شناسهٔ خبر: 70060035 - سرویس اجتماعی
منبع: ایسنا | لینک خبر

پیام وزیر آموزش و پرورش به مناسبت روز جهانی معلولان

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه روز جهانی معلولان برای ما یادآور مسئولیت خطیری است که در برابر افراد معلول و دانش آموزان با نیازهای ویژه داریم گفت: توجه صرف به حوزه آموزش این افراد کافی نیست، بلکه باید در زمینه توانمندسازی آن‌ها در زمینه‌های خانوادگی، اجتماعی و فرهنگی و هدایت به سمت اشتغال مناسب، مدافع حقوق آنها باشیم؛ از دستاوردها و پیشرفت‌های معلولان تجلیل کنیم؛ به شناسایی چالش‌ها و حذف موانع موجود بر سر راه آن‌ها بپردازیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، در متن پیام علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش آمده است: ۱۳ آذرماه با عنوان روز جهانی معلولان فرصتی برای یادآوری اهمیت تساوی حقوق معلولان و ارتقای آگاهی و تلاش برای تغییر نگرش‌ها نسبت به افراد دارای معلولیت و ترویج حقوق آن‌هاست.

همه افراد جامعه، با هر میزان از توانایی، حق دارند به عنوان عضوی مؤثر در جامعه دیده شوند و در تمام زمینه‌ها متناسب با توانایی‌های خود مشارکت داشته باشند. ما موظفیم به عنوان سفیران ترویج آگاهی و احترام به حقوق این افراد، هم‌افزایی و همدلی نسبت به معلولان را در جامعه گسترش دهیم تا به سوی جهانی پذیرنده‌تر عادلانه‌تر و پویاتر گام برداریم.

شعار امسال روز جهانی معلولان مبنی بر «تقویت رهبری افراد با معلولیت برای آینده‌ای فراگیر و پایدار» علاوه برآنکه به لزوم توانمندسازی این افراد توجه می‌کند، به غنای اجتماعی و فرهنگی جامعه می‌افزاید و یکی از راه‌های رسیدن به این هدف، معرفی و ترویج تجربه های مثبت و الهام بخش و داستان‌های موفقیت افراد معلولی است که با شناخت درست از خود، مرزهای ناتوانی را کنار زده و در زمینه‌های مختلف به مدیریت و رهبری یک مجموعه پرداخته‌اند.

روز جهانی معلولان برای ما یادآور مسئولیت خطیری است که در برابر افراد معلول و دانش آموزان با نیازهای ویژه داریم تا محیطی ایجاد کنیم که همه افراد، بتوانند با دسترسی به فرصت‌های برابر، حق زندگی با کرامت داشته باشند و در عین حال برای خود نقشی جهت خدمت به جامعه و مفید بودن تصور کنند؛ بنا بر این توجه صرف به حوزه آموزش این افراد کافی نیست، بلکه باید در زمینه توانمندسازی آن‌ها در زمینه‌های خانوادگی، اجتماعی و فرهنگی و هدایت به سمت اشتغال مناسب، مدافع حقوق آنها باشیم؛ از دستاوردها و پیشرفت‌های معلولان تجلیل کنیم؛ به شناسایی چالش‌ها و حذف موانع موجود بر سر راه آن‌ها بپردازیم و بسترهایی برای تبادل نظر و همکاری میان ارکان مختلف جامعه ایجاد کنیم تا شرایط زندگی آن‌ها بهبود یابد.

اکنون گام اول این وظیفه را از طریق «افزایش ضریب پوشش تحصیلی دانش آموزان استثنایی» برداشته‌ایم تا با توجه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های این عزیزان و در نظر گرفتن رویکرد آموزش مهارت محور، زمینه را برای حرکت به سمت استقلال فردی و اجتماعی این افراد فراهم آوریم.

اثر بخشی اندیشه، گفتار و کردار انسان به میزان اخلاص او بستگی دارد و امید است با اتکال به خداوند متعال و در پرتو تلاش و پشتکار خالصانه همه خدمتگزاران نظام تعلیم و تربیت بویژه حوزه آموزش و پرورش استثنایی، بتوانیم دنیایی روشن‌تر و پر امیدتر برای معلولان و دانش آموزان عزیز با نیازهای ویژه بسازیم و شاهد شکوفایی استعدادهای آن‌ها باشیم.

انتهای پیام