شناسهٔ خبر: 69017297 - سرویس سیاسی
منبع: مشرق | لینک خبر

ویژه‌های مشرق/

موافقان مذاکره با آمریکا هم جمعه نصر را ستایش می‌کنند/ هم‌میهن: جامعه به این خطبه‌های رهبر انقلاب نیاز داشت

بیانات مهم رهبر معظم انقلاب در خطبه‌های نماز جمعه تهران موجب شد حتی کسانی که موافق بازشدن کنسول‌گری آمریکا در تهران بودند نظر خود را عوض کنند!

صاحب‌خبر -

در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل با نام «ویژه‌های مشرق» شما را در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید.

**********

بیانات مهم رهبر معظم انقلاب در خطبه‌های نماز جمعه تهران موجب شد حتی کسانی که تا پیش از عمیات وعده صادق و در هنگام حضور رئیس جمهور در نیویورک ضرورت بازگشایی کنسولگری آمریکا در تهران را پیشنهاد داده و از سوی دیگر مذاکره با آمریکا در رابطه با رژیم صهیونیستی را تئوریزه کنند، به سخن آمده و ضمن تمجید از این بیانات عملا خط بطلانی بر دیدگاه های اشتباه خود بکشند.

در همین رابطه اسماعیل گرامی مقدم از اعضای شورای حزب اعتماد ملی طی یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت:

در روزها و روزگاری که الفاظ و ادبیات حق‌طلبانه تغییر و جایگاه ظالم و مظلوم را عوض کرده، رهبری معظم انقلاب با تبیین درست و منطقی جایگاه ظالم و مظلوم، جایگاه تجاوزکننده و مدافع در برابر تجاوز را به صورت شفاف پیش روی جهانیان تصویرسازی کردند.

وی با تصریح بر اینکه شرحی که رهبری از حقایق موجود در منطقه ارایه کردند، نه تنها برای جهان اسلام حرف‌های بسیاری دارد، بلکه برای جهانیان نیز آگاهی‌بخش است، تاکید کرد: پیامد این رهنمودها و این حضور برای جهان اسلام وحدت‌آفرین است. مشخص است که دشمن واحد نه تنها برای فلسطین و لبنان و ...بلکه برای همه جهان و بشریت تفکرات نژادپرستانه‌ای است که توسط اسراییل پیش روی جهانیان گشوده شده است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه با بیان اینکه یکی دیگر از خروجی‌های صحبت‌های رهبری و حضور ملت در نماز جمعه ایجاد امید در نتیجه گرفتن از فرهنگ مقاومت و تزریق روحیه به ملت‌های فلسطین و لبنان است، تاکید کرد: این حضور باعث ایجاد ناامیدی و ترس و بر هم زننده راهبردهای دشمنانی است که تصور می‌کردند با خشونت و ترور می‌توانند مقاومت را شکست دهند.

بنابر تاکید گرامی مقدم، مقایسه‌ای که رهبری میان سال‌های ابتدایی انقلاب و شهادت رهبران جمهور اسلامی و شرایط امروز داشتند و اشاره کردند که ترورهای کور دشمنان نه تنها جمهوری اسلامی را ضعیف نکرد، بلکه باعث تقویت بیشتر و افزون‌تر نظام شد، درس‌آموز است. از سوی دیگر این مقایسه تطبیقی برای جوانان امروز نیز این آموزه را در پی داشت که بحران‌ها، کشور را به سمت رشد و استحکام بیشتر سوق می‌دهند و ما را قوی‌تر می‌کنند.

بیان این مطالب هر چند دیرهنگام از سوی برخی اصلاح‌طلبان موافق مذاکره مطرح می‌شود، این امید را به همراه دارد که این طیف با شناخت دقیق و تحلیل عمیق از شرایط منطقه و ذات امپریالیسم از ایده های خام اندیشانه خود در برابر آمریکا و رژیم صهیونیستی دست کشیده و در ساخت ایران قوی با اتکای بر قدرت درونی کشور مشارکت کرده و آمریکا را نه حلال مشکلات که فرمانده شرارت ها بداند.

جامعه به این خطبه های رهبری نیاز داشت

یک رسانه اصلاح طلب با روحیه بخش خواندن نماز جمعه رهبر معظم انقلاب تاکید کرد که جامعه ایران در شرایط کنونی به این نماز جمعه نیاز داشت.

روزنامه هم‌مهین طی سرمقاله ای با بیان اینکه جامعه ایران نیاز داشت که از سوی مقام معظم ‌رهبری اعلام موضع رسمی و نیز روحیه‌بخشی نماید و فضای جنگی و نگرانی موجود را بشکند، نوشت:

با توجه به اتفاقات اخیر و حملات سنگین اسرائیل به مناطق مسکونی ضاحیه بیروت و ترورهای پیاپی رهبران حزب‌الله و سپس اقدام ایران در پاسخ قابل انتظار به این اقدامات، منطقه در وضعیت ملتهبی قرار داشت و همچنان نیز این التهاب دیده می‌شود و ناظران مترصدند که واکنش نهایی اسرائیل و غرب را ببینند. واکنشی که ابتدا تصور می‌رفت به‌سرعت انجام خواهد شد؛ ولی معلوم شد که اسرائیل بدون هماهنگی با ایالات‌متحده نمی‌تواند اقدام مستقلی کند؛ بنابراین، دنبال انجام هماهنگی‌های لازم با آمریکایی‌ها هستند. این پاسخ می‌تواند تحریک‌کننده باشد و شرایط را حاد و بحرانی‌تر کند. همچنین، می‌تواند به معنای آتش‌بس اعلام‌نشده باشد. در هر حال، جامعه ایران نیاز داشت که از سوی مقام‌رهبری اعلام موضع رسمی و نیز روحیه‌بخشی نماید و فضای جنگی و نگرانی موجود را بشکند.

