شناسهٔ خبر: 68648339 - سرویس علمی-فناوری
منبع: ایمنا | لینک خبر

وزیر علوم:

دانشگاه، باشگاه احزاب نیست

وزیرعلوم، تحقیقات و آموزش عالی گفت: دانشگاه، باشگاه احزاب نیست که بخواهیم با سلایق حزبی به آن نگاه کنیم. بلکه باید دانشگاه را دور از نگاه‌های حزبی با شور و نشاط، توافق و وفاق ملی آغاز و اداره کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، حسین سیمایی صراف امروز در اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها، مؤسسات آموزش عالی، پژوهش و فناوری که با حضور محمدرضا عارف، معاون اول رئیس‌جمهور، حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، علیرضا منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و سید ضیا هاشمی، معاون فرهنگی و اجتماعی معاون اول رئیس جمهور در حال برگزاری است، به شیوه برگزاری این اجلاس اشاره کرد و اظهار کرد: این اجلاس به طور سنتی در آغاز سال تحصیلی دانشجویان برگزار می‌شود و هدف از آن تصمیم گیری درست در حوزه آموزش عالی در شروع سال تحصیلی است.

وی در این اجلاس در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی افزود: امسال ما در فضای روحی و روانی بهتری نسبت گذشته سال تحصیلی را آغاز می‌کنیم، اکنون نشاط و شوری در کشور حاکم شده و دانشجویان با نشاط بیشتر این سال را آغاز می‌کنند.

وزیر علوم به شعار وفاق ملی دولت چهاردهم گریزی زد و گفت: این شعاری است که از آن به خوبی از آن استقبال شد و در این دوره با رویکردهای متفاوت سیاسی این توافق و وفاق حاصل شده است. هرچند با وجود اختلاف نظرها معتقدم باید توافق و تفاهم کرد و این بدان معناست که دو قطبی‌های خود ساخته و تصنعی را باید به خاطر منافع ملی کنار گذاشت.

سیمایی صراف گفت: سواد گفت و گو را یکی از شاخص‌های انسان مدرن است و باید تلاش کرد در سطح دانشگاه محقق شود، تلاش برای محقق کردن شعار وفاق ملی در دانشگاه‌ها گفت.

وی تاکید کرد: دانشگاه، باشگاه احزاب نیست که بخواهیم با سلایق حزبی به آن نگاه کنیم. بلکه باید تلاش کرد تا دانشگاه را به دور از نگاه‌های حزبی با شور و نشاط و توافق و وفاق ملی آغاز و اداره کرد. ما در این دوره امیدواریم علاوه بر تحقق وفاق ملی به احساس مسؤولیت اجتماعی دانشگاه‌ها دست یابیم.

ضرورت توجه به اقتصاد آموزش عالی

وزیر علوم در حضور معاون اول رئیس جمهور به چند چالش در حوزه آموزش عالی گریزی زد و گفت: اقتصاد آموزش عالی در شرایط خوبی بسر نمی‌برد در حالی که طبق برنامه باید به چهار درصد برسیم همچنین برای ارتقا آموزش عالی باید تلاش کرد که در این راه از دولت درخواست یاری داریم زیرا کیفیت آموزش عالی در وضعیت خوبی بسر نمی‌برد

سیمایی صراف به دیگر چالش‌های آموزش عالی اشاره کرد و اظهار داشت: ما در تعامل با جامعه جهانی علمی چالش‌هایی داریم که باید رفع شود، در کنار آن روند مهاجرت افزایشی و نگران کننده است. ما برای کمک به کاهش عوامل مهاجرت چند برنامه جدی در دستور کار داریم که نخست ایجاد مسکن اساتید به ویژه استادان جوان و توسعه خوابگاه متاهلان است.

وی گشایش دانشگاه برای جذب نخبگان و تسهیل شرایط جذب و اجرای قانون جذب را از دیگر راهکارهای کاهش جذب و افزایش بازگشت نخبگان به کشور عنوان کرد و به این نکته اشاره کرد که یکی از عوامل دیگر مهاجرت استاد و دانشجو به رسمیت نشناختن آنهاست که انتظار می‌رود کرامت آن را به رسمیت شناخت.

وزیرعلوم تاکید کرد: یکی از انتظارات ما این است که در این دوره بتوانیم دانشگاه را از سطح فعلی، یک مرحله ارتقا دهیم و آن رسیدن به بحث احساس مسئولیت اجتماعی است که با نیازهای جامعه جوابگو باشد.

سیمایی صراف تقویت ارتباط با جامعه و صنعت و نیز توجه به فرهنگ و هویت اسلامی ایرانی و برطرف کردن مشکلات پیرامون را از مسائلی دانست که در احساس مسئولیت اجتماعی دانشگاه‌ها مؤثر است.
وی تاکید کرد: انتظار می‌رود که در دولت چهاردهم حکمرانی علمی در کشور حاکم باشد.
وزیر علوم گفت: چیزی که ما هم اکنون می‌بینیم این است که حکمرانی شهودی و تکیه بر تجارب شخصی محور کار است؛ در حالی که باید حکمرانی علمی مبتنی بر تجربیات علمی و داده‌های علمی و شواهد، مبنای کار قرار گیرد.

سیمایی صراف از راه‌اندازی میز اقتصاد آموزش عالی در وزارت علوم خبر داد و گفت: متأسفانه کل بودجه آموزش عالی ۳ درصد بودجه کشور است و نقش آموزش عالی در تولید ناخالص ملی در حدود نیم درصد است، باید به چهار درصد افزایش یابد. برای حل مشکلات آموزش عالی سازمان سرمایه‌گذاری‌های دانشگاهی با حداقل سرمایه ۵ هزار میلیارد تومان تشکیل شود.

وزیر علوم گفت: با وجود رغم اهمیتی که پارک‌های علم و فناوری در کشور دارند میزان بودجه این مؤسسات کمتر از یک هزار میلیارد تومان است که باید به چهار هزار میلیارد تومان افزایش یابد.

سیمایی‌صراف تاکید کرد: مرکز جذب اعضای هیأت علمی وزارت علوم که برای پذیرش اعضای هیأت علمی در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کند، باید خارج از سلیقه‌ها و تفکرات سیاسی عمل کند و به شرایط قانونی که نشان می‌دهد چه کسی می‌تواند در جمهوری اسلامی به عنوان هیئت علمی استخدام شود اکتفا کند. در کنار برنامه‌های توسعه آموزشی، پژوهشی و فناوری اولویت ما حفظ کرامت اساتید دانشجویان و کارکنان دانشگاه‌ها است.

اجلاس یک‌روزه رؤسای دانشگاه‌ها، مؤسسات آموزش عالی، پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزشی وابسته به وزارت علوم و دستگاه‌ها در آستانه سال تحصیلی جدید و به منظور افزایش هماهنگی بین رؤسای دانشگاه‌ها و ستاد وزارتخانه امروز (شنبه، ۲۴ شهریور) در دانشگاه شهید بهشتی با حضور معاون اول رئیس‌جمهور آغاز به کار کرد و تا بعد از ظهر ادامه خواهد داشت.

منبع: ایرنا