این موضوع را دنبال میکند قدردانی کرد.
وی افزود: در چنین برنامهها و فرصتهایی میتوانیم بخشهایی از نقطه نظرات مخاطب را بشنویم که شاید جز در واحد امور ارتباط با مخاطبان چنین تجربهای حاصل نمیشود. مخاطبان دغدغههایی دارند که شنیدنشان به ما کمک میکند. کاملا روشن است که این تماسها، دغدغههای جمع گستردهای از مخاطبان است. شاید در ظاهر تعداد تماسهایی که در این بازه زمانی محدود در ۱۶۲ پاسخ میدهیم کم باشد، اما میتوان گفت ۷۰ درصد نکاتی که به ما در این تماسهای بیواسطه منتقل شد کاملا کارشناسی شده و با دامنه وسیع بود. کاویانی تأکید کرد که مدیران رادیو میتوانند نکات مربوط به سایر شبکههای رادیویی را نیز بشنوند و در تعامل با همکاران و هم افزایی بیشتر کیفیت تولیدات در معاونت صدا را ارتقا ببخشند.
غنای محتوایی برنامهها را افزایش میدهیم
رضا کوچکزاده، مدیر رادیو گفتوگو، از مدیران حاضر در واحد امور ارتباط با مخاطبان (۱۶۲) رسانه ملی بود که در خصوص دستاورد ارتباط بیواسطه با شنوندگان رادیو، بیان کرد: در اینکه گفتوگوی مستقیم با مخاطبان نتایج مثبتی به همراه دارد و میتواند سازنده باشد تردیدی وجود ندارد. برخی مخاطبان پیشنهادات خاصی برای ورود به عرصههای تازه در برنامهسازی داشتند که برای من هم جالب بود.
وی با اشاره به اینکه برخی مخاطبان نیز با صراحت نقدهای سازنده خود را به تعدادی از تولیدات رادیویی مطرح میکنند، افزود: مخاطبان هوشمند ما امروز برنامههای با کیفیتتری را از رادیو مطالبه میکنند. وجود چنین رویکردی، قطعا مسئولیت ما را برای تولیداتی اثرگذار و قابل قبول سنگینتر میشود. همچنین، رصد دقیق شنوندگان رادیو ما را به ادامه راه امیدوار میکند و تلاش خواهیم کرد غنای محتوایی برنامهها را افزایش دهیم.
درخواست افزایش میزان برنامههای طنز و سرگرمی
حمیدرضا صحراگرد، مدیر رادیو تهران نیز درباره موضوع تماسهای امروز مخاطبان با او در واحد 162، گفت: چندین تماس درباره برنامههای رادیو تهران داشتم که عمدتا برنامههای طنز و مسابقه را بیشتر ترجیح میدادند و تمایل داشتند میزان برنامههای طنز در جدول پخش برنامهها افزایش یابد و توجه بیشتری به موضوع سرگرمیشود.
وی درباره ضرورت تداوم حضور مدیران و برنامهسازان رسانه ملی در 162 هم گفت: هرچند مرکز تحقیقات صداوسیما مرتب برنامهها رصد و نظرات مردمی را دریافت میکند، اما تدارک برنامههایی که در قالب آنها نظر مردم مستقیم و بدون واسطه شنیده شود بسیار مفید است و میتواند به ما در برنامهریزیهای آتی کمک کند. گاهی اوقات این گونه است که شما با مخاطب چهره به چهره و فرد به فرد صحبت میکنید و هیچ نوع آرایش و پیرایشی برای نظرات و واژهها صورت نگرفته و چنین فرصتی ارزشمند است.
فرصت مغتنم همکلامیبا مخاطبان
حمیدرضا افتخاری، مدیر رادیو صبا نیز در پاسخ به اینکه تماسهای مردمی امروز در 162 حول محور چه موضوعاتی بود؟ گفت: موضوعات مختلفی مطرح شد از تشکر تا ارائه پیشنهادهایی در حوزههای مختلف. یکی از پیشنهادها توجه بیشتر به پاسداشت زبان فارسی و افزایش تولید برنامههای طنز بود و دیگری توجه به برنامههای معارفی. از سوی دیگر نقدهایی به سیگنالرسانی و دریافت ضعیف امواج برخی از شبکهها در بخشهای مختلف کشور بیان شد.
