شناسهٔ خبر: 70274506 - سرویس سیاسی
منبع: برنا | لینک خبر

پیرهادی: امیدوارم «برقی سازی» در دعوا‌های سیاسی قرار نگیرد/ جز رئیس جمهور هیچ دستگاهی دغدغه آلودگی هوا را ندارد

رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گفت: دنیا به سوی خودرو‌های برقی رفته و ما نمی‌توانیم برخلاف دنیا حرکت کنیم، امیدواریم که این موضوع در دعوا‌های سیاسی قرار نگیرد. رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گفت: دنیا به سوی خودرو‌های برقی رفته و ما نمی‌توانیم برخلاف دنیا حرکت کنیم، امیدواریم که این موضوع در دعوا‌های سیاسی قرار نگیرد.

صاحب‌خبر -

مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا، درباره آلودگی هوا و اقدامات برای کاهش آلودگی هوای تهران اظهار داشت: آلودگی هوای کشور و شهر تهران فقط به یک عامل بستگی ندارد، قطعاً که مازوت سوزی در امر آلودگی هوا موثر است و درصدی از آلودگی هوا ناشی از این موضوع است، برخی از افراد این سهم را ۷ درصد و برخی دیگر بیشتر از ۷ درصد اعلام می‌کنند.

وی ادامه داد: موضوعات مختلفی بر آلودگی هوا تأثیر می‌گذارد؛ یکی از این موضوعات بحث مازوت سوزی و دومین موضوع تأثیرگذار، خودرو‌های ‌آلاینده اعم از خودرو‌های سواری، خودرو‌های سنگین و موتورسیکلت‌ها  است که هرکدام سهمی در آلودگی هوا دارند.  

خودروهای نوساز هم آلایندگی دارند

رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با بیان اینکه موتور سیکلت‌ها مقدار زیادی آلاینده تولید می‌کنند و بسیاری از آنها معاینه فنی ندارند، تصریح کرد: بسیاری از خودرو‌ها هم معاینه فنی ندارند، در این راستا نکته دیگری هم وجود دارد؛ خودرو‌هایی که پس گذشت دوسال از ساخت به مراکز معاینه فنی مراجعه می‌کنند، معاینه فنی آن‌ها رد می‌شود که این نکته نشانگر این است؛ بسیاری از خودرو‌ها پس از چند سال کیفیت لازم را ندارند و سریع از حالت استاندارد خود خارج شده و آلایندگی ایجاد می‌کنند.  

پیرهادی عنوان کرد: صنایع، موضوع موثر دیگری در آلایندگی است، صنایع نقش قابل توجهی در آلایندگی هوای شهر تهران دارند و براساس سیاهه انتشاری که در سال ۱۳۹۶ تهیه شده، سهم صنایع در آلایندگی مشخص شده است. پالایشگاه هم یک درصدی از میزان آلودگی هوای تهران را دارند البته فرودگاه و راه آهن هم درصدی سهم در آلودگی هوا دارند.  

 

<div id="video-display-embed-code_12752931" ><script type="text/JavaScript" src="https://borna.news/fa/news/play/embed/2171343/12752931?width=400&height=300"></script></div>


وی افزود: اتوبوس‌ها، تاکسی‌ها و تاکسی‌های فرسوده دارای سهمی در آلودگی هوا هستند، هم اکنون ۴۰ هزار تاکسی فرسوده در شهر تهران درحال تردد هستند؛ برخی از این تاکسی‌ها به صورت دوشیفت فعالیت می‌کنند و آلایندگی بیشتری تولید می‌کنند. متأسفانه سهمیه‌ای که برای نوسازی تاکسی به دو خودروساز داخلی در نظر گرفته شده بسیار ناچیز است و حتی به تعهدات خود برای نوسازی عمل نمی‌کنند.

اولویت، نوسازی خودروها و تاکسی های فرسوده است

رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران عنوان کرد: اگر دولت می‌خواهد برای آلودگی هوا اقدامی انجام دهد، در ابتدا باید نوسازی خودرو و تاکسی‌های فرسوده را در اولویت خود قرار دهد و در جلسه‌ای که با استاندار تهران داشتم، گفتم که باید در امر نوسازی تاکسی‌ها را در اولویت قرار دهید.

پیرهادی ادامه داد: در بحث اتوبوس‌ها، شهرداری تهران اقدامات و پیگیری خوبی انجام داده است و شورای شهر هم در سه سال اخیر حداقل ۵۰ درصد بودجه را به حمل و نقل عمومی اختصاص داده که ثمرات این موضوع را مردم در سال‌های آینده خواهند دید. انعقاد قرارداد برای واردات اتوبوس اقدام خوبی بود که به صورت تدریجی اتوبوس‌ها و خودرو‌های برقی وارد کشور می‌شوند، گرچه در این مسیر مشکلاتی از جمله تأمین برق مصرفی این خودرو‌ها و جایگاه‌های سوخت برقی آنها مطرح است، اما تا زمانی این خودرو‌های برقی وارد کشور نشود، این مشکلات حل نمی‌شود.

