شناسهٔ خبر: 70032419 - سرویس فرهنگی
منبع: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | لینک خبر

تغییرات در نوزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت حساب شده است

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری، حسین مسافر آستانه که به همراه هیات داوران بخش مسابقه تئاتر صحنه‌ای نوزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت و به منظور بررسی نمایش «نمی‌شناسی‌ام ای دوست» به شهرکرد سفر کرده است در نشست با مدیرکل این اداره افزود: وقتی کاری یک روال مشخص دارد، تغییر دادن آن بسیار سخت است و همه عادت دارند که امور به همان روش از پیش تعریف شده، انجام شود و کسی هم به دنبال تغییر نیست که البته این موضوع علت دارد و بدون برنامه بودن بسیاری از تغییرات و رسیدن آن‌ها به نقاط ضعف را می‌توان علت مخالفت‌ها دانست.

این هنرمند تئاتر با بیان اینکه تغییر در برگزاری جشنواره تئاتر مقاومت یک تغییر حساب‌شده است و از سال‌ها قبل درباره آن بحث و گفت‌وگو شکل گرفته بود، تصریح کرد: به‌هرحال هر تغییری یک سری انتقادات را هم به همراه دارد اما دستاورد تغییر ایجاد شده در نوزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت این است که این جشنواره برای جمع بیشتری از مخاطبان در مناطق مختلف کشور برگزار می‌شود.

وی یادآور شد: جشنواره‌های تئاتری که به صورت مجتمع برگزار می‌شوند به جهات دیگر ارزشمند هستند اما مخاطب را از دست داده‌اند چراکه در بیشتر مواقع همان گروه‌های هنری شرکت‌کننده، آثار را می‌بینند که البته آن‌هم واجد امتیازات مثبتی است اما این امتیاز مثبت را در بسیاری از این‌ دست جشنواره‌ها می‌توان دید و تغییر جشنواره تئاتر مقاومت با این هدف که مخاطبان را در مناطق مختلف کشور داشته باشد و مردم پای تئاتر بیایند، قابل‌توجه است.

مسافر آستانه در ادامه رسالت واقعی تئاتر را روشنگری، ارتقا آگاهی و تولید اندیشه بیان کرد و گفت: این رسالت‌ها در صورتی در جشنواره‌ها محقق می‌شود که اجرای عمومی وجود داشته باشد و جشنواره به اهداف تولید تئاتر نزدیک‌تر شود.

این کارگردان و مدرس باسابقه تئاتر اظهار داشت: جابه‌جایی داوران در نوزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت سختی‌هایی هم دارد اما اصل بازدهی است که به نظر می‌رسد قدم نخست دراین‌باره محکم برداشته شده و امید است پشتیبانی‌هایی که امروز شکل گرفته است در دوران بعدی جشنواره، تقویت شده و تداوم یابد.

وی محدود شدن اجراهای عمومی تئاتر به جشنواره‌ها را هم از نکات قابل‌توجه دانست و تصریح کرد: باید در طول سال برای بهره‌مندی مردم از تئاتر برنامه‌ریزی شود.

مسافر آستانه افزود: پیش از این هنرمندان تئاتر در شهرستان‌ها به ندرت اثری تولید می‌کردند و حاصل کار آنان تنها برای حضور در جشنواره‌های استانی بود که در حال حاضر این روند رو به تغییر است و تعمیم بیشتری را می‌طلبد.

داور جشنواره تئاتر مقاومت با بیان اینکه تداوم تولید آثار نمایشی و عرضه آن‌ها، پیوستگی تئاتر به عنوان یک نیاز عمومی را در جامعه مطرح خواهد کرد، گفت: هرقدر عرضه آثار هنری افزایش یابد نیاز هم در مردم بیشتر می‌شود و بدون شک ما با جامعه فرهیخته‌تری سر و کار خواهیم داشت.

وی یادآور شد: در حال حاضر فرهنگ اجتماعی با خدشه‌های بسیاری روبه‌رو شده است و تئاتر می‌تواند ناجی این فرهنگ باشد چراکه هنر نمایش عاملی در ایجاد فرهیختگی جامعه است و باید از آن حمایت شود و جریان حمایتی هم استمرار یابد.

مسافر آستانه با بیان اینکه در تمامی کشور هنرمندان خلاقی وجود دارد، اظهار داشت: این خلاقیت گاهی مثبت و حتی گاهی منفی است که اشکالی ندارد و می‌توان را سامان داد، اما مهم آن است که نباید مانع آن شد تا مسیر شکوفایی را سپری کند.

وی تصریح کرد: اگر نیروی انسانی را در هنر سرمایه بدانیم می‌توان گفت که ایران سرمایه‌دارترین کشور میان بسیاری از کشورهای جهان است ولی از این سرمایه بهره‌برداری نمی‌شود که البته هم اکنون شرایطی فراهم شده است و امید می‌رود این بهره‌برداری به حداکثر رسیده و تأثیرات آن در جامعه نمود بیشتری داشته باشد.

گفتنی است، محمد‌ کاظمی تبار دبیر نوزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت به همراه حسین مسافر آستانه، کوروش زارعی و حمید ابراهیمی داوران بخش مسابقه تئاتر صحنه‌ای این جشنواره، شنبه دهم آذر به منظور بررسی یکی از ۲ اثر راه‌یافته از چهارمحال و بختیاری به مرحله نهایی جشنواره مقاومت وارد شهرکرد شدند.

در حال حاضر نمایش‌‌ «نمی‌شناسی‌ام‌ ای دوست» به کارگردانی ملیحه سلیمانی به عنوان اثر راه‌یافته از استان به این دوره از جشنواره تئاتر مقاومت در تماشاخانه مهر شهرکرد روی صحنه است که داوری این اثر هم‌زمان با هشتمین اجرای این نمایش انجام شد.