شناسهٔ خبر: 69755973 - سرویس علمی-فناوری
منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیران ارشد کسب‌وکارهای اقتصادی برای پذیرش هوش مصنوعی تعلل نکنند

مدیرعامل یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان با تاکید بر اینکه خوشا به حال شرکت‌هایی که پیش‌دستانه به دنبال فرصت‌های فناوری هوش مصنوعی هستند، گفت: در گذشته آنهایی که فناوری جدید را قبول کردند، از مزایا و فرصت‌های آن بهره‌مند شدند و آنهایی که آن را کنار زدند، یا متضرر شدند یا حضورشان در عرصه رقابت کمرنگ شد و حتی در مواردی برخی از آنها حذف هم شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، کارگاه هوش مصنوعی زاینده؛ قدرت‌آفرینی برای تصمیم‌گیران، از سلسله نشست‌های لبه تکنولوژی طی همکاری مشترک مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران و یک مجموعه دانش‌بنیان برگزار شد. هدف از برگزاری این کارگاه، معرفی هوش مصنوعی زاینده به‌عنوان یکی از مهمترین محرک‌های تحول دیجیتال در صنایع مختلف بوده است. از این رو، سرفصل‌هایی در این دوره در نظر گرفته شد تا به شرکت‌ها کمک کند نه تنها کارایی عملیاتی خود را افزایش دهند، بلکه مدل‌های کسب و کار نوینی خلق کنند که آنها را در بازار رقابتی پیشرو نگه دارد.

کامران باقری، مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار یک مجموعه دانش‌بنیان در این کارگاه، پذیرش هوش مصنوعی را یک اجبار خواند و گفت: خوشا به حال شرکت‌هایی که پیش‌دستانه به دنبال فرصت‌های این فناوری هستند. این موضوع مانند تحولات گذشته شامل فرصت‌هایی می‌شود. در گذشته آنهایی که فناوری جدید را قبول کردند از مزایا و فرصت‌های آن بهره‌مند شدند و آنهایی که آن را کنار زدند یا متضرر شدند یا حضورشان در عرصه رقابت کمرنگ شد. حتی در مواردی برخی از آنها حذف هم شدند.

باقری وجه تمایز هوش مصنوعی به ویژه هوش مصنوعی زاینده را با سایر پدیده‌های قبلی، سرعت شتابان آن معرفی کرد و با تاکید بر سرعت بسیار بالای پیشرفت و تغییرات هوش مصنوعی، نقش آن را در کسب و کارها حیاتی دانست و گفت: تغییرات ۱۰ سال اخیر که در اثر پیشرفت‌های اینترنتی حاصل شده عامل تغییر مکانیزم بازار است که به‌نظر می‌رسد در نتیجه این موج فناوری جدید  باید منتظر حضور و شرکت بازیگران جدید باشیم.

باقری، نیروی متخصص هوش مصنوعی زاینده را نیروی کم تعداد، اما گران‌قیمتی نامید که تاثیر آنها روی یک سازمان و آینده مسیر کاری آنها غیرقابل انکار است و گفت: سازمان‌ها باید برای بهره‌مندی از این فناوری و عقب نماندن از مسیر توسعه به حضور این نیروها در سازمان خود اهتمام ورزند.

وی پذیرش به‌کارگیری هوش مصنوعی در سازمان‌ها را امری الزامی و مهم قلمداد کرد که برای اقدام به این کار ابتدا باید پذیرش آن در ذهن مدیران عامل اتفاق بیفتد و در رابطه با دشواری‌های این نوع از تصمیم‌گیری، گفت: از دشواری‌ها و پیچیدگی‌های لایه مدیریتی آگاه و باخبر هستم، اما هوش مصنوعی پدیده‌ای است که باسرعت بسیار زیاد در حال پیشرفت است و اولین بار است که در تاریخ رقم می‌خورد.