امیدوارم برقی سازی در دعوا‌های سیاسی قرار نگیرد

وی عنوان کرد: همه مسئولان به این نتیجه رسیده اند که یکی از راهکار‌های اساسی خودروها، اتوبوس‌ها و موتورسیکلت برقی است و از طرفی دیگر دنیا به سوی این خودرو‌های برقی رفته و ما نمی‌توانیم برخلاف دنیا حرکت کنیم، امیدواریم که این موضوع در دعوا‌های سیاسی قرار نگیرد، رئیس جمهور به این موضع اهتمام دارد و بسیار به این موضوع کمک کرده است.

رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران تصریح کرد کرد: متأسفانه آلاینده‌ها سالانه باعث مرگ زودرس چندهزار نفر می‌شوند، همچنین الودگی هوا هزینه‌های درمانی زیادی را به ما و فرزندان ما متحمل می‌کند که طبق برآورد وزارت بهداشت هزینه‌های درمان بیماری‌ها و مرگ و میر‌های ناشی از آلودگی هوا حداقل ۱۱ میلیارد دلار است، همچنین در کشور حدود ۷ میلیون خودرو فرسوده داریم. میزان تفاوت سوخت یک خودروی تویوتا که ۴ الی ۵ لیتر بنزین است را با سوخت مصرفی یک خودروی آلاینده که ۱۵ الی ۲۰ لیتر بنزین است در نظر بگیریم، هم چنین ما هم اکنون برای وارد کردن هر لیتر بنزین ۸۰ سنت پرداخت می‌کنیم و این مقدار با دلار ۷۰ هزار تومان، ۶۰ تومان می‌شود و در محاسبات حداقل ۱۰ میلیارد دلار ماوالتفاوت مصرف سوخت است.

وی ادامه داد: در صورت جمع با هزینه‌های درمان  حدود ۲۰ میلیارد دلار می‌شود، یک مدل خودرو‌های ژاپنی به ارزش ۱۵ هزار دلار وجود دارد که در صورت تقسیم بر ۲۰ میلیارد دلار می‌توانیم حدود یک میلیون و ۴۰۰ خودرو خریداری کنیم که در نهایت می‌توانیم از ماوالتفاوت سوخت و هزینه‌های درمان سالانه حدود یک میلیون خودرو نوسازی کنیم.

تکلیف دولت در برنامه هفتم خروج ۵۰۰ هزار خودروی فرسوده است 

پیرهادی بیان کرد: در برنامه هفتم توسعه تکلیف شده است که دولت باید ۵۰۰ هزار خودروی فرسوده را از رده خارج کند و با صرفه جویی سوخت می‌توانیم ۵۰۰ هزار خودروی جدید جایگزین کنیم؛ لازمه این کار این است که با یک خودرو ساز مهم دنیا یک قرار منعقد کنیم. همچنین  در صورت اضافه کردن هزینه‌های درمان می‌توانیم ظرف ۶ الی ۷ سال همه خودرو‌های فرسوده را نوسازی کنیم.

وی از رئیس جمهور درخواست کرد که به عنوان جراح قلبی که رئیس جمهور شده راهکار مذکور را پیگیری کنند.

جز رئیس جمهور هیچ دستگاهی دغدغه آلودگی هوا را ندارد

رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران اظهار داشت: البته رئیس جمهور برای موضوع آلودگی هوا دغدغه مند هستند، اما من این دغدغه را در هیچ دستگاه دیگری نمی‌بینم. در بررسی‌هایی که انجام دادیم، بودجه سال‌های گذشته در مجلس اعتباری قابل توجه در نظر گرفته می‌شد، درحالی که دولت‌ها این بودجه‌ها را به مجلس پیشنهاد نمی‌دهند. در حال حاضر که در فصل تعیین بودجه سال آینده هستیم، از استاندار تهران در خواست کردم که پس از بررسی و تعیین بودجه برای آلودگی هوای تهران جلسه‌ای با نماینده تهران در خصوص بودجه آلودگی هوا بگذارند.

پیرهادی عنوان کرد: در جلسه‌ای که با استانداری تهران داشتم، مدیر کل محیط زیست استان تهران در این جلسه وجود مازوت سوزی را تائید و اعلام کرد که آلایندگی از قزوین و کرج به سوی تهران می‌آید، در حالیکه در سال گذشته مازوت سوزی را انکار می‌کردند و ما برای اثبات علمی انتقال آلاینده‌ها به تهران مدل سازی انجام دادیم.

وی افزود: سال گذشته موضوع ورود آلاینده‌ها  از استان‌های دیگر را به تهران مطرح کردم که در این راستا نباید صنایع را نادیده بگیریم و باید بررسی کنیم.

وی گفت: علی رغم اینکه تهیه سیاهه انتشار وظیفه سازمان حفاظت محیط زیست است، آن را تهیه کردیم و در ابتدا در مناقصه سیاهه انتشار دانشگاه علم و صنعت پیروز شد، اما برخی از دستگاه‌ها به دانشگاه علم و صنعت در خصوص آلاینده‌ها اطلاعات نمی‌دهند تا بتواند آلاینده‌ها را شناسایی کنند. این آلاینده بر سلامتی و باروری نسل آینده تاثیر گذار است و در آینده باید برای سلامتی هزینه‌های هنگفتی متحمل شویم.  

انتهای پیام/