شناسهٔ خبر: 70157870 - سرویس استانی
منبع: ایسنا | لینک خبر

کمبود ۱۰۰۰ ناوگان اتوبوس در استان اصفهان

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان گفت: ناوگان فعلی در استان اصفهان با کمبود هزار دستگاه اتوبوس پاسخگوی نیاز مسافران نیست.

صاحب‌خبر -

فرزاد دادخواه در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: نبود تولیدات داخلی و محدودیت واردات، ناوگان اتوبوسرانی کشور را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده است. فرسودگی ناوگان فعلی و نارضایتی بخش خصوصی از عدم تعادل بین هزینه و درآمد، باعث خروج سرویس‌های اتوبوس‌رانی از جاده می‌شود؛ مسئله‌ای که کمبود ناوگان را بیش از پیش با مشکل مواجه کرده است.

وی افزود: شرایط نابسامان و محدودیت اتوبوس‌ها به سختی در حال مدیریت است تا با افزایش قیمت بلیط و اعمال اخطار، از خروج ناوگان جلوگیری شود. در هر حال بخش خصوصی متمایل به اعزام ناوگان خود به صنعت‌های برون‌استانی مثل عسلویه و ... است. افزایش هزینه‌های حمل و نقل مسافر گرچه به دیدگاه یک دانشجو به صرفه نیست، اما درآمد ناشی از آن هم از دیدگاه مالک خصوصی صرفه اقتصادی ندارد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان درباره علت خروج ناوگان از سرویس‌های مسافربری، بیان کرد: هزینه‌ زیاد تعمیرات، قطعات، روغن و لاستیک مالک خصوصی را به سرمایه‌گذاری سودآورتر هدایت می‌کند. سرمایه‌گذاران این بخش سوبسیدی برای جبران هزینه‌های خود دریافت نمی‌کنند. پس کنترل درآمد و هزینه برایشان سخت می‌شود.

وی از مصوبه ورود ۲ هزار ناوگان اتوبوس خبر داد و افزود: به همت پیگیری و هماهنگی سازمان راهداری، واردات ناوگان اتوبوس به کشور انجام می‌شود و سرمایه‌گذاران اصفهانی پیشتاز هستند. ناوگان‌های استاندارد و مورد تأیید عمدتاً از کشورهای اروپایی یا چند کشور مشترک وارد می‌شوند. در شرایط ایده‌آل کمبود هزار دستگاه اتوبوس در اصفهان احساس می‌شود.

دادخواه با بیان اینکه رویکرد مدیریتی برای اصلاح وضعیت فعلی پیگیری می‌شود، ادامه داد: یکی دیگر از معضلات ناوگان اتوبوسرانی اصفهان این است که تأمین‌کننده اصلی مسیر مشترک بین دو استان است. این مسئله نیاز به برنامه‌ریزی دارد. ناوگان فعلی اصفهان با کمبود هزار دستگاه اتوبوس پاسخگوی نیاز مسافران نیست.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان ادامه داد: مشکلات ناوگان اتوبوسرانی درون‌استانی اصفهان هم با چالش‌هایی روبه‌رو است. علت آن هم به سود بخش خصوصی مربوط می‌شود. برای مثال سفرهای کاشان و خوانسار در طول هفته کم هستند و سرویس نیمه پر شده وارد مسیر می‌شود؛ در حالی که ابتدا و انتهای هفته شاهد افزایش تقاضا برای سرویس‌دهی در این خطوط هستیم. این گونه مشکلات مدیریتی باعث گلایه‌مندی مسافران است.

وی پیگیری کمبود اتوبوس در خط اصفهان-تهران و اصفهان-مشهد را حائز اهمیت دانست و اظهار کرد: وقتی پای بخش خصوصی در میان است، امکان تعهد برای واردات وجود ندارد. با عملکرد فعلی سرمایه‌گذاران اصفهانی و انجام هماهنگی برای دریافت تسهیلات بانکی، امیدواریم واردات ناوگان اتوبوسرانی با موفقیت به سرانجام برسد.

دادخواه با بیان اینکه متقاضیان استفاده از وسایل دیگر حمل و نقل نسبت به اتوبوس کمتر هستند، گفت: اسنپ، سواری شخصی، سواری کرایه و ون همگی موجوداند، اما متقاضیان خاص خود را دارند. دانشجویان طالب استفاده از این وسایل نبوده و نیستند، البته سرمایه‌گذاری در این بخش بسیار راحت‌تر است. سرمایه‌گذاری برای ورود ون به خطوط اصفهان می‌تواند راه‌گشا باشد و پیگیری لازم در دست اقدام است.

دادخواه درباره آزادراه شیراز عنوان کرد: ساخت پاسگاه، پلیس‌راه و تکمیل مجتمع خدماتی و رفاهی و سوخت‌رسانی در آزادراه شیراز ورود اتوبوس به این محور را غیرممکن ساخته است. این آزادراه به بخش خصوصی تعلق دارد و ساخت آن تکمیل نشده است. 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان با تأکید بر ضرورت به‌روزسازی مجتمع‌های خدماتی و رفاهی، گفت: نمای ساختمان، نوع ارائه خدمات و فرصت تفریحی این مراکز باید جاذب مسافر باشد. مکان‌یابی برای احداث مجتمع‌های خدماتی و رفاهی از نظر دسترسی ایمن، رعایت حریم راه و نزدیکی به یک دیگر، زیر نظر کمیته مکان‌یابی بررسی می‌شود. تیم متشکل از بهداشت و اماکن، بازدید و بررسی مجتمع‌های خدماتی رفاهی را برعهده دارد.

وی توضیح داد: بعضی آزادراه‌ها سرمایه‌گذار خصوصی دارند و تا استهلاک جاده و بازگشت سرمایه از آن بهره‌برداری می‌کنند. احداث مجتمع‌های خدماتی و رفاهی در این آزادراه‌ها با مجوز اداره‌کل راهداری و اخذ قرارداد با مالک خصوصی آزادراه ممکن است. ثبت‌نام در درگاه‌ ملی، استعلام از بخش خصوصی و در برخی، پرداخت سرقفلی به بخش خصوصی از مراحل واگذاری این مراکز است.

دادخواه اعلام کرد نظرات‌ و شکایات مرتبط با این اداره پیگیری می‌شود و سامانه ۱۴۱ به‌صورت ۲۴ ساعته پاسخگوی شکایات مردمی است. 

انتهای پیام