وی در ارزیابی حضورش در واحد 162 گفت: این اولین تجربه من نبود و پیش از این هم این تجربه را در قالب برنامههای خود شبکه و هم در قالب چنین جمعهای مدیریتی داشتهام و معتقدم هر فرصتی که بتوانیم با مردم و مخاطب همکلام شویم و نظراتشان را درباره برنامهها بشنویم مغتنم است. مهیا شدن چنین فرصتی این امکان را میدهد که در هدفگذاریهایمان در آینده به دغدغههای مخاطبان توجه بیشتری داشته باشیم.
انتقادهای جدی و نظرات صریح مردم راهگشاست
سیدمرتضی کاظمی دینان، مدیر رادیو فرهنگ هم با بیان اینکه امروز درباره موضوعات مختلفی با شنوندگان رادیو صحبت کردم، گفت: از نظر مردم درباره یک مجری که بهتر است در یک برنامه مشخص مورد استفاده قرار گیرد تا انتقاداتی چون طولانی بودن گفتوگوها برایم جالب توجه بود. مشخص است که مخاطبان بسیار دقیق به برنامهها گوش میکنندو نظرات تخصصی ارائه میدهند.
وی ادامه داد: تجربه حضور در چنین فضاهایی را بسیار مثبت میدانم، زیرا بدون واسطه نظرات مردم را میشنویم که البته صریح هم صحبت میکنند و انتقادهای جدی دارند کگه راهگشاست. این دیدگاهها قطعا در چینش کنداکتور و عوامل اثرگذار خواهد بود.
وجود مخاطبان عمیق و فهیم نقطه قوت ماست
مهدی شاملو، مدیر شبکه ایرانصدا نیز که با هدف گفتوگوی بیواسطه با شنوندگان، در واحد امور ارتباط با مخاطبان (۱۶۲) رسانه ملی حاضر شده بود، درباره این تجربه توضیح داد: ایرانصدا بهواسطه درگاه نوینی که دارد، مرتب از نقطه نظرات مخاطبان برخوردار میشود و ارتباط نزدیکی با شنوندگان دارد. تفاوت ارتباط با مخاطبان بهواسطه حضور در ۱۶۲ و شیوهای که ایرانصدا برای تبادل و تعامل با شنوندگان در نظر گرفته، در بیواسطه بودن گفتوگوی مدیران با شنوندگان رادیو است. فراهم کردن چنین موقعیتی از سوی ادارهکل روابطعمومیشایسته تقدیر است.
وی ادامه داد: نقطه قوت کار ما آنجاست که مخاطبانی عمیق و فهیم داریم. این شنوندگان وفادار و مستمرند و رادیو رسانه محبوب آنهاست. از این نظر در خصوص برخی تولیدات به جزئیاتی مسلطاند که در گفتوگوی بیواسطه با ما مطرح کردند. شنونده فرهیخته و عمیق به ما انگیزه میدهد تا خودمان را بهروز نگه داریم و مطابق با نیاز شنونده تولیداتی قابل دفاع و شایسته داشته باشیم.
مخاطب برای رسانه مانند آب برای ماهی است
محسن سوهانی، مدیرکل هنرهای نمایشی و رادیو نمایش که برای دومین بار در در واحد امور ارتباط با مخاطبان (۱۶۲) رسانه ملی حضور داشت، درباره این تجربه عنوان کرد: این تجربه واقعا دلنشین و شیرین است. نخستین بار که مستقیم پای صحبت شنوندگان نشستم احساس بسیار خوبی داشتم، زیرا شنوندگان به لایههایی از فعالیت در رادیو اشاره میکنند که برای ما هم جالب است.
