مدیر مرکز جامع مشاوره آستان قدس رضوی گفت: مرکز جامع مشاوره بنیاد کرامت رضوی این آستان با بهرهگیری از رویکردی نوین و جامع، توانسته خدمات مشاورهای باکیفیت و قابل اعتمادی را به مراجعان ارائه دهد. این مرکز با تمرکز بر ارتقای سطح دانش و مهارت مشاوران، نظارت دقیق بر عملکرد آنها و رعایت اصول اخلاقی، به عنوان یک الگو در حوزه مشاوره شناخته میشود.
دکتر رضا آذریان، مدیر مرکز جامع مشاوره آستان قدس رضوی در گفت وگو با خبرنگار ما به تشریح مجموعه فعالیت ها و اقدامات این مرکز پرداخت و گفت: در راستای توسعه خدمات مشاورهای، این مرکز با ادغام خدمات موسسه خدمات مشاوره و پژوهشهای اجتماعی و فعالیتهای مشاورهای معاونت تبلیغات حرم مطهر، در سال ۱۳۹۷ تاسیس شد و در سال ۱۳۹۹ نیز تحت پوشش بنیاد کرامت آستان قدس رضوی قرار گرفت.
وی افزود: در حال حاضر، این مرکز جامع مشاوره دارای چهار کلینیک در سطح شهر مشهد است. یکی از این کلینیکها در باب الهادی صحن پیامبر اعظم (ص) حرم مطهر رضوی، دیگری در طبقه فوقانی بازار غدیر، سومی در مرکز بعثت خیابان منتظری و مورد چهارم در موسسه تربیت بدنی مستقر است.
فعالیت ۱۵۰ متخصص مشاور در مرکز مشاوره
دکتر آذریان بیان داشت: در حال حاضر بیش از ۱۵۰ مشاور متخصص با گذراندن آزمونهای علمی و مصاحبههای تخصصی، در این کلینیکها مشغول به ارائه خدمات هستند. تمامی این مشاوران دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد یا دکتری هستنند.
مراجعه ماهانه ۲ تا ۳ هزار متقاضی دریافت خدمت
وی بیان کرد: مرکز مشاوره با ظرفیت حدود ۳۰ اتاق و با بیش از ۱۵۰ متخصص، ماهانه به طور متوسط بین ۲ تا ۳ هزار نفر مراجعه کننده را در جلسات مشاوره حضوری پذیرش میکند. این آمار به طور خاص مربوط به مشاورههای فردی است.
وی با اشاره به خدمات و فعالیت های مرکز مشاوره، ادامه داد: خدمات متنوعی در این کلینیکها ارائه میشود که شامل مشاورههای بالینی (مانند افسردگی و اضطراب)، خانواده، مسائل زوج ها، پیش از ازدواج، کودک و نوجوان، نوروتراپی و سایر حوزههای مرتبط با روانشناسی مانند حقوقی، روانپزشکی، روانشناسی ورزش، نظامی، کسبوکار و تحصیلی است.
مدیر مرکز جامع مشاوره رشد و توانمندسازی آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: کلینیک واقع در باب الهادی حرم مطهر، خدمات مشاورهای رایگان و تکجلسهای را به زائران ارائه میدهد. دلیل این امر، مدت اقامت کوتاهمدت زائران در مشهد است.
ارائه خدمات مشاوره ای در ۲۳ پایگاه حاشیه شهر مشهد
آذریان با اشاره به فعالیت های این مرکز در حاشیه شهر مشهد، یادآور شد: علاوه بر کلینیکها، در ۲۳ پایگاه حاشیه شهر نیز خدمات مشاورهای به صورت رایگان به شهروندانی که دسترسی محدودی به کلینیکها دارند، ارائه میشود. این خدمات شامل مشاورههای فردی و آموزشهای گروهی است.
دکتر آذریان متذکر شد: ساختار سازمانی مرکز شامل دو بخش اصلی کلینیک و تامین و ترویج محتوا است. بخش کلینیک مسئولیت مدیریت و نظارت بر جلسات مشاوره را بر عهده دارد و بخش تامین و ترویج محتوا بر جذب، آموزش، ارزیابی و نظارت بر مشاوران تمرکز دارد.
حساسیت در جذب مشاوران
وی افزود: جذب مشاوران از طریق فرایندهای دقیق جذب و ارزیابی انتخاب میشوند. همچنین آموزش و توانمندسازی مرحله ای است که پس از جذب، مشاوران دورههای آموزشی تخصصی را میگذرانند. در فرآیند نظارت و ارزیابی نیز عملکرد مشاوران به صورت مستمر از طریق نظارت همکاران، ارزیابی سوپروایزرها و نظرسنجی از مراجعان ارزیابی میشود.
۸ کارگروه تخصصی
مدیر مرکز جامع مشاوره آستان قدس رضوی گفت: مرکز دارای ۸ کارگروه تخصصی (مانند خانواده، کودک و نوجوان) است. هر مشاور بر اساس تخصص خود در یکی از این کارگروهها عضویت دارد و ماهانه در جلسات روزآمدی شرکت میکند.
وی در بخشی دیگر از توضیحاتش با اشاره به رویکردهای مورد توجه این مرکز، خاطرنشان کرد: تمام خدمات مشاورهای در این مرکز بر اساس ارزشهای اسلامی-ایرانی ارائه میشود. مرکز دارای پروتکلهای درمانی تخصصی برای مشکلات خانواده است و به تفاوتهای فرهنگی در درمان توجه ویژه دارد.
آذریان همچنین در این زمینه تصریح می کند که در تمامی مراکز، مشاورههای فردی با توجه به جنسیت مراجعین انجام میشود تا مراجعین احساس راحتی بیشتری داشته باشند.