شناسهٔ خبر: 70383358 - سرویس استانی
منبع: دولت.آی‌آر | لینک خبر

وزیر آموزش و پرورش در آیین تجلیل از مدال‌آوران المپیادهای علمی جهانی تاکید کرد:

ضرورت بازمهندسی فرآيند شناسایی استعدادها و نخبگان از دوران ابتدایی

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه حمایت ویژه از حوزه نخبگانی در دستورکار آموزش و پرورش است، گفت فرآیند شناسایی استعدادها و نخبگان از دوران ابتدایی بازمهندسی خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، علیرضا کاظمی، روز شنبه در آیین تجلیل از مدال آوران المپیادهای علمی جهانی که در سالن اجلاس سران برگزار شد، ضمن قدردانی از حضور رئيس جمهور پزشکیان و اعضای هیأت دولت با تأکید بر اینکه کسب مدال‌های برتر توسط دانش آموزان در سطح دنیا اتفاق بزرگی است، اظهار کرد: بی‌شک امروز بخش مهمی از دستاوردهای نظام تعلیم و تربیت کشور در حوزه‌های علمی در معرض دید مردم قرار گرفته است و يقينا ملت و جامعه به دستاوردهای آن‌ها افتخار می‌کنند.

وی با تجلیل و قدردانی از نگاه مدبرانه مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در تأسیس و سیاست‌گذاری‌ باشگاه دانش‌پژوهان جوان در دهه۶۰ افزود: تأسیس این مجموعه نخبگانی سبب پیشرفت‌های علمی و پژوهشی بسیاری شده است.

وزیر آموزش و پرورش، ضمن قدردانی از حمایت‌های ویژه رئیس جمهور پزشکیان گفت: مجموعه مدال آوران المپیادهای جهانی،  تیمی یک‌دست و هماهنگ هستند که با نگاه همگرایی توانستند در کنار اقدامات جدید و خلاقانه موفقیت‌های دیگری مانند راه اندازی المپیاد ترکیبات کسب کنند. این امر نشان می‌دهد که اگر کنار هم باشیم می‌توانیم اقدامات سازنده و خوبی انجام دهیم.

وی به سیاست های اتخاذ شده در نظام تعلیم و تربیت اشاره کرد و افزود: حمایت ویژه از حوزه نخبگانی و سمپاد در دستور کار آموزش و پرورش است و در این زمینه تمام همت و تلاش خود را بکار خواهیم گرفت تا مسیر موفقیت به سمت قله‌های پیشرفت طی شود.

کاظمی ادامه داد: در راستای حفظ و تقویت نظام جمهوری اسلامی و توجه به المپیادهای علمی جهانی؛ چند اقدام اساسی باید انجام شود. بازمهندسی فرآیند شناسایی استعدادها و نخبگان از دوران ابتدایی با طرح‌های اساسی و مهم مانند طرح شهاب در دست اقدام است. همچنین برگزاری آزمون‌های علمی متناسب با دوره‌های تحصیلی دانش آموزان جهت شناسایی دانش آموزان نخبه از دیگر اقدامات است.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر این‌که باید زمینه‌های رشد و پرورش دانش آموزان نخبه را فراهم کنیم، گفت: ضرورت دارد به ایجاد زیر ساخت‌ها و تقویت این حوزه توجه ویژه شود؛ یعنی اگر یک دانش آموز نخبه در یک استان محروم یا در منطقه کم‌برخوردار وجود داشته باشد باید تمامی امکانات و دسترسی‌ها برای او فراهم شود.

وی به ایجاد پژوهش‌سراهای تخصصی به عنوان اقدامی بسترساز برای جذب نخبگان دانش آموزی اشاره کرد و گفت: باید همه ظرفیت‌ها را بکار بگیریم تا همه دانش آموزان  نخبه فرصت پرورش استعدادهای خود را داشته باشند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این‌که حوزه تعلیم و تربیت از دغدغه‌های مهم رئيس جمهور است،گفت: دکتر پزشکیان به دو بخش «توسعه کیفیت فضای آموزشی» و «کیفیت بخشی به آموزش» تأکید فراوان دارد؛ زیرا این دو محور در رشد و تعالی دانش آموزان نقش ویژه‌ای دارد و این مهم را ما در آموزش و پرورش فرهنگ سازی خواهیم کرد.

کاظمی به محورهای برنامه ریزی شده برای رشد و تعالی دانش آموزان مدال آور اشاره کرد و گفت: سواد رسانه‌ای، ارتباط و خودباروی، ایده پردازی، تقویت هویت ملی و دینی، تقویت مسئولیت پذیری، شبکه سازی ارتباطی، ارتقای بعد اخلاقی؛ همگی از مواردی بودند که برای  دانش آموزان نخبه مدال آور تمهید شده است.

وی ادامه داد: دغدغه دانش آموزان نخبه با حمایت و هدایت ویژه رئيس جمهور بر طرف خواهد شد؛ تا با انگیزه و اعتماد به نفس بیشتردر سطوح جهانی با کسب رتبه‌های بالا، برای ایران و ایرانیان افتخار بیافرینند.

وی افزود: یقینا آینده ایران با دستاوردها، توانمندی‌ها و تلاش‌های دانش آموزان فرهیخته و نخبه ساخته خواهد شد.

در پایان این مراسم مدال آوران المپیادهای علمی جهانی، توسط رئيس جمهور پزشکیان، وزیر آموزش و پرورش و دیگر اعضای هیات دولت با اهدای لوح مورد تقدیر قرار گرفتند.

انتهای پیام