به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، حسین سیمایی وزیر علوم در بیست و پنجمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران، فناوران و نوآوران برگزیده کشور که ۲۵ آذرماه ۱۴۰۳ در این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: وقتی در خیابانها قدم میزنیم، مشاهده میکنیم که بازار نشر و پژوهش مبتذل شده است. کتابهای زردی که در دسترس مردم قرار دارد و برای جامعه هیچ سودی ندارد. امروز در جمعی قرار داریم که پژوهشگران واقعی هستند و تفاوت سره و ناسره مشخص میشود.
وی افزود: ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت آنچنان که باید باشد نیست البته نباید سیاهنمایی کرد. ارتباط وجود دارد؛ اما لازم است که گسترش یاید. تدوین آییننامه یعنی سیاستگذاری. همکاری داشتیم که توجهی به نیازهای جامعه نداشت و فقط برای گرفتن ارتقا تلاش میکرد.
سیمایی خاطرنشان کرد: تردیدی نیست که پژوهشها باید معطوف به رفع نیازهای جامعه باشد. پژوهشگرانی میتوانند مشکلات جامعه را حل کنند که وسیع باشند نه فقط متخصص در یک حوزه. برای مثال پزشکی که فقط یک تخصص دارد فقط یک قطعه از پازل را میبیند؛ اما داشتن اطلاعات در سطح پیشبینیها را واقعبینانهتر میکند. حکمت حضور کارگروهها و شوراها همین است که افراد با تخصصهای مختلف در کنار هم قرار بگیرند. مانند فیل مولوی که هر کس فقط بخشی از آن را شناخت.
وزیر علوم تصریح کرد: توصیه میکنم که پژوهشگران وسعت دانش را در دستور کار خود قرار دهند. دانشجویان هم باید با این وسعت آشنا شوند تا فارغالتحصیل اجتماعی و فرهنگی شوند و برای زندگیشان مفید باشند. سنت اسلامی هم همیشه متخصصانی داشته در سطح اطلاعات داشتند.
شهیکی: حرکت دانشگاهها در مسیر صنعت ساز شدن ضروری است
محمدنبی شهیکی معاون فناوری وزیر علوم در ادامه این جشنواره، اظهار کرد: مهمترین شاخصهای انتخاب و معرفی دستاوردهای فناوری در سال ۱۴۰۳ شامل قابلیت صادرات، دانش بنیان بودن، ثبت در سامانه سافا و دارای قابلیت تجاریسازی بودن است.
وی افزود: در حوزه فناوری برخی کشورها با درآمد متوسط به اصطلاح در دام درآمد متوسط قرار میگیرند. برخی کشورها میتوانند درآمد بالایی داشته باشند؛ اما برخی دیگر دچار قفل شدگی در درآمدزایی میشوند. نتایج پژوهشها نشان میدهد که نوآوری نقش موثری در خروج از دام درآمد متوسط دارد. دانشگاهها در این جریان میتوانند نقش مهمی در پیشرفت نوآوری داشته باشند.
شهیکی یادآور شد: پژوهشهای صنعتی میتواند به فناوری عمیق منجر شده و در نهایت شاهد پیچیدگی اقتصادی و هایتک باشیم. توسعه بینرشتهایها و انعطاف پذیری در نظام آموزشی و ماتریس آموزشهای بین رشتهای یکی دیگر از عوامل خروج کشورها در دام درآمد متوسط است. همچنین سرمایهگذاری در منابع انسانی، تعاملات بینالمللی و قرارگیری در زنجیره ارزش بینالمللی فناوری از دیگر عوامل است. قرار نیست همه دانشگاههای کشور، دانشگاه صنعتساز باشند؛ اما برخی دانشگاهها باید با معماری سازمانی متفاوت و فرهنگ جدید در دانشگاهها و پارکها در مسیر صنعتساز شدن حرکت کنند.
انتهای پیام/