شناسهٔ خبر: 68542193 - سرویس فرهنگی
منبع: اکونیوز | لینک خبر

طنین آوای دف‌نوازی و مولودی خوانی درکردستان - اکونیوز

اقتصاد ایران: بیجار- ماه مولود تجلی آوای «دف نوازی و مولودی خوانی» و ارادت کردها به پیامبر رحمت و مهربانی است که از مساجد، منازل شهر و روستاهای کردستان این آواهای معنوی طنین‌انداز می‌شود.

صاحب‌خبر -

 به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، استان کردستان این سرزمین مجاهدت‌های خاموش، دیار فرهنگ و هنر همواره ارادت خاصی به اهل بیت داشته و این دین مداری مردم کردستان را به تجلی‌گاه عشق به پیامبر گرامی اسلام (ص) تبدیل کرده است.

مردم استان کردستان با تکیه به سیره اهل‌بیت (ع) همواره از اتحاد بالایی برخوردارند و مردم این دیار چه شیعه و چه سنی با یکدیگر برابر و همدل هستند و پیوند میانشان ناگسستنی است.

در میان اعیاد مذهبی ماه ربیع الاول در میان مردم کردستان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و این عشق و ارادت چنان نزد مردم متدین و خداجوی استان کردستان اهمیت دارد که مسلمانان شیعه و سنی این دیار از هفته‌ها قبل برای برپایی جشن‌های ماه مولود، مولودی‌خوانی و دف‌نوازی می‌کنند.

از دیگر آداب و رسوم مردم کردستان می‌توان به دعای خیر، پخش غذای نذری اشاره کرد و می‌توان گفت در این ماه شیعه و سنی با اتحادی بیشتر و در کنار یکدیگر به برپایی مراسم‌ها مشغول می‌شوند.

یکی از اعتقادات دینی مردم کردستان در ماه ربیع الاول این است که اگر از هر خانه‌ای نوای مولودخوانی بلند شود، ملائکه آن خانه را از هر شر و گزندی حفظ می‌کند.

ربیع الاول ماه وحدت و یکپارچگی است

یکی از شهروندان کردستانی  اظهار کرد: ماه ربیع الاول از اهمیت زیادی برخوردار است و این ماه موجب اتحاد هرچه بیشتر اهل تشیع و تسنن می‌شود.

محمد اسدی افزود: مردم استان کردستان عشق و ارادت خاصی به پیامبر اکرم (ص) دارند و در این ماه عزیز مراسم جشن و سرور زیادی برپا می‌شود.

وی اعلام کرد: یکی از مراسم‌های زیبای مردم کردستان برگزاری مراسم مولودی پیغمبر اسلام است و در این مراسم دف نوازی و شعر خوانی اجرا می‌شود.

وحدت مردم کردستان ناگسستنی است

یکی دیگر از شهروندان کردستانی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: ماه ربیع الاول ماه مولود پیامبر بوده و برای مردم کردستان این ماه از جایگاه بسیار بالایی برخوردار است.

گلاله محمدی افزود: اتحاد شیعه و سنی یکی از مهمترین تأکیدات مقام معظم رهبری است و این ماه فرصت بسیار خوبی برای اتحاد هرچه بیشتر اهل سنت و تشیع است.

وی تاکید کرد: این اتحاد و برادری موجب نابودی دشمنان می‌شود و نقشه‌های شوم آنها را برای ضربه زدن به پایه‌های مقدس نظام اسلامی نقش بر آب می‌کند.

مهمانی امت احمد فرصتی مغتنم برای وحدت هرچه بیشتر شیعه و سنی است

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان بیجار نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: ماه ربیع الاول در بین مردم استان کردستان از اهمیت و جایگاه بسیار بالایی برخوردار است و مردم این دیار عاشقانه و مخلصانه مراسم‌های ماه مولود را برگزار می‌کنند.

حجت الاسلام سعد الله جمادیان افزود: یکی از برنامه‌ها و ابتکارات بسیار مهم صورت گرفته برگزاری مراسم جشن مهمانی امت احمد بوده که با استقبال بسیار خوب مردم استان کردستان همراه بوده است.

وی اعلام کرد: شهرستان بیجار نیز در این مهمانی بزرگ نقش ویژه ای داشته است و سال گذشته توانسته غرفه‌های متعددی از صنایع دستی تا پخت انواع غذاهای محلی را برپا کند.

رئیس تبلیغات اسلامی شهرستان بیجار عنوان کرد: امسال نیز تعداد غرفه‌های شرکت کننده در این مهمانی بزرگ افزایش یافته و مردم کردستان با عشق و ارادت خاصی برنامه‌های ماه ربیع الاول و میلاد پیامبر اکم (ص) را برگزار می‌کنند.

