شناسهٔ خبر: 68552833 - سرویس بین‌الملل
منبع: ایرنا | لینک خبر

ادعای مقام آمریکایی در مورد تلاش روسیه برای پیروزی ترامپ در انتخابات ۱۵ آبان

تهران – ایرنا – روزنامه واشنگتن پست به‌نقل از یک مقام اطلاعاتی آمریکایی مدعی شد که روسیه با استفاده از هوش مصنوعی و تمرکز بر ایالات‌ رقابتی به دنبال پیروزی رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در انتخابات نیمه پاییز است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، یک مقام ارشد دفتر مدیر اطلاعات ملی (ODNI) به تازگی مدعی شد که تلاش های پنهانی دولت روسیه برای تحت تاثیر قرار دادن انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ نسبت به سال های اخیر پیچیده تر شده و مسکو فعال ترین تهدید خارجی در این برهه سیاسی آمریکاست.

به گفته این مقام که واشنگتن پست نام وی را فاش نساخت، روسیه از "چهره های معتبر آمریکایی" برای انتشار تبلیغات و روایت‌ های تفرقه ‌انگیز در شبکه های اجتماعی و تارنماهای جعلی استفاده می کند.

به گفته این مقام، مسکو به ویژه ایالت های رقابتی آمریکا را هدف قرار داده و از هوش مصنوعی برای ایجاد سریعتر و باورپذیرتر محتوای ساختگی برای تغییر نتیجه انتخابات به سود دونالد ترامپ استفاده می کند.

این مقام اطلاعاتی گفت که این اقدام ها "با اهداف کلی سیاست خارجی مسکو برای تضعیف آمریکا و حمایتش از اوکراین مطابقت دارد."

به نوشته این روزنامه نزدیک به دموکرات ها، چین تلاش نمی ‌کند که بر رقابت‌های ریاست ‌جمهوری تأثیر بگذارد، اما مانند انتخابات میاندوره ای سال ۲۰۲۲ به دنبال تاثیرگذاری بر رقابت های ایالتی و منطقه‌ای است.

این رسانه آمریکایی به نقل از منابع آگاه نوشت که هنوز شواهدی دال بر تلاش کشورهای دیگر برای مداخله مستقیم در انتخابات ۲۰۲۴ از طریق اقدام هایی همچون هک دستگاه ‌های رای‌ گیری دیده نشده است.

با این حال، مقام های دفتر مدیر اطلاعات ملی برای نخستین بار مدعی شدند که دولت ایران نه تنها در هک ستاد انتخاباتی ترامپ دست داشته، بلکه در افشای اسناد داخلی کارزاهای انتخاباتی نیز دخیل بوده است.

دولت بایدن روسیه را رسما متهم به دخالت در انتخابات ۵ نوامبر ۲۰۲۴ کرده و آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا به تازگی خبر داد که این وزارتخانه سه اقدام برای مبارزه با "نفوذ پنهانی روسیه" در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا اتخاذ کرده و تدابیری نیز علیه چند رسانه روسی انجام داده است.

بلینکن ۱۴ شهریور گفت: امروز، وزارت امور خارجه آمریکا سه اقدام برای ممانعت از استفاده بازیگران مخرب از رسانه های تحت حمایت کرملین انجام می دهد. این تلاش‌ها پوششی برای نفوذ پنهانی به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۴ و هدف قرار دادن آن است و نهادهای دموکراتیک ما را تضعیف می کند. بر اساس قانون ماموریت های خارجی، ما رسانه های روسیه سگوندیا و شرکت های تابعه آن، ریا نووستی، آر تی، راپتلی و اسپوتنیک را به عنوان سازمان های دارای مأموریت های خارجی تعیین کرده ایم. این نهادها در آمریکا حضور عملیاتی دارند و عملاً توسط دولت روسیه کنترل می شوند.

به گفته او، وزارت خزانه داری آمریکا ۱۰ شخص و دو نهاد را به دلیل داشتن مالکیت یا کنترل، یا اقدام یا ظاهراً برای یا از طرف، مستقیم یا غیرمستقیم، دولت فدراسیون روسیه و دفتر تحقیقات فدرال نیز یک تحقیق و حکم توقیف مدنی را برای توقیف آژانس طراحی اجتماعی (SDA) به دلیل فعالیت‌هایش از طرف دولت روسیه اعلام کرده است.

مریک گارلند، دادستان کل آمریکا نیز در سخنانی به ایران، چین و روسیه به بهانه تاثیر گذاری بر انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا تاخت و گفت: حلقه درونی پوتین به شرکت‌های روابط عمومی روسی دستور داده تا اطلاعات نادرست را به عنوان بخشی از برنامه تأثیرگذاری بر انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا تبلیغ کنند. شبکه آر تی و کارکنان آن طرحی را برای شرکت مستقر در تنسی برای انتشار محتوای مطلوب برای دولت روسیه اجرا کردند.

گارلند مدعی شد: ما در برابر تهاجم و تلاش‌های روسیه، چین یا هر بازیگر خارجی دیگری همچون ایران که در پی مداخله در انتخابات ما هستند بی واکنش باقی نخواهیم ماند و بی‌امان با آن کشورها مقابله خواهیم کرد.