این رسانه اصلاح طلب با اشاره به اینکه نمازجمعه دیروز معنادار و در ادامه نماز قبلی ایشان بود که در سال ۱۳۹۸ و پس از حمله موشکی به عین‌الاسد و در پاسخ به ترور سردار سلیمانی برگزار شد، نوشت، محتوای خطبه‌های این نماز نشان داد که ایران دنبال ادامه تنش و جنگ نیست. البته یکی از شروط لازم برای پرهیز از جنگ و تنش، داشتن قدرت از جمله قدرت نظامی آن است.

به نوشته این روزنامه، اکنون صهیونیسم با پشتوانه مظلوم‌نمایی به دلیل هلوکاست می‌کوشد که با به گروگان گرفتن مردم منطقه و کل جهان اهداف نامشروع خود را پیش ببرد؛ درحالی‌که قدرت‌های بسیار قوی‌تر از آن هم، نتوانسته‌اند چنین اهدافی را محقق کنند. چه شاهدی بهتر از مقایسه امروز با سال گذشته است؟ علی‌رغم تلفات بسیار سنگینی که به مردم منطقه و رهبران جنبش مقاومت وارد شده است، ولی سال گذشته راه‌حل دودولتی در دستور کار کشورهای ذیربط نبود؛ درحالی‌که امسال جز اسرائیل حتی ایالات متحده آن را یگانه راه‌حل می‌داند.

موافقان مذاکره با آمریکا هم جمعه نصر را ستایش می‌کنند/ هم‌میهن: جامعه به این خطبه‌های رهبر انقلاب نیاز داشت

گفتنی است، حضور مقتدرانه حضرت آیت الله خامنه‌ای ولی امر مسلمین در نماز جمعه تهران علی رغم تهدیدات رژیم صهیونی نشان از شجاعت امام جامعه داشته و نشان می دهد که اشراف ایشان به منطقه و شرایط آن تا به چه اندازه بالاست.

این شجاعت به همراه اظهارات روحیه بخش، تلاش برای مدیریت صحنه منطقه و ...بگونه ای بود که برخی رسانه های اصلاح طلب ضمن تمجید از نماز جمعه ایشان از سوی دیگر خط بطلانی بر برخی دیدگاه های خود مبنی بر لزوم مذاکره با غرب در خصوص رژیم صهیونی، کشیدند.

یک عضو جبهه اصلاحات: رهبر انقلاب عملیات روانی نتانیاهو را برعکس کردند

یک عضو جبهه اصلاحات در تحلیل بیانات مهم رهبر معظم انقلاب اسلامی در خطبه های نماز جمعه تهران تاکید کرد که بیانات ایشان نشانگر شجاعت و اقتدار و در عین حال اشراف رهبری و مسئولین نظامی و سیاسی به شرایط محیطی میدان بود.

محمود صادقی در گفتگویی با روزنامه شرق با بیان اینکه به نظر می‌رسد که مجموعه تصمیم‌گیرندگان عالی نظام یک راهبرد حساب‌شده و دقیق را در برخورد با تحولات جاری در پیش گرفتند، اظهار داشت:

براساس این راهبرد عمل و از اقدامات احساسی، هیجانی و حساب‌نشده دوری می‌کنند. پس از ترور شهید اسماعیل هنیه در تهران فضای جامعه حالت خاصی به خود گرفته بود. ولی تقریباً سه ماه طول کشید تا ایران به اقدامات اسرائیل واکنش نشان دهد. این مسئله نشان می‌داد که ایران صبر استراتژیک در پیش گرفته است.

وی با بیان اینکه رهبری در نمازجمعه تهران به خوبی این راهبرد را بیان کردند که ما در چارچوب و به صورت دقیق اقدام می‌کنیم، تاکید کرد: به نظرم صحبت‌های رهبری، به نوعی تبیین و توجیه راهبردهای نظام در چارچوب موازین عقلانی، قانونی و حقوقی داخلی و بین‌المللی بود. به نظرم این مسئله نکته تازه‌ای بود. در مجموع به نظر می‌رسد که اوضاع جاری با راهبرد تنش مدیریت‌شده پیش می‌رود.

برگزاری نمازجمعه دیروز با وجود رجزخوانی‌ها و تهدیدهای اسرائیل که شاید هیچ‌کس صددرصد آن‌ها را منتفی نمی‌دانست، نشانگر شجاعت و اقتدار و در عین حال اشراف رهبری و مسئولین نظامی و سیاسی به شرایط محیطی میدان بود. برگزاری نمازجمعه در این شرایط و به فاصله‌ای کوتاه از عملیات موشکی علیه اسرائیل، توانست فضای روانی که بعد از شرارت‌های اسرائیل در لبنان و لفاظی‌های نتانیاهو به وجود آمده بود را معکوس کند.

موافقان مذاکره با آمریکا هم جمعه نصر را ستایش می‌کنند/ هم‌میهن: جامعه به این خطبه‌های رهبر انقلاب نیاز داشت