شناسهٔ خبر: 69843349 - سرویس اقتصادی
منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

لزوم تغییر در سیاست اصلاحات بنزینی / اجرای یک لیتر بنزین به هر نفر به جای طرح شکست‌خورده گران‌سازی

کارشناس انرژی گفت: بهترین مسیر برای ذی‌نفع کردن مردم در اصلاحات قیمتی بنزین، در کنار ایجاد اقتصاد بهینه‌سازی مصرف و همچنین پاسخ‌گویی کامل حاکمیت نسبت به ارائه قیمت یارانه‌ای بنزین برای مصارف عادی سازوکار ارائه سهمیه یک لیتر در روز برای مصرف شخصی است.

صاحب‌خبر -

زهرا فلاحی کارشناس انرژی در رابطه با لزوم تغییر در سیاست اصلاحات بنزینی و تمرکز بر اجرای بنزین به نفر به جای طرح شکست خورده گران‌سازی بنزین گفت: یکی از موضوعات بسیار مهم در زمینه اصلاحات یارانه بنزین، توجه به تغییر شیوه توزیع یارانه بنزین به جای تجربه شکست خورده گران‌سازی بنزین است. با توجه به وقوع مسئله ناترازی بنزین و عوامل اصلی رشد مصرف بنزین ناشی از حجم بالای قاچاق و مصرف بالای خودروها در ترافیک‌های شهری، نیاز است که به جای گران‌سازی کلی بنزین، تمرکز ویژه بر مسئله مصرف شخصی افراد و کاهش خودروهای تک‌سرنشین قرار داد.

وی ادامه داد: از همین رو بهترین مسیر برای ذی‌نفع کردن مردم در اصلاحات مصرفی و قیمتی بنزین، در کنار ایجاد اقتصاد بهینه‌سازی مصرف و همچنین پاسخ‌گویی کامل حاکمیت نسبت به ارائه قیمت یارانه‌ای بنزین برای مصارف عادی و درون الگوی بهینه مصرف بنزین، سازوکار ارائه سهمیه یک لیتر در روز بنزین به نفر برای مصرف شخصی خانوار و اعطای سهمیه CNG مبتنی بر پیمایش است که می‌تواند بحران ناترازی بنزین را به فرصت صادرات بنزین و شکل‌گیری درآمد واقعی برای خانوار تبدیل کند.

کارپولینگ یا هم سفری از مسیرهای جدید اصلاح الگوی مصرف

این کارشناس انرژی در رابطه با مسیرهای جدید عبور و مرور افراد به محل کار خود و اصلاح الگوی مصرف بنزین هر فرد گفت: بنابراین اجرای سهمیه بنزین به بهبود الگوی مصرف خودروهای شخصی مردم کمک می کند. با مقدار مشخصی بنزین در روز، افراد نسبت به مصرف سوخت خود به شکل آگاهانه‌تر حرکت خواهند کرد و به دنبال روش های جایگزین حمل و نقل شخصی یعنی مسافرت‌های شخصی عمومی یا به صورت کارپولینگ که به شکل استفاده گروهی افراد با هم از یک ماشین برای رسیدن به محل کار خواهند رفت.

به گفته وی، این رویکرد نه تنها تقاضا برای بنزین را کاهش می دهد، بلکه به کاهش تراکم ترافیک و آلودگی هوا در مناطق شهری نیز کمک می کند. یکی از مزایای کلیدی سیستم سهمیه بندی بنزین بر اساس نفر به غیر از مباحث اقتصادی آن و بهبود ضریب جینی خانوار این است که امکان توزیع عادلانه یارانه های انرژی در بخش بنزین را فراهم می کند.

فلاحی در ادامه افزود: در مجموع، دادن سهمیه یک لیتر بنزین به هر نفر در روز گامی مهم در جهت رفع عدم تعادل و ناترازی بنزین در ایران است. سیستم سهمیه بندی بنزین مبتنی بر بنزین به نفر با ترویج مصرف کارآمدتر بنزین، کاهش قاچاق سوخت و بهبود الگوی مصرف خودروهای شخصی، راه حلی پایدار برای چالش های پیش روی بخش انرژی کشور ارائه می دهد. از طریق اجرای بنزین به نفر دولت می‌تواند اطمینان حاصل کند که نظام سهمیه‌بندی به نفع افراد و کل اقتصاد است.

گفتنی است، کارپولینگ ( carpoolin) یا هم‌سفری یا به اشتراک گذاری خودرو به امری گفته می‌شود که طی آن مالکین خودرو، صندلی‌های خالی خودروی خود را با مسافران هم مسیر خود به اشتراک می‌گذارند تا از حجم ترافیک، آلودگی هوا و هزینه‌ها بکاهند. هم‌پیمایی اشتراک خودروی سواری شخصی است به‌طوری که بیش از یک نفر بتواند در یک زمان از آن خودرو استفاده کند. این روش یکی از بهترین روش‌ها برای کم کردن تعداد خودروهای تک‌سرنشین در سطح  شهر می‌باشد.