به گفته وی، مخاطب برای رسانه همه چیز است و تلویحا میتوان گفت مخاطب برای رسانه مانند آب برای ماهی است. به جهت تأثیرگذاری و اهمیت شنوندگان، اینکه بتوانیم بدون واسطه و مستقیم با آنها صحبت کنیم، کمک میکند تا در فضایی صمیمی، نقطه نظرات خود را با ما در میان بگذارند. وقتی صحبتهای مخاطبان را میشنویم، ارزیابی دقیقی نسبت به نقاط ضعف و قوت تولیدات رادیو پیدا میکنیم و در صورت لزوم در سیاستها و رویکردهایی که در پیش گرفتهایم بازنگری میکنیم. این مسیر حتما منجر به ارتقای چشمگیر و ارائه بهتر تولیدات به مخاطبانی میشود که پای ثابت برنامههای رادیوییاند.
بیان پیشنهادهایی مؤثر در روند برنامهسازیها
علیاصغر احمدی، مدیر رادیو ورزش هم که امروز به 162 آمد تا با شنوندگان این رادیو بیواسطه گفتوگو کند، درباره این تجربه و حسوحال خود توضیح داد: مخاطب زمانی که در چنین بازههای زمانی و با هدف همصحبتی با مدیران شبکههای رادیویی با ۱۶۲ تماس میگیرد، آخرین نقطهنظرات و پیشنهاداتی که درباره تولیدات رادیو به ذهنش رسیده منتقل میکند و این اتفاق در نوع خود بسیار مثبت و اثرگذار است.
وی با اشاره به اینکه پیشتر نیز به واحد امور ارتباط با مخاطبان صداوسیما آمده، افزود: بسیاری از پیشنهاداتی که مخاطب عام به ما ارائه میدهد در برنامهسازی و تولیدات ما اثر مثبتی بهجا گذاشته و در روند برنامهسازیها به ما کمک کرده است.
پاسخگوی دغدغههای مردمایم
نهضت باهنر، مدیر رادیو سلامت تجربه حضور در واحد 162 را جذاب و شیرین عنوان کرد و گفت: ما امروز توانستیم نظر مخاطبان را بهطور مستقیم بشنویم. این رویداد جزو اقدامات شایسته روابطعمومی صداوسیماست. تداوم چنین رویدادها و برنامههایی اتفاق خوبی است؛ زیرا مدیران در واحد امور مخاطبان 162 بیواسطه پاسخگوی سؤالات مردم میشوند و نظراتشان را میشنوند.
وی افزود: در رادیو سلامت شنونده نظرات مردمایم و برنامههای رادیو سلامت، تعاملی تهیه میشود. مسلماً از پیشنهادهای مردم در برنامهسازیها استفاده میکنیم. ما یک نیازسنجی از موضوعات داریم و تلاش میکنیم پاسخگوی نیازها و دغدغههای مردم در حوزه سلامت باشیم. امروز هم مخاطبانی که تماس گرفتند به این موضوع تأکید و قدردانی کردند. از سوی دیگر ما مرتب کنداکتور برنامههای رادیو سلامت را تغییر میدهیم تا بتوانیم پاسخگوی مطالبات مردم باشیم.
شنوندگان رادیو، گرم و صمیمیاند
سیدمحمدرضا صالحی، مدیر رادیو اقتصاد هم در توضیح دستاورد این تجربه، عنوان کرد: صحبت بیواسطه با مخاطب فرصت منحصربهفردی است. پیامهای مخاطبان چه نقد باشد چه تقدیر و چه پیشنهاد به ما کمک میکند. شنوندگان رادیو بسیار گرم و صمیمیاند و این رسانه را از آن خود میدانند. امیدوارم بتوانیم مطالبات مخاطبان را در اتاقهای فکر تولیدات رادیویی پرورش دهیم و به آن جامه عمل بپوشانیم.
وی با اشاره به اینکه برخی نظرات شنوندگان بهبود و اصلاح اشکالات تولیدات را به دنبال دارد، توضیح داد: در تماسهایی که من پاسخ دادم برخی مخاطبان علاقهمند دعوت از مجریهای خاصی بودند یا از تغییر گوینده و مجری برنامه محبوبشان گله داشتند. همچنین، زمان پخش برنامهها و افزایش آن نیز از دیگر دغدغههای مخاطبان بود.
