شناسهٔ خبر: 68727811 - سرویس سیاسی
منبع: ایلنا | لینک خبر

قالیباف خبر داد؛

اختصاص صددرصد درآمد حاصل از مالیات بر سیگار برای توسعه زیرساخت‌های ورزش در قانون برنامه هفتم توسعه

قالیباف خبر داد؛ رئیس مجلس با اشاره به اینکه برنامه هفتم توسعه، میثاق دولت و مجلس است و اراده در مجلس دوازدهم و دولت چهاردهم بر این است که شاهد تحقق این قانون باشیم، یادآور شد: ورزش یکی از احکام مورد تأکید در قانون برنامه است. بر اساس بند ح ماده ۷۳ قانون برنامه هفتم، صد در صد درآمد حاصل از مالیات بر سیگار را برای توسعه زیرساخت ورزش قرار دادیم لذا اعتبار این ردیف می‌تواند به بخشی از این موضوعات کمک کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم تجلیل از کشتی‌گیران مدال‌آور المپیک ۲۰۲۴ پاریس و قهرمانان مسابقات نوجوانان و جوانان جهان که صبح امروز(چهارشنبه، ۲۸ شهریور ماه ۱۴۰۳) در فدراسیون کشتی برگزار شد، ضمن تبریک هفته وحدت و همچنین تبریک به مدال‌آوران کشتی کشور، گفت: هفته‌هایی که شما در پاریس در حال تلاش بودید، مردم منتظر حضور کشتی‌گیران ایرانی روی تشک بودند. از طرف تک تک نمایندگان مجلس به شما تبریک گفته و از شما تشکر و قدردانی می‌کنم.

قالیباف در ادامه ورزش را یک پدیده اجتماعی دانست و افزود: در کنار این موضوع ما مسئولان و سیاستگذاران باید به این باور برسیم که ورزش یک صنعت هم محسوب می‌شود. وقتی امروز در دنیا حرف از پیشرفت می‌زنیم، حضور در عرصه‌های بین‌المللی و میزان موفقیت کشورها در عرصه ورزش به‌عنوان ملاک و معیار به حساب می‌آید و تجربه و علم هم این موضوع را ثابت کرده و ارتباط مستقیمی میان آنها برقرار است که البته شامل حوزه فرهنگ نیز می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: اگر برای این پدیده اجتماعی هزینه‌های کمتر از چند درصد یعنی تنها ۲ یا ۳ درصد هزینه‌هایی که بعدها برای جبران آسیب‌های اجتماعی می‌گذاریم ولی جبران هم نمی‌شود، قرار دهیم و به حوزه پیشگیری اختصاص داده و صرف ورزش و اوقات فراغت به ویژه ورزش‌های بومی، ملی و سنتی کنیم که با روح و روان و تربیت جوانمردی، فتوت و دینی‌مان آمیخته است، بی‌شک می‌تواند ورزش را به مهم‌ترین پدیده اجتماعی اثرگذار تبدیل کند.

وی در ادامه با یادآوری این مطلب که درک اینکه ورزش از یک سو صنعتی برای پیشرفت بوده و از سوی دیگر پدیده اجتماعی و فرهنگی است که البته برعهده ورزشکاران نبوده بلکه برعهده مسئولان کشور است، عنوان کرد: باید فهم و درک درستی نسبت به این موضوعات داشته باشیم. ما از فرهنگ جبهه و جنگ آموختیم تفاوت میان فرهنگ «بیا» و «برو» کجاست. آن زمان فرماندهان گام نخست را بر می‌داشتند و سپس رزمندگان را فرا می‌خواندند لذا من و امثال من حق نداریم پشت تریبون‌ها از این مسائل سخن بگوییم اما خروجی کارنامه‌مان غیر از این باشد که قطعاً در این صورت سخنی گزاف خواهد بود و خیر و برکت ندارد و تأثیرگذار نخواهد بود و با مکتب و فرهنگ انقلاب، شهدا، جوانمردی و مردمی در کشور ما سازگاری ندارد.

 قالیباف در ادامه یادآور شد: از زمانی که از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بیرون آمده و توفیق خدمت در نیروی انتظامی را پیدا کردم، ورزش را در این نیرو کلید زدم که برخی انتقاد کردند شما به دنبال پرداخت حقوق نیروهایتان باشید و نمی‌خواهد به دنبال راه اندازی باشگاه پاس باشید اما ما همه اینها را با هم پیش بردیم.

