شناسهٔ خبر: 68663966 - سرویس استانی
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

اطلاعیه جهاد کشاورزی مازندران درباره آفات رایج مرکبات

کمیته پیش آگاهی آفات و بیماری‌های درختان میوه مازندران به‌منظور پیشگیری و کاهش خسارت آفات رایج مرکبات در مناطق وکانون‌های آلوده اطلاعیه صادر کرد.

صاحب‌خبر -

روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران اعلام کرد: مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران در خصوص پیش آگاهی آفات و بیماری‌های درختان میوه استان به‌منظور پیشگیری و کاهش خسارت آفت رایج مرکبات (مگس میوه، بالشک، سپردارقرمز و قهوه‌ای و ...) در مناطق وکانون‌های آلوده از باغداران خواست تا به شیوه‌های علمی در اطلاعیه توجه و آن را بکار گیرند.

* آفت مگس میوه مدیترانه‌ای*

جهت پیشگیری از خسارت آفت فوق اجرای کامل دستورالعمل مبارزه به‌شرح زیر در کانون‌های آلوده استان بویژه باغات مختلط و نارنگی انشو پیش رس الزامی است:

* مدیریت بهداشت کف باغ با حذف علف‌های هرز و جمع آوری هرگونه میوه‌های ریخته شده پای درختان و دفن آنها در عمق ۵۰ سانتی‌متری خاک در کاهش جمعیت آفت ضروری می‌باشد.

* تسریع در برداشت کلیه میوه‌هایی که از نظر فیزیولوژیکی رسیده باشند نظیر سیب، گلابی، انجیر، نارنگی انشو پیش‌رس و.... به‌عنوان روش موثر مبارزه و فرار از خسارت احتمالی آفت تاکید می‌گردد.

* شکار انبوه آفت: استفاده از تله‌های جلب کننده فرمونی (تری مدلور و بیولور) به تعداد ۲۵ الی ۳۰ تله در هکتار یا تله‌های جلب‌کننده غذایی حاوی یکی از مواد تغذیه‌ای مانند سراتراپ، سراتینکس، سراتی تب و یا طعمه مسموم تهیه شده از (پروتئین هیدرولیزات +آب+ سم)، به‌تعداد ۳۰ تله در تراکم پائین آفت، ۵۰ تله در تراکم متوسط و ۸۰ تله در هکتار با تراکم بالای مگس، با نظر و مشاوره گرفتن از کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک‌های گیاه پزشکی تاکید می‌شود.

* طعمه پاشی: براساس دستورالعمل کمیته پیش آگاهی (در صورت شکار ۲ الی ۳ عدد مگس میوه در هرتله در روز) در باغاتی که میزبان‌های حساس نظیر نارنگی پیش‌رس وجود دارد ۲۰ روز قبل از رسیدن و برداشت میوه، طعمه پاشی هر ۵ الی ۷ روز با در نظر گرفتن آمار شکار مگس در تله ردیابی توصیه می‌شود. در صورت بارش کمتر از ۲۴ ساعت پس از عملیات طعمه پاشی، تکرار آن پیشنهاد می‌گردد.

* مبارزه شیمیایی: به‌منظور کنترل آفت مگس مدیترانه‌ای استفاده از روش مبارزه شیمیایی (کاور اسپری) به عنوان آخرین روش عملیاتی (در صورت شکار بیش از ۳ الی ۵ عدد مگس در تله‌های جلب کننده در روز)، بصورت مه پاشی با استفاده ازیکی ازحشره‌کش‌های مالاتیون یا دیپترکس (تری کلروفن) برابر دستورالعمل مربوطه با نظر کارشناسان حفظ‌نباتات وکلینیک‌های گیاه پزشکی، حداکثرتا ۱۰ روز قبل از برداشت میوه توصیه می‌شود.

* باغات مرکبات*

- درصورت مشاهده کانون‌های آلوده به آفات شامل سپردار قرمز، سپردار قهوه‌ای، کنه قرمز و کنه زنگ، ضمن مشاوره با کارشناسان ذی‌ربط، در اسرع وقت نسبت به کانون کوبی درختان آلوده با حشره‌کش و کنه‌کش‌های مجاز اقدام گردد.

* زمان مناسب مبارزه شیمیایی نوبت دوم علیه آفت غالب باغات (بالشک مرکبات) از تاریخ ۲۵/۰۶/۱۴۰۳ به مدت سه هفته تعیین می‌گردد.

* تاکید می‌شود با توجه به وجود عوامل تاثیرگذار مختلف در وضعیت رشدی و بیولوژی آفت، باغداران محترم قبل از اقدام به مبارزه شیمیایی، به‌منظور تعیین تاریخ مناسب و دقیق سمپاشی باغ خود، با ارائه نمونه‌های گیاهی حاوی آفت، پس از اخذ نسخه گیاهپزشکی توسط کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک‌های گیاه‌پزشکی، نسبت به تهیه سموم توصیه شده با اخذ فاکتور از فروشگاه‌های مجاز اقدام نمایند.

* روغن‌های تابستانه (با درجه سولفوناسیون بالای ۹۵%) به میزان ده لیتر درهزار لیتر آب و یا روغن امولسیون شونده معمولی (ولک) با درجه سولفوناسیون ۹۲% به میزان ۳ الی ۵ لیتر در ۱۰۰۰ لیتر آب به همراه سموم مصرفی توصیه می‌شود. در صورت افزایش دمای هوا به بیش از ۳۳ درجه سانتیگراد، از مصرف روغن امولسیون شونده خودداری گردد.

* نظر به فعالیت دشمنان طبیعی آفات در این مقطع زمانی مبارزه با آفات در صورت مدیریت وکنترل آفت مگس مدیترانه ای، ترجیحاً به صورت موضعی و لکه گیری توصیه شده و از سمپاشی درختان بدون آفت خودداری گردد.

* با توجه به گرمای هوا و به‌منظور پیشگیری از تنش‌های محیطی، آبیاری درختان حداقل ۴۸ ساعت قبل از مبارزه شیمیایی توصیه می‌گردد. درصورت درجه بالای املاح و سختی آب مورد استفاده در عملیات سمپاشی استفاده از ترکیبات کاهش دهنده و کنترل کننده مجاز پیشنهاد می‌شود.

* جهت پیشگیری از اثرات سوء احتمالی تاکید می‌گردد از مصرف سموم و روغن امولسیون شونده فاقد مشخصات، تاریخ انقضاء و توصیه نشده خودداری و از اختلاط حشره‌کش‌ها با کود‌های شیمیایی همراه سمپاشی اجتناب گردد.

* حشره‌کش‌های توصیه شده شامل آدمیرال ۷/۰ – ۵/۰ در هزار، آپلاود ۷۵/۰-۵/۰ در هزار، اتیون ۲-۵/۱ در هزار، استامی پراید ۵/۰ در هزار و مالاتیون ۲ در‌هزار می‌باشد. به‌منظور جلوگیری از مقاومت آفات به یک گروه از آفت‌کش‌ها نسبت به تغییر نوع سموم استفاده شده در هردوره مبارزه با مشاوره و نظرکارشناسان حفظ نباتات اقدام گردد.

* رعایت نکات ایمنی از قبیل استفاده از ماسک، عینک، دستکش، کلاه، عدم خوردن و آشامیدن و استعمال دخانیات هنگام سمپاشی و نیز شستشو دست و صورت پس از اتمام کار با آب و صابون و استحمام ضروری است.