شناسهٔ خبر: 68659813 - سرویس فرهنگی
منبع: ایکنا | لینک خبر

فرهاد فلاح:

تئاتر کودک و نوجوان در حوزه سرمایه‌گذاری فقیر است

رئیس جشنواره هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانان در نشست نوزدهمین دوره این رویداد ضمن اشاره به احیای عروسک‌های «دارا» و «سارا» با شمایل جدید گفت: فقر سرمایه‌گذاری آسیب مهم تئاتر کودک و نوجوان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا؛ نشست خبری نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روز شنبه، 24 شهریور با حضور فرهاد فلاح، معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و رئیس جشنواره و سارا روستاپور، دبیر نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانان در محل نشست‌های کانون برگزار شد.

معرفی استعدادها به سپهر هنری کشور

فلاح در ابتدای این مراسم با اشاره به آنکه جشنواره هنرهای نمایشی بعد از چند سال وقفه از برگزاری مستمر خود به‌سبب شیوع ویروس کرونا گام نوزدهم خود را با رویکردی متفاوت و برخی تغییرات بنیادین آغاز کرده است گفت: این جشنواره نیز مانند جشنواره «سرود» کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بر پایه فعالیت‌های گروهی استوار است. همگی می‌دانیم برگزاری چنین رخدادهایی به برنامه‌ریزی و برپایی زیرساخت‌های مختلف و متعدد نسبت‌به رویدادهای تک‌محور مانند جشنواره قصه‌گویی نیازمند است.

وی در ادامه به برشمردن برخی از اهداف جشنواره نوزدهم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در بخش هنرهای نمایشی پرداخت و گفت: یکی از اهداف ما در این جشنواره معرفی استعدادهای کودک و نوجوان و مشخص کردن سرمایه‌های انسانی آینده بخش هنرهای نمایشی کشور و تقویت بنیه این استعدادها است. تلاش می‌کنیم در قالب اجراها افرادی را شناسایی کنیم و آنها را به سپهر هنری کشور معرفی کنیم.

آسیب فقر سرمایه‌گذاری در حوزه تئاتر کودک و نوجوان

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خاطرنشان کرد: حوزه تئاتر در نگاه کلان با محوریت سرمایه‌گذاری با مشکلات مختلفی دست به گریبان و دراین‌میان حوزه تئاتر کودک و نوجوان در بخش سرمایه‌گذاری از فقر و آسیب جدی لطمه خورده است. به‌همین سبب بخش دیگر از اهداف برگزاری جشنواره هنرهای نمایشی کانون، حمایت از گروه‌های نمایشی کودک و نوجوان و این گونه تئاتری است و تلاش می‌کنیم به حد وسع و توانمان در قالب این سرمایه‌گذاری به کشف استعدادها و زمینه‌سازی پرورش کودکان و نوجوانان در عرصه هنرهای نمایشی بپردازیم.

«این صحنه خانه ماست»

رئیس نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بیان آنکه جشنواره نوزدهم جزو معدود جشنواره‌هایی است که درباره کودک نیست بلکه برای کودکان و نوجوانان است گفت: امسال بخش ویژه نمایشنامه‌نویسی را با تمرکز و توجه به تولید آثاری برای کودکان و نوجوانان اختصاص داده‌ایم و تلاش کنیم شعار جشنواره که «این صحنه خانه ماست» نیز پاسخی در همین راستا باشد.

وی افزود: نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از 26 شهریور با ورود گروه‌های نمایشی به تهران و میزبانی از 27 اجرا در مرکز تئاتر کانون در پارک لاله فعالیت خود را آغاز خواهد کرد و هر گروه حداقل دو اجرا خواهد داشت که یک اجرا به بخش داوری و اجرای دیگر به بخش میزبانی از خانواده‌ها و کودکان علاقه‌مند به حوزه هنرهای نمایشی اختصاص دارد. درنهایت در 30 شهریور مراسم اختتامیه این رخداد برگزار خواهد شد.