رئیس قوه مقننه در ادامه با اشاره به اینکه آقای علیرضا دبیر در زمان راه اندازی پاس سرباز این باشگاه بود و از همانجا دوران قهرمانی خود را رقم زد، گفت: برخی به ما می‌گفتند فوتبال مانند پینگ پنگ و کشتی نیست اما تلاشی که صورت گرفت باعث شد تیم پاس همان سال قهرمان لیگ برتر شود و به مسابقات آسیایی برود؛ صاحب باشگاه شود و بیش از ۱۷ تا ۱۸ رشته مهم در آن ایجاد شود و همه شما این تحولات را دیدید.

وی در ادامه با یادآوری اینکه مشابه این تحولات را در زمان حضورم در شهرداری تهران داشتیم، اظهار داشت: آن زمان معتقد بودیم شرایط باید به گونه‌ای باشد که وقتی فرزندان ما در جنوب و مرکز شهر از منزل کوچک خود درآمدند بتوانند وارد یک زمین چمن شده و بازی کنند که پولی هم برای آن ندهند و آرزو به دل نمانند.

قالیباف در ادامه با بیان اینکه باور همه ما بر این است که ورزش، زمین چمن، سالن و حتی اقدامات فرهنگی همچون سراهای محله با تفکر مسجدی شکل گرفت که اگر بر این اساس نباشد دیر یا زود دچار آسیب خواهیم شد، گفت: از آقای دبیر تشکر می‌کنم که فرهنگ ملی و پرچم عزیز ما، اسلامیت و دینی بودن ما و همچنین فرهنگ شهدای ما را با افتخار سردست می‌گیرد و علیرغم اینکه موج‌ها و فراز و نشیب‌هایی وجود دارد اما از مسیر منحرف نمی‌شود.

 رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه با اشاره به اینکه برنامه هفتم توسعه، میثاق دولت و مجلس است و اراده در مجلس دوازدهم و دولت چهاردهم بر این است که شاهد تحقق این قانون باشیم، یادآور شد: ورزش یکی از احکام مورد تأکید در قانون برنامه است. بر اساس بند ح ماده ۷۳ قانون برنامه هفتم، صد در صد درآمد حاصل از مالیات بر سیگار را برای توسعه زیرساخت ورزش قرار دادیم لذا اعتبار این ردیف می‌تواند به بخشی از این موضوعات کمک کند.

وی در ادامه با اشاره به اختلاف همیشگی که در حوزه ورزش میان سازمان صداوسیما و فدراسیون‌های ورزشی پیرامون پخش و تبلیغات بود که به صورت قانون تعیین تکلیف شد، گفت: موضوع مهم دیگر این است که رؤسای فدراسیون‌ها نباید دو شغله محسوب شوند که البته این موضوع در صحن مجلس رأی کافی را نیاورد و من معتقدم باید درباره آن مجدداً با صحن مجلس صحبت کنیم تا کار کارشناسی شده و فدراسیون‌ها استثنا شوند تا افراد ماندگار، قوی و با تجربه، فدراسیون‌ها را مدیریت کرده و شرایط به گونه‌ای نشود که نتوانیم از ظرفیت این افراد استفاده کنیم.

 قالیباف اضافه کرد: قانون منع به کارگیری بازنشستگان در سایر حوزه‌ها قطعاً صحیح است اما در این بخش باید استثنا قائل شد و در کمیسیون فرهنگی به آن بپردازیم که یکی از نقطه‌های درست و دقیق در حوزه سیاستگذاری بوده و لازم توجه است. امروز جامعه ما بیش از هر زمان دیگری نیازمند امید به تحول و تغییر در ابعاد مختلف زندگی مردم است.