ماه ربیع پیام آور حریت و آزادگی است

نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: ماه ربیع ماه ولایت اسوه اخلاق و غم خواری‌ها است ماهی که آغاز باز شدن دریچه رحمت و حق برای بندگان است.

ماموستا فایق رستمی عنوان کرد: شکوه سعادت و خوشبختی در این ماه شکفته می‌شود و دروازه علم و دانش و شادباش همه در این ماه روی می‌دهد و ملائک و فرشتگان در این ماه به استقبال رحمت اللهی پیامبر اکرم (ص) و مؤمنان مخلص می‌روند.

وی بیان کرد: در ماه ربیع نوید حریت و آزادگی در زمین و آسمان داده و بت خانه‌ها شکسته شد و بندگان به سوی آزادی و پیام رحمت و اتحاد پیامبر رفتند.

امام جمعه سنندج عنوان کرد: بندگان در این ماه از خداوند باران رحمت درخواست کنند چون این ماه متعلق به نبی و رسول برگزیده خدا است که دست رد هم بر سینه بندگان تابع خدا و پیامبر زده نخواهد شد.

ماموستا رستمی گفت: خداوند با همه انبیا پیمان بست و گفت ختم انبیا محمد رسول الله است که روزی خواهد آمد و همه باید صدق دین و راه او را انجام دهند و به او ایمان بیاورند.

وی ادامه داد: قرآن در ثنای بزرگی و عزت نبی اکرم آمده است که رحمت پیامبر شامل مؤمنان، کفار و یتیم و مسکین، فقیر، منافق و تمام موجودات کائنات و کل بشریت خواهد شد.

ماموستا رستمی بیان کرد: پیام این نبی الهی آزادی و وحدت است فارغ از هر لهجه و زبان و نژادی و در دوره جاهلیت عربستان پیام ایشان برابری و ایمان همراه با اخلاص بود که با ظهور ایشان بین فقرا و سیاه پوستان همه با هم برابر و یکپارچه این پیام نشر داده شد.

منتخب مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: پیامبر تنها تقوا را عامل برتری بندگان می‌دانست و همین رسالت ایشان بود که وحدت آفرین، مایه صلح و دوستی در جامعه بود.

ماموستا رستمی تصریح کرد: از دلایل عزیز شدن نبی اکرم آن بود که در دوره جاهلیت تمام رسم و رسومات غلط را برهم زد و شرف و عزت و کرامت و انسانیت را برپا کرد و حتی امروز بعد از ۱۴۴۶ سال بعد از رحلت ایشان همچنان راه و رسم و بوستان ایشان روز به روز پر غنچه تر می‌شود از ایمان و باور و این در حال افزایش است.

احسان کردستانی‌ها در ماه ربیع از نقاط قوت اقدامات این ماه است

وی خاطرنشان کرد: امروز کردستان هم به یمن برکت وجود آیات قرآن و دین اسلام و نشر برادری و محبت و دوستی، وحدت و احسانی که در نتیجه تشویق‌های پیامبر اکرم بود مرکز و نقطه قوت خوبی‌ها شده است.

ماموستا رستمی گفت: قرآن تنها ریسمان نجات اللهی است که برای سعادت ما نازل شده و ماه مولود کامل‌ترین ماهی است که همگان می‌توانند با اخلاص به درگاه باری تعالی و تنها با توسل و تمسک به کرامت نبی اکرم هرچه می‌خواهند را بخواهند.

وی بیان کرد: ماه ربیع ماه زیبای ها است و در کردستان با احسان و بخشش این ماه نمود بهتری می‌یابد.

امام جمعه سنندج گفت: در ماه ربیع که ماه آغاز و تولد نامیده می‌شود به حق در کردستان احسان و نیکی جلوه بهتری می‌یابد و مردم در این ماه از دل و جان به نیازمندان کمک می‌کنند و به آن زیبای می‌بخشند.

همین وحدت اسلامی که بین مردم کردستان برقرار است امروز باعث شده است تا توطئه‌های دشمنان علیه جمهوری اسلامی خنثی شود و در واقع این همان وحدتی است که نسل به نسل وجود داشته و ادامه پیدا خواهد کرد.

ماه ربیع الاول که میلاد فخر کائنات را در خود دارد بی‌شک فرصتی برای نمایش وحدت و انسجام مردمان این سرزمین است تا دشمنان اسلام و مسلمانان بیش از پیش مأیوس و ناامید شوند.