به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، در پی تلاشهای مستمر وزارت صنعت، معدن و تجارت و شهرداری تهران، برنامه برقیسازی ناوگان حملونقل عمومی آغاز شده است. این طرح نه تنها به کاهش آلودگی هوا کمک میکند، بلکه در بلندمدت میتواند در بهبود وضعیت انرژی کشور نیز تأثیرگذار باشد.
عباس علیآبادی وزیر سابق صمت، در این خصوص بیان کرده است: بحث خودروی برقی به دو دلیل یک واقعیت گریزناپذیر است؛ اول اینکه شهرهای ما دیگر توان تحمل آلودگی محیط زیستی را ندارند. همچنین، سوخت بنزین و گازوئیل نیز بار هزینهای زیادی را به کشور تحمیل میکند، اما خودروهای برقی امکان استفاده از سوختهای تجدیدپذیر را برای ما فراهم میکند.
علیرضا زاکانی شهردار تهران نیز در کنفرانس بهینهسازی و بهرهوری انرژی ایران، بر اهمیت برقیسازی پایتخت تأکید کرده و گفت: «یکی از بهترین راهحلها برای مدیریت مصرف انرژی، برقیسازی تهران است.» طبق برنامههای شهرداری، قرار است زیرساختهای لازم برای تأمین انرژی خودروهای برقی در سطح شهر ایجاد شود تا برقیسازی حملونقل در تمامی سطوح گسترش یابد.
اقدامات شهرداری و وزارت صمت در زمینه برقیسازی
یکی از اقدامات مهم شهرداری تهران در راستای برقیسازی، عقد قراردادهایی به ارزش ۱.۶۷ میلیارد یورو برای خرید ۲۵۰۰ اتوبوس برقی، ۲۵ هزار تاکسی برقی شاسیبلند، ۱۰ هزار ون برقی و ۱۵۰ هزار موتور برقی از چین بوده است. چین متعهد شده است که وسائل نقلیه خریداری شده را پس از واریز ۲۰ درصد پیش پرداخت حداکثر مدت ۶ ماه تحویل دهد. این قرارداد به واسطه پشتوانه یوزانس امکانپذیر شده است و شهرداری برای پرداخت آن ۸۰ درصد مبلغ قرارداد را با سود ۴.۹ درصد پس از سه سال پرداخت خواهد کرد.
براساس توضیحات شهردار تهران این خودروها در گمرک موجود هستند، اما به نام شهرداری ثبت نشدهاند و تحت نام یکی از شرکتهای زیرمجموعه بانک شهر قرار دارند.
در فاز اول از برنامه وزارت صمت، هدف واردات و تولید ۱۰۰ هزار تاکسی برقی، ۲۰ هزار خودروی شخصی برقی، ۴ هزار دستگاه اتوبوس برقی و ۴۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی است. به گفته علیآبادی، تاکنون بیش از ۱۰ هزار خودرو برقی وارد کشور شده است و واردات این خودروها با شتاب ادامه خواهد یافت.
در حال حاضر، ۲۰۰ تاکسی برقی در سطح شهر تهران فعال هستند که عمدتاً در نقاط پر تردد مانند فرودگاهها و ایستگاههای راهآهن مشغول به خدمترسانی هستند. شادی مالکی سرپرست سازمان تاکسیرانی شهر تهران، اعلام کرده است که به زودی تعداد این خودروها به سرعت افزایش خواهد یافت و تا دو ماه آینده، تاکسیهای برقی بیشتری در مناطق آلوده به هوا فعالیت خواهند کرد. همچنین، قرار است واردات ۱۰ هزار ون برقی نیز در دستور کار قرار گیرد.
با رشد ناوگان خودروهای برقی، نیاز به ایستگاههای شارژ افزایش خواهد یافت. تاکنون، ۱۰ ایستگاه شارژ فعال در تهران وجود دارد و شهرداری بهسرعت در حال افزایش تعداد ایستگاهها است. در صورتی که ۲ هزار دستگاه تاکسی برقی وارد تهران شوند، مشکلی برای شارژ آنها نخواهیم داشت.
همچنین، در راستای گسترش زیرساختهای برقیسازی، ایستگاههای شارژ جدیدی در اصفهان و آزادراه تهران-قزوین در حال راهاندازی هستند. محمد امین مهرعلیان، مدیرعامل یکی از شرکتهای فناوری، اعلام کرد که توافقات لازم با سازمانها و شهرداری اصفهان انجام شده و در آینده نزدیک، ایستگاههای فست شارژ در سطح شهر اصفهان نیز فعال خواهند شد.
مهرداد خسروی، مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت، اظهار کرد که از ابتدای سال جاری، حدود ۵ هزار دستگاه خودرو هیبریدی و برقی از گمرکات کشور ترخیص شده و ۶ هزار دستگاه دیگر نیز در فرآیند ترخیص قرار دارند. پیشبینی میشود که تا پایان سال ۵ هزار دستگاه خودروی برقی و هیبریدی دیگر نیز در کشور تولید شود.
در اقدامی دیگر، ۵ هزار دستگاه خودروی برقی به ناوگان پلیس راهور وارد شده است. این طرح در قالب طرح «نصرالله» به دنبال ترویج استفاده از ناوگان برقی در فراجا و افزایش امنیت و رفاه عمومی است.
تفاوت خودروهای برقی و هیبریدی
تفاوت خودروهای برقی و هیبریدی خودروهای برقی بهطور کامل با باتریهای الکتریکی کار میکنند و هیچ موتور احتراقی ندارند. این خودروها بهطور مستقیم از ایستگاههای شارژ تأمین انرژی میشوند و هیچ گونه آلودگی نداشته و قادرند با هر بار شارژ مسافت ۲۰۰ تا ۵۰۰ کیلومتر را طی کنند. خودروهای هیبریدی، اما ترکیبی از موتور احتراق داخلی و موتور الکتریکی دارند و نیاز به ایستگاه شارژ ندارند. این خودروها بهطور معمول از انرژی ترمز و موتور احتراق داخلی برای شارژ باتری خود استفاده میکنند و نسبت به خودروهای بنزینی یا دیزلی، آلودگی کمتری دارند.
به نظر میرسد با آغاز برقیسازی ناوگان حملونقل عمومی و فراهم آوردن زیرساختهای لازم برای تأمین انرژی و شارژ این خودروها، تهران در مسیر کاهش آلودگی هوا و بهبود مصرف انرژی گامهای مؤثری برداشته است. این روند در سالهای آینده میتواند به تحولی جدی در صنعت حملونقل و انرژی کشور منجر شود.
نوشته: نرگس اصلی بیگی