فلاح با اشاره به آنکه «توجه به حوزه نامداران و افراد برجسته کشور»؛ «امیدآفرینی»؛ «آیین‌های بومی، سنتی، مذهبی»؛ «طنز»؛ «محیط‌زیست» و «تئاترهای آزاد» موضوعات مختلف جشنواره نوزدهم هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را به خود اختصاص داده است گفت: در بخش «نوع نگاه» افراد 12 تا 14 سال؛ بخش «نوجوان» هنرمندان 15 تا 17 سال و بخش «ارشد» از افراد 18 تا 22 ساله جهت حضور در گروه‌های تئاتری دعوت شده است و این جشنواره در بخش نمایش صحنه‌ای؛ عروسکی و زنده-عروسکی آثار خود را به صحنه خواهد برد.

شمایل جدید «دارا» و «سارا»

فلاح بخش دیگری از سخنان خود را به احیای عروسک‌های نمایشی «دارا» و «سارا»، رونمایی از مدل جدید این عروسک‌ها که از حالت صامت درآمده و ناطق و سخن‌گو خواهند بود هم‌زمان با اختتامیه این رویداد متمرکز کرد و گفت: عروسک‌های «دارا» و «سارا» از شخصیت‌های تولیدی کانون در دهه‌های گذشته بود که بنا به دلایل مختلف زمینه ظهور و بروز آنها به شکل مستمر در جامعه فراهم نشد اما طبق مصوبه‌ کانون که احیای این عروسک‌هاست تلاش کردیم تا این‌بار با پیوست فرهنگی، تجاری و تغییراتی در این عروسک‌ها بار دیگر آنها را در کنار دیگر عروسک‌های نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مانند «عروسک‌های غول‌آسا» به جامعه معرفی کنیم.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به آنکه اجراهای مختلف گروه‌های نمایشی کانون خاصه توسط تماشاخانه سیار در قالب ویژه‌برنامه‌های «پیک امید کانون» بخش دیگری جهت استفاده کردن از ظرفیت عروسک‌های «دارا» و «سارا» است و این مسئله را طی سال جاری با جدیت پیگیری خواهیم کرد گفت: همچنین تلاش می‌کنیم تا از صدا و سیما در ساحت برنامه‌سازی با محوریت این دو عروسک و نیز توجه به پیوست تجاری برای چرخه طول تولید دفترهای تحریر و محصولات بازی با رویکرد عروسک‌های «دارا» و «سارا» و درنهایت بهره بردن از این عروسک‌ها در شیوه نمایش خلاق گام‌های جدی‌تری برای احیا و استمرار این دو عروسک در فضای فرهنگی کشور برداریم.

تئاتر کودک و نوجوان در حوزه سرمایه‌گذاری فقیر است/ رونمایی مجدد عروسک‌های «دارا» و «سارا»

میزبانی از 19هزار مخاطب

در ادامه این نشست سارا روستاپور، دبیر نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به آنکه انتخاب شعار «این صحنه خانه ماست» در حقیقت گام برداشتن برای ایجاد دیدبخشی و اثرگذاری کودک و نوجوان به واسطه زبان هنر در زندگی امروز و فردای آنها است یادآور شد: تلاش می‌کنیم به واسطه هنر نمایش و تئاتر شکل زیست و تجربه آینده‌نگرانه برای زندگی نوجوانان در جامعه را بیش‌از پیش معرفی کنیم و زبان هنر برای افزایش روحیه خودباوری و اعتمادبه‌نفس نوجوانان بهره ببریم.

وی ادامه داد: 5000 عضو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و هنرمندان آزاد در این دوره جشنواره ابتدا در گام استانی آن شرکت کرده‌اند و در ادامه با انتخاب گروه‌های برگزیده درنهایت 17 نمایش به مرحله نهایی رسیدند که این 17 نمایش ثمره اجرای 530 نمایش و میزبانی از 19هزار نفر در کل ایران از تئاترهای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که در بخش نهایی جشنواره نوزدهم شرکت خواهند کرد و هم‌زمان با برگزاری مراسم اختتامیه در 30 شهریور جوایز برگزیدگان اهدا خواهد شد.

