شناسهٔ خبر: 68557670 - سرویس اقتصادی
منبع: ایسنا | لینک خبر

لزوم تنوع در تولید گریدهای پتروشیمی

سحر بابایی

معاون وزیر صمت گفت: درخواست شرکت‌های پایین‌دستی افزایش تولید، تنوع در گریدهای جدید، عرضه اعتباری جهت اتحاد استراتژیک در بالادست و پایین دست بوده چراکه این روند به نفع اقتصاد ملی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، محمدمهدی برادران امروز در مراسم افتتاحیه هجدهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست با اشاره به اشتغالزایی بالای صنعت پتروشیمی، گفت: صنعت پتروشیمی صنعت اشتغالزایی بوده اما این اشتغالزایی در پایین دست بیشتر است.

معاون وزیر صمت با تاکید بر اینکه اگر به جای خام فروشی در تولید گریدها تنوع داشته باشیم حداقل نسبت به قیمت پایه گمرکی دو برابر ارزش افزوده خلق خواهیم کرد، گفت: متوسط ارزش محصولات پتروشیمی ۷۰۰ دلار در هر تن است، در حالی که همین محصولات با نرخ تنی ۱۳۰۰ دلار وارد می شود.

وی افزود: اگر به جای صادرات روی کاهش واردات محصولات برنامه ریزی کنیم، ۲ برابر ارزش افزوده خلق می شود.

برادران با بیان اینکه یکی از چالش های پایین دست سرمایه در گردش است، گفت: سال گذشته ۷۸ هزار میلیارد دلار و در ۴ ماه امسال ۳۳ هزار میلیارد دلار تسهیلات به صنایع پایین دست داده شد.

به گفته وی محصولات عرضه و معامله شده در بورس کالا در سال ۱۴۰۰ معادل ۵.۵ میلیون تن، سال ۱۴۰۱ معادل ۶.۵ میلیون تن و در سال ۱۴۰۲ معادل ۷ میلیون تن بوده که این به معنای پرهیز از خام فروشی و حمایت از پایین دست است.

انتهای پیام