شناسهٔ خبر: 69939743 - سرویس علمی-فناوری
منبع: ایتنا | لینک خبر

مرور مداوم اخبار منفی روی تلفن همراه باعث افسردگی می‌شود

پژوهشی جدید نشان داده است که مرور بیش از اندازه اخبار منفی روی تلفن همراه ممکن است شما را افسرده‌تر کند.

صاحب‌خبر -
یافته‌های پژوهشی که دانشمندان در کالج دانشگاهی لندن (UCL) انجام داده‌اند تایید همان موضوعی است که افرادی بسیاری از زمان ظهور گوشی‌های هوشمند حدس می‌زدند‌، استفاده نادرست بیش از اندازه از این دستگاه می‌تواند حالتان را بسیار بدتر کند.

مرور مداوم اخبار منفی معمولا زمانی رخ می‌دهد که افراد در بازه‌های زمانی طولانی مخاطب و مصرف‌کننده محتوای منفی یا افسرده‌کننده در رسانه‌های اجتماعی باشند.

این پژوهش، که در نشریه «رفتار انسانی نیچر» (Nature Human Behaviour) منتشر شده است، نشان می‌دهد افرادی که سلامت روان ضعیف‌تری دارند بیشتر احتمال دارد که محتوای منفی را به‌صورت آنلاین بخوانند. در مقابل، پژوهشگران همچنین دریافتند نمایش محتوای منفی به افراد باعث بدتر شدن حالشان می‌شود.

این مجموعه آزمایش‌ها شامل ۱۰۰۰ نفر بود که تحت آزمایش‌های روان‌شناسی قرار گرفتند و سپس، پیش از آنکه سوابق و شرح حال بدهند، از آن‌ها خواسته شد به‌مدت ۳۰ دقیقه در اینترنت جست‌و‌جو کنند.

پژوهشگران سپس زبان به‌کار‌رفته در وب‌سایت‌های تاریخچه جست‌و‌جوی آن‌ها را تحلیل کردند، که نشان داد افراد دارای سلامت روان ضعیف‌تر محتوای منفی مشاهده کرده بودند.

آزمایش‌های بیشتر‌ی صورت گرفت‌ــ که پژوهشگران وب‌سایت‌هایی را که افراد مطالعه می‌کردند تغییر دادند‌ــ تا بفهمند این الگو علت است یا معلول.

یافته‌ها نشان داد که هر دو عامل نقش دارند، و افرادی که محتوای منفی‌ بیشتری برای خواندن دریافت کردند احساس بدتری داشتند و سپس، در چرخه‌ای مخرب به جست‌و‌جوی محتوای منفی بیشتر پرداختند.

این پژوهش از اطلاعات به‌دست‌آمده از تاریخچه مرورگر شرکت‌کنندگان استفاده کرد، اما به‌دلیل مسائل مرتبط با دسترسی به تاریخچه وب‌سایت‌هایی که با رمز عبور محافظت‌ می‌شوند، نتوانست استفاده شرکت‌کنندگان از رسانه‌های اجتماعی را ارزیابی کند.

تالی شاروت، استاد علوم اعصاب شناختی در کالج دانشگاهی لندن و نویسنده این پژوهش، به تایمز گفت: «بسیاری از افراد می‌گویند که بین ضعف سلامت روان و استفاده از اینترنت ارتباط وجود دارد.»

«ما ساعت‌های  زیادی را آنلاین می‌گذرانیم، و به‌عنوان انسان، این کار را همین چند سال اخیر آغاز کرده‌ایم. آیا این مسئله مشکلاتی ایجاد می‌کند؟»

شاروت در طراحی و ساخت اپلیکیشنی مشارکت داشته است که به افراد کمک می‌کند در استفاده از محتوای آنلاین انتخاب‌های بهتری داشته باشند.

او به تایمز گفت: «ایده ما این است که باید پیش از مصرف، آگاهی بیشتری درباره آنچه مصرف می‌کنیم داشته باشیم. شبیه سوپرمارکت است.»

«اگر یک شکلات بخرید، برچسب رویش به شما می‌گوید که چقدر شکر، چربی و نمک دارد. سپس، می‌توانید تصمیم بگیرید. و این تصمیم بسته به اهدافتان متفاوت است‌ــ اگر قصد دارید در یک ماراتن بدوید، کالری بالا می‌خواهید. اگر در مورد وزنتان نگرانید، کالری بالا نمی‌خواهید.»