رئیس مجلس در ادامه با بیان اینکه وقتی امروز حرف از رشد اقتصادی در مدیریت می‌زنیم، منظور رشد بهره‌وری است، عنوان کرد: قطعاً نخبگان ما به‌ویژه در عرصه اقتصادی این را می‌پذیرند که بی‌شک سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی اولویت ما است اما من به‌عنوان یک فرد با تجربه می‌گویم امروز تحول در حوزه بهره‌وری مهم‌تر از حوزه سرمایه‌گذاری است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه اگر به‌دنبال رشد ۸درصدی هستیم، ۳درصد از آن در حوزه بهره‌وری است، گفت: بهره‌وری به‌معنای شایسته‌سالاری، عرضه داشتن و مدیریت درست است. ما برای جامعه خود نیازمند سلامت جسمی و روحی هستیم و بدون شک ورزش در ابعاد قهرمانی، عمومی و همگانی پیشتاز عرصه سلامت روحی و جسمی خواهد بود.

قالیباف با اشاره به‌شناختی که از وزیر ورزش و جوانان داشت گفت: روحیه برنامه محوری و شایسته گزینی که در آقای دنیامالی وجود دارد باعث بروز تحول در حوزه ورزش می‌شود و من این اطمینان را با توجه به سابقه‌کاری وی دارم. یکی از موضوعاتی که باعث عقب ماندگی در ورزش شده، موضوعات مربوط به زیرساخت‌ها به‌ویژه در حوزه توسعه فضاهای ورزشی است.

رئیس قوه مقننه در ادامه تصریح کرد: آقای دنیامالی با ورزش آشنا بوده، روحیه ورزشی دارد، ورزشکار است و سالیان سال رئیس فدراسیون بوده و یک فدراسیون را احیا کرده است؛ او همچنین یکی از چهره‌های شاخص عمرانی و فنی کشور است که بخش قابل توجهی از تحولات عمرانی تهران در زمان خدمت وی صورت گرفته است و همین می‌تواند کمک کننده باشد؛ ما نیز در حوزه مالی موضوعات را دنبال می‌کنیم.

وی در ادامه با تشکر از آقای دبیر که وصیتنامه شهدا را نقشه راه خود قرار داده است، گفت: شهید طهرانی مقدم که پدر موشکی ما است همواره می‌گفت افراد ضعیف هستند که به اندازه امکاناتی که در دست دارند از آن استفاده می‌کنند اما رزمنده و مدیر کسی است که بیش از امکاناتی که دارد کار کند و امروز این همان چیزی است که چه در بخش آزاد و چه فرنگی در عرصه کشتی دیده‌ایم.

 قالیباف در ادامه با اشاره به رویکرد جهادی رئیس فدراسیون کشتی بیان داشت: در اوایل جنگ که سلاح نداشتیم و به ما نمی‌دادند، شهید حداد طوسی می‌گفت هرچه قبل از عملیات عرق بریزیم و تلاش کنیم شب عملیات خون کمتری ریخته می‌شود لذا امروز در مجموعه فدراسیون که از رقم اعتبار ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیارد تومان نام برده می‌شود، شاهد تأمین مالی تا ۴ برابر آن هستیم و بر این اساس می‌گوییم اگر کار درست انجام شود و فعالیت درست باشد، خود این کار اختیار و اعتبار می‌آورد و اگر غیر از این شد باید در نحوه کار خود تجدیدنظر کنیم.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه با بیان اینکه کار جهادی در درون خود دو گوهر اختیار و اعتبار به همراه دارد، عنوان کرد: المپیک آینده به لحاظ ژئوپلیتیکی برای ما مهم است و از ابعاد مختلف صحنه مبارزه است از این رو منتظر هستیم از امروز همه فدراسیون‌ها تلاش کنند تا در المپیک ۲۰۲۸ رکورد بزنیم و یک خط تراز در عرصه ورزش به نمایش بگذاریم که همت یکایک شما را می‌طلبد.

قالیباف در پایان این مراسم از مدال‌آوران کشتی المپیک ۲۰۲۴ پاریس و قهرمانان مسابقات نوجوانان و جوانان جهان با اهدای لوح قدردانی به عمل آورد و با غرورآفرین توصیف کردن و ستودن عملکرد آنها در سطوح مختلف مسابقات جهانی، برای این پهلوانان و قهرمانان آرزوی موفقیت کرد. در این مراسم سیداحسان قاضی‌زاده هاشمی، محمدمهدی فروردین، رمضانعلی سنگدوینی و امیرحسین ثابتی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی حضور داشتند.

 

انتهای پیام/