خبرآنلاین: در خلال برگزاری نمایشگاه خودرو گیلان، برای اولین بار از تویوتا هایلوکس GR برای عموم مردم و بازدیدکنندگان رونمایی شد. البته علاوه بر نسخه GR هایلوکس، دو تیپ ارزانتر ادونچر (Adventure) و SR۵ را نیز برای فروش آماده شده است.
تویوتا هایلوکس GR
GR مخفف GAZOO Racing است و اولین بار توسط شخصی ابداع شد که بعدها پست مدیرعاملی تویوتا را اخذ کرد. به طور کلی باید گفت که نسخه های GR از پرفورمنس و امکانات ویژه تری برخوردار هستند تا بتوانند در مسابقات و مسیرهای آفرودی (با توجه به نوع خودرو) عملکرد بهتری داشته باشند.
به این ترتیب تویوتا هایلوکس GR در بین نسخه های تمام بنزینی این پیکاپ، قوی ترین در دنیا محسوب می شود و هم اکنون می توانیم آن را در ایران نیز داشته باشیم.
در بخش طراحی ظاهری این خودرو شاهد فلاپ های پلاستیکی بزرگی هستیم که ظاهر خودرو را عضلانی تر نشان می دهد و می تواند حس و حال عجیبی را به بیننده القا کند.
سیستم زیربندی هایلوکس GR نسبت به نسخه ادونچر و SR۵ قوی تر شده تا بتواند سواری نرم تر و در عین حال قابلیت آفرودی تری را به خودرو هدیه دهد. برخلاف انتظار، نسخه GR به رینگ های کوچک تری مجهز شده تا بخشی از ضربات وارده به خودرو توسط گوشته تایر دفع شود و سرنشینان خودرو آرامش بیشتری را حس کنند.
در قسمت مشخصات فنی اما با پیشرانه بسیار آشنایی رو به رو هستیم که پیش تر آن را در پرادوها و لندکروزهای سری ۲۰۰ داشتیم. موتور ۱GR با آرایش ۶ سیلندر خورجینی و حجم ۴ لیتری خود می تواند ۲۳۵ اسب بخار توان و ۳۷۶ نیوتن متر گشتاور را برای این پیکاپ جذاب تولید کند و از طریق گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک AT به هر چهار چرخ خودرو تحویل دهد.
از مهم ترین امکانات هایلوکس GR، می توان به دنده پشت فرمان، دوربین ۳۶۰ درجه، تهویه اتوماتیک دو کاناله، کلاستر نیمه دیجیتال، حالت های رانندگی اکو و پاور، تریم داخلی چرم و پارچه، ورود بدون کلید، استارت دکمه ای و … اشاره کرد.
هایلوکس ادونچر (Adventure)
هایلوکس ادونچر از لحاظ فنی با نسخه GR فرقی ندارد اما به واسطه کیت زیربندی ضعیف ترش یک پله پایین تر از GR قرار می گیرد. نسخه ادونچر وارداتی به مانند هایلوکس GR به موتور ۶ سیلندر V شکل ۴ لیتری مجهز است و همان توان و گشتاور ۲۳۵ اسب بخار و ۳۷۶ نیوتن متر را تولید می کند.
به طور کلی طراحی ظاهری هایلوکس ادونچر (Adventure) نیز بسیار جذاب است و می تواند مورد پسند علاقه مندان به پیکاپ سواری قرار گیرد.
هایلوکس SR۵
هایلوکس SR۵ با موتور ۲.۷ لیتری ۴ سیلندر معروف تویوتا عرضه می شود. این پیشرانه با کد ۲TR-FE شناخته می شود که پیش تر بر روی پرادوهای ۴ سیلندر و هایلوکس های موجود در ایران نیز استفاده می شدند. به طور کلی موتور ۲TR-FE شاید توان و گشتاور موتور ۶ سیلندر را نداشته باشد اما به همان اندازه کم استهلاک و کم دردسر است.
در نسخه SR۵ خبری از امکانات رفاهی و ایمنی زیادی نیست زیرا این خودرو بیشتر برای مصارف شهری و جابجایی های کوچک طراحی شده است.
قیمت هایلوکس های وارداتی
هایلوکس SR۵ با موتور ۲.۷ لیتری ۳ میلیارد و ۱۶۰ میلیون و هایلوکس ادونچر نیز ۳ میلیارد و ۸۹۰ میلیون به صورت قطعی قیمت گذاری شده اند. قیمت هایلوکس GR تا کنون نهایی نشده اما احتمالاً حدود ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون برای خریدار تمام شوند.