باقری به استناد تجربه خود از برگزاری جلسات با مدیران عامل شرکت‌های خصوصی در یک سال اخیر اظهار کرد: نتیجه ۹۹ درصد این جلسات ادامه کار به همان سبک سابق بود. مدیران عامل می‌خواهند صبر کنند تا وضعیت و جایگاه این فناوری در دنیا شفاف‌تر شود تا شاید آن موقع تصمیمی در راستای به‌کارگیری آن اتخاذ کنند. بنابراین تا آن زمان همان منوال گذشته کسب و کاری برقرار خواهد بود.

این استاد دانشگاه، هوش مصنوعی زاینده را فرصتی تلقی کرد که تا پیش از این در این حد و اندازه برای کسب و کارها فراهم و مهیا نبوده و تاخیر در به‌کارگیری آن به زعم اظهارات او تاخیری کشنده است.

وی با تاکید بر این که مدیران ارشد کسب‌وکارهای اقتصادی برای پذیرش هوش مصنوعی تعلل نکنند، اظهار کرد: فرآیند پذیرش و به‌کارگیری هوش مصنوعی زاینده مشتمل بر ۴ مرحله است؛ مرحله اول درک این فناوری جدید، گام بعدی این است که از تاثیرات آن روی ابعاد مختلف زندگی و کسب و کاری آگاه و باخبر شویم. پس از این دو مرحله باید بیشتر و عمیق‌تر با این موضوع آشنا شویم. گام نهایی قرار گرفتن در مسیر آن و چگونگی استفاده از آن است. تمامی این مراحل پکیج «سواد هوش مصنوعی» نام دارد.

هنوز هم داده حرف اول را می‌زند

در ادامه، هادی ویسی، معاون فنی و هم‌بنیان‌گذار یک مجموعه دانش‌بنیان و از دیگر اساتید این کارگاه، در رابطه با تغییر روند استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی به نسبت اوایل ورود آن، گفت: آمار جمعی نشان‌دهنده استفاده روزانه از ChatGPT و کاهش استفاده از موتور جست وجوی گوگل است. این امر بیانگر قدرت هوش مصنوعی زاینده است.

معاون فنی این شرکت دانش‌بنیان، استدلال و برنامه‌ریزی، شناسایی و درک و یادگیری را سه ویژگی کلیدی هوش مصنوعی برشمرد و گفت: انجام همزمان کارها ویژگی و توانایی برجسته انسان به عنوان هوشمندترین موجود است و این سطحی است که فناوری با آن چندان فاصله ندارد. البته این اتفاق ترس‌ها و بیم‌هایی را تشدید کرده و اتفاقات پیش‌بینی نشده‌ای را به همراه دارد.

ویسی اظهار کرد: طبق تحقیقات و پیش‌بینی‌های انجام شده تا ۵ سال آینده به سطح AGI و تا سال ۲۰۴۵ به سطح سوپر AGI خواهیم رسید.

به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، ویسی با لحاظ این مورد که تا کنون همه کسب و کارها با سطوح و مصداق‌هایی از هوش مصنوعی آشنایی داشتند و تجربه استفاده از این ابزار را دارند، مرحله استفاده از این فناوری را برای کسب و کارها در حال حاضر عبور از زمینه‌های توصیفی، تشخیصی و پیش‌بینی دانست که اکنون در مرحله تجویزی قرار دارد.

ویسی، داده به اندازه کافی، زیرساخت پردازشی و حافظه و همچنین الگوریتم‌ها و روش‌ها را سه ضلع مثلث یک الگوریتم هوش مصنوعی دانست و مهم‎‌ترین رکن آن را «داده» نامید.

وی با اشاره به اینکه تجمیع نشدن داده‌ها امری است که در موضوع محدودیت داده تاثیرگذار است و باید به این موضوع توجه کرد، گفت: بازی کسب و کارها در کشور روی موضوع هوش مصنوعی هنوز شروع نشده است و هنوز هم «داده» حرف اول را می‌زند.

انتهای پیام