روستاپور یکی از وجوه متفاوت این جشنواره را دعوت از گروه‌های آزاد و برگزاری کارگاه‌های تخصصی و همچنین دعوت از یکی از مربیان ارشد و بین‌المللی از کشور ترکیه جهت حضور در کارگاه‌ها با هدف ارتقای سطح کیفی آثار نمایشی کودکان و نوجوانان دانست و افزود: مجید قناد؛ امیر سلطان‌احمدی؛ امیر مشهدی‌عباس؛ حسن دادشکر؛ زهرا صبری؛ مهدی کاموس؛ راضیه انصاری و سه داور نوجوان هیئت داوران بخش‌های مختلف این جشنواره را برعهده دارند.

وی با اشاره به آنکه مراسم افتتاحیه‌ گام نوزدهم جشنواره هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از 27 شهریور همگام با مراسم شادپیمایی از ابتدای خیابان حجاب تا مرکز تئاتر کانون همراه با خانواده‌ها و دعوت از کودکان با در دست داشتن عروسک‌های خود در این شادپیمایی حضور پیدا خواهند کرد برگزار خواهد شد. همچنین در طی مسیر گروه‌های نمایشی برگزیده روی تریلی سیار کانون به اجرای ویژه‌برنامه‌های مختلف و متعدد خواهند پرداخت. آنچنان که آقای فلاح اشاره کرد در مراسم اختتامیه شاهد رونمایی از نسل جدید عروسک‌های «دارا» و «سارا» خواهیم بود.

حضور 20هزار نفری در جشنواره سرود

در بخش دیگر این نشست احسان منصوری مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی و دبیر جشنواره «سرود آفرینش کانون» هفته گذشته مراسم اختتامیه آن در این استان برگزار شد در قالب ارائه گزارشی کوتاه گفت: سال 1398 اولین جشنواره سرود آفرینش با حضور 364 گروه سرود و میزبانی از 6000 کودک و نوجوان و انتخاب هفت گروه برگزیده برگزار شد.

وی ادامه داد: اما به‌سبب کرونا برای برگزاری گام دوم تا سال 1403 دچار وقفه شدیم و درنهایت با حضور 1111 گروه و مشارکت بیش‌از 20هزار کودک و نوجوان درنهایت 16 گروه برگزیده به بخش داوری نهایی راه پیدا کردند و بعد از برگزاری مراسم جوایز برگزیدگان اهدا شد.

تئاتر کودک و نوجوان در حوزه سرمایه‌گذاری فقیر است/ رونمایی مجدد عروسک‌های «دارا» و «سارا»

برگزاری بحث‌های اخلاقی

بخش پایانی نشست به طرح پرسش خبرنگاران و پاسخ مسئولان بازمی‌گشت که خبرنگار خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) چهار محور را از فرهاد فلاح و سارا روستاپور مطرح کرد.

1) بودجه در نظر گرفته شده برای برگزاری گام نوزدهم جشنواره هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حوزه کمک‌هزینه گروه‌های نمایشی؛ تخصیص جوایز و برگزاری کل رویداد چقدر است؟

2) با توجه به برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان که به شکل مستمر ادوار خود را پشت‌ سر گذاشته؛ وجه تفاوت و ممیزه جشنواره هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای برونرفت از آسیب فعالیت جزیره‌ای چیست؟

فرهاد فلاح، معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و رئیس نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در پاسخ به پرسش‌های ایکنا درباره وجه تمایز این رویداد نسبت‌به دیگر جشنواره‌های تئاتری مرتبط با کودک و نوجوان با اشاره به آنکه نگاه متمرکز در تمامی جشنواره‌های کانون بر مؤلفه رشد و تربیت استوار است یادآور شد: در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تئاتر به‌ معنای هدف و اصالت نیست؛ بلکه ابزاری است تا به واسطه آن بتوان به تعامل هرچه بیشتر کودکان و نوجوانان برای بروز و ظهور توانایی‌های‌شان در حوزه‌های فردی و اجتماعی دست یابیم.

