شناسهٔ خبر: 69157836 - سرویس استانی
منبع: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان | لینک خبر

«شاخه نبات» در بزرگداشت حافظ برگزار شد

ویژه برنامه‌ی ادبی «شاخه نبات» به همت آفرینش‌های ادبی خراسان رضوی و به مناسبت بزرگداشت حافظ علیه‌الرحمه و با همراهی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، سمیه سلامی‌راد کارشناس مسئول ادبی استان با اعلام این خبر گفت: عصر روز شنبه ۲۱ مهرماه ویژه برنامه‌ی کشوری «شاخه نبات» به همت آفرینش‌های ادبی خراسان رضوی و به مناسبت بزرگداشت لسان‌الغیب حافظ شیرازی با همراهی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانانِ استان فارس حضوری و هم‌زمان به صورت برخط در جوار حکیم بلند آوازه‌ی توس، ابوالقاسم فردوسی و آرامگاه حافظ در شیراز برگزار شد.

سلامی‌راد افزود: این ویژه برنامه‌ با هدف گرامی‌داشت روز حافظ، معرفی فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و نمود توانمندی اعضا نوجوان در کارگاه‌ها و انجمن‌های ادبی کشور طراحی و اجرا شد. بهره‌مندی از فضای مجازی و ظرفیت‌های جدید ارتباط در معرفی مفاخر ملی و مناسبت‌های ادبی و آشنایی نوجوانان با هویت فرهنگی خود از دیگر اهداف کیفی این ویژه برنامه بود. سلامی‌راد ادامه داد: ارتباط مستقیم و زنده از آرامگاه فردوسی به آرامگاه حافظ، همچنین مشارکت و شعرخوانی اعضا برگزیده قاف از سایر استان‌های کشور در حین برگزاری برنامه از جمله مواهب این رخداد ادبی بود. در ابتدای برنامه علی خواجه نژادیان مدیر کل کانون استان فارس درباره‌ی حافظ، شاعر فرهنگ‌ساز ایران و نتایج حاصله از پژوهشی که نشان دهنده‌ی علاقه‌مندی و مراجعه‌ی شاعران نوجوان به دیوان این شاعر بزرگ است سخن گفت.

در ادامه مریم اسلامی معاون مدیرکل آفرینش‌های ادبی و هنری کشور ضمن تبریک روز حافظ به اعضاء نوجوان انجمن‌های ادبی با خوانش شعری کوتاه برای آنها آرزوی موفقیت و سربلندی در عرصه‌ی ادبیات کرد. در ادامه معصومه مرادی، دکتری ادبیات و زبان فارسی و استاد دانشگاه، سخنران دیگر شاخه نبات به ذکر نکات مهمی درباره‌ی شعر و شخصیت حافظ پرداخت و اهمیت مطالعه در شعر او را به نوجوانان اهل ادب یادآور شد. شعرخوانی شاعران نوجوان توانمند انجمن‌های ادبی و برگزیدگان کشوری باشگاه قاف از استان‌های فارس، یزد، کرمان، سمنان، اردبیل و کرمانشاه و گلستان در فضای مجازی رونق‌بخش این برنامه بود. اجرای موسیقی زنده توسط نوجوان هنرمند امیرحسین خوشخو و نیز اجرای دکلمه‌ی حماسی توسط ابوالفضل سیبویه برگزیده قاف و نوجوان علاقه‌مند به حوزه‌ی شعر حماسی و مقاومت، شعرخوانی اعضاء نوجوان انجمن ادبی آفتاب و قلم‌پرها که در برنامه حضور داشتند زینت‌بخش شاخه نبات بود. هم‌چنین ستایش حشمتی از مرکز شماره ۷ مشهد و ترنم ضمیری از مرکز شماره ۱۰ مشهد به حافظ‌خوانی پرداختند.

تقدیر از نوجوانان پویا و برگزیده در برنامه‌های ادبی استان، توسط محمدمهدی حسین‌پور مدیرکل کانون خراسان رضوی، زهره معماری‌نسب سرپرست معاونت فرهنگی و احمدرضا افشاری معاون اداری و مالی استان صورت گرفت. در پایان عاطفه رنگ‌آمیز طوسی، مربی فرهنگی مرکز فرهنگی هنری شماره ۱۰ مشهد و کارشناس مهمان این برنامه درباره‌ی اندیشه‌های اخلاقی و انسان‌مدارانه در شعر حافظ هم‌چنین چرایی و چگونگی مراجعه‌ی مخاطبِ امروز به دستور العمل‌های فکری و عاطفیِ تفکر و احساسِ حافظ با نوجوانان گفتگو کرد و گفت: غزلیات حافظ خصوصا اشعار اجتماعی و عاشقانه‌ی او امروز می‌تواند درسنامه‌ی کاملی برای نوجوانان شاعر باشد تا به صورت عینی با بهترین کارکردهای وزن، تخیل، عاطفه و تصویرسازی در شعر فارسی آشنا شوند و از آن بیاموزند. رنگ‌آمیز افزود: شعر حافظ فراخوانی‌ست روشن برای سلامت اندیشیدن و بهتر زندگی کردن. بازدید اعضا باشگاه سیمرغ و انجمن شاعران نوجوان مشهد از 《آرامگاه شاعران خراسان در توس》 و گلباران مزار شاعران و فرهیختگان ادب و فرهنگ خراسان از جمله مهدی اخوان ثالث، محمدرضا شجریان، غلامرضا شکوهی، محمد قهرمان، ذبیح الله صاحبکار و ... پایان‌بخش این ویژه‌ برنامه ادبی بود.

«شاخه نبات» در بزرگداشت حافظ برگزار شد