صالحی با بیان اینکه نظرات شنوندگان چه مثبت باشد چه منفی، نمایانگر همراهی آنها با رادیوست، گفت: مخاطبان در خصوص برنامهها اندیشه و تفکر داشتهاند؛ این یعنی فکر مخاطب درگیر شده و موضوعات برایش جذاب بوده و این مسئله موجب شکلگیری نظراتی مثبت یا منفی در ذهن آنها شده است که ارزش بسیاری دارد.
نفس ایده ارتباط مستقیم مدیران رادیویی با شنوندگان درست است
مهدی قصریزاده، مدیر رادیو قرآن هم که امروز در واحد امور ارتباط با مخاطبان (۱۶۲) رسانه ملی حاضر شده بود تا با شنوندگان رادیو قرآن بهصورت مستقیم گفتوگو کند، دستاورد این هم صحبتی را مثبت و چندوجهی دانست.
مدیر شبکه رادیویی قرآن تصریح کرد: این تجربه با ارتقای زیرساختهای ارتباطی میتواند موفقتر هم باشد. من هم سوالات زیادی از شنوندگان رادیو قرآن داشتم و میخواستم دیدگاه آنها نسبت به برخی از تولیدات را بدانم.
وی ادامه داد: شنوندگان نسبت به ما اظهار لطف دارند و نفس این ارتباطِ مستقیم درست است، بنابراین تجربه جالبی است که با طراحی دقیقتر سازوکار اجرای آن حتما موثرتر خواهد بود و انرژی و هزینهای که صرف این کار میشود به هدر نمیرود.
رادیو مخاطبانی هوشمند و جدی دارد
کاظم داداشی، قائممقام شبکه رادیویی ایران حضور در واحد امور ارتباط با مخاطبان (۱۶۲)گفت: چندی پیش و برای اولین بار مختص به تولیدات رادیو ایران به ۱۶۲ آمدم و صحبت ما با شنوندگان به بحث طرح ملی هفتههای ایرانی اختصاص داشت، اما این بار مباحث گستردهتری را با شنودگان مطرح کردیم و هر تماسی که پاسخ دادم بیشتر مطمئن شدم که مخاطبان رادیو بسیار هوشمند و جدیاند.
وی افزود: یکی از نکاتی که مخاطبان به من منتقل کردند، علاقهمندی آنها به برنامههایی است که تضارب آرای افراد را در برمیگیرد. مناظره برای شنونده جذاب است. شنیدن موسیقیهای فاخر و جدید نیز از دیگر خواستههای شنوندگان بود که به من منتقل کردند. برنامههای «قرار شاعرانه» یا «عندلیب» در شبکههای رادیویی که تولیداتی موسیقیمحورند، شنوندگانی دقیق و جدی دارد که تماسهایی از آنها دریافت کردم و نقطهنظرات خوبی درخصوص این تولیدات داشتند که حتما منتقل خواهم کرد.
استمرار ارتباط مستقیم مردم با مدیران ارشد جامجم
حسین قرایی، مدیرکل روابطعمومی رسانه ملی نیز در خاتمه این برنامه، ضمن قدردانی از حضور معاون صدا و مدیران شبکههای رادیویی در واحد 162 اظهار کرد: امروز مدیران ارشد رادیو به 380 تماس تلفنی در بازه زمانی دو ساعته پاسخ دادند و در تعاملی مستقیم با شنوندگان توانستند از نقطهنظرها و پیشنهادهای آنها آگاه شده و از سوی دیگر رویکردهای جدید تحولخواهانه رادیو را نیز که بهویژه طی سه سال اخیر و در دوره مدیریتی جدید بهطور جدی در دستورکار قرار گرفته است را با مخاطبان در میان بگذارند.
وی افزود: رسالت و هدف محوری ادارهکل روابطعمومی در تداوم سلسلهبرنامههای «مستقیم جامجم» نیز ایجاد پلی ارتباطی به گستره تمام مردم در گوشهوکنار کشور و تقویت تعامل با مخاطب است. این برنامه در هفتههای آتی با حضور مدیران دیگر بخشهای سازمان ادامه خواهد یافت.