وی ادامه داد: از سویی ‌دیگر آموزش شکل‌گیری فعالیت‌های گروهی را به واسطه جشنواره‌ها به آنها بیاموزیم که این دو خصیصه از مهمترین ویژگی‌ها و وجه تمایز جشنواره‌های کانون از جمله در عرصه هنرهای نمایشی به‌شمار می‌رود.

فلاح خاطرنشان کرد: برگزاری بحث‌های تربیتی و اخلاقی به‌عنوان بخشی از روند جنبی جشنواره هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به شمار می‌رود؛ به آن شکل و ترتیب که طی هر شب با حضور کارشناسان و متخصصان جلساتی با محوریت مسائل اخلاقی، تربیتی و دینی برای کودکان و نوجوانان حاضر در جشنواره و همچنین مشاوره با خانواده این افراد در حوزه بهره بردن از زبان هنر در پرورش فردی و اجتماعی کودکان و نوجوانان بحث‌های مختلف و متعددی را برگزار خواهیم کرد.

رئیس جشنواره هنرهای نمایشی کانون افزود: مؤلفه سوم که وجه تمایزی دیگر است به حضور گروه‌های نمایشی در قالب تفکیک جنسیتی استوار است که گروه‌های نمایشی شامل گروه‌های دخترانه و پسرانه است. این تجربه‌ای در کنار شکل همکاری با مؤلفه‌های تربیتی و اخلاقی به شمار می‌رود.

فرهاد فلاح در پاسخ به پرسش دیگر ایکنا با اشاره به آنکه شناسایی و پرورش استعدادها در راستای معرفی آنها به باشگاه‌های تخصصی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای تربیت آینده فرهنگی آنها بخشی دیگر از نگاه تخصصی جشنواره‌های فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به شمار می‌رود یادآور شد: به‌عنوان مثال ما شاهد تأسیس «باشگاه قصه‌گویان» هستیم که نفرات برگزیده جشنواره قصه‌گویی کانون به این باشگاه معرفی می‌شوند. در بحث باشگاه تئاتر نیز مشغول ظرفیت‌سنجی برای تأسیس این باشگاه هستیم.

وی درباره میزان اعتبار و بودجه این دوره جشنواره با بیان آنکه آنقدر مبلغ ناچیزی است که بیانش ممکن است ایجاد حاشیه کند خاطرنشان کرد: میزبانی از 250 نوجوان سراسر کشور؛ اسکان؛ تغذیه؛ رفت‌وآمد آن‌ها؛ جوایز برگزیدگان؛ برگزاری کارگاه‌ها تماماً با هزینه خود کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است. همچنین فروش نمایش‌ها که در سایت تیوال صورت می‌گیرد به شکل تام و تمام مبلغش به گروه‌های نمایشی اختصاص پیدا خواهد کرد و برای خود کانون عایدی نخواهد داشت. در کنار همه اینها، مبلغی هم به‌ عنوان کمک‌هزینه به گروه‌های نمایشی پرداخت شده است.

روستاپور، دبیر جشنواره هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در گام نوزدهم نیز در پاسخ به پرسش‌های ایکنا با اشاره به آنکه تفاوت این جشنواره با دیگر جشنواره‌های تئاتری گروه کودک و نوجوان این است که ما به‌هیچ‌وجه از گروه‌های حرفه‌ای با محوریت تولید آثار تئاتر کودک و نوجوان میزبانی نمی‌کنیم گفت: تمامی دست‌اندرکاران و تولیدکنندگان آثار نمایشی حاضر در جشنواره کانون را خود کودکان و نوجوانان شکل می‌دهند.

انتهای پیام