شناسهٔ خبر: 68505264 - سرویس استانی
منبع: ایلنا | لینک خبر

ایلنا گزارش می‌دهد؛

از اعتراض کارگران بیکار شده فریمکو تا توضیحات پتروشیمی بندر امام

ایلنا گزارش می‌دهد؛ تعدادی از کارگران یکی از شرکت‌های طرف قرارداد پتروشیمی بندر امام در اعتراض به بیکار شدن خود، تجمع و اعتراض کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا از خوزستان، بخشی از نیروی کار در این استان صنعتی، نیروهای پروژه‌ای هستند که با اتمام پروژه‌ها، به ناگاه بیکار شده و ثبات زندگی شخصی آنان دچار مشکلات عدیده ای می‌شود.

در چند روز اخیر، در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، تعدادی از این کارگران که بیکار شده بودند، با تجمع مقابل پتروشیمی بندر امام خواهان برگشت به کار خود بودند، موضوعی که بنابه گفته ی منابع کارگری، روز گذشته با بازداشت تعدادی از این کارگران همراه بود و البته با وساطت امیر حیات مقدم نماینده ماهشهر در مجلس شورای اسلامی، این کارگران به خانه برگشتند.

در همین خصوص، روابط عمومی پتروشیمی بندر امام با صدور اطلاعیه ای هرگونه رابطه‌ی استخدامی این کارگران با شرکت مذکور را رد کرد.

در این اطلاعیه که در اختیار ایلنا قرار گرفت، آمده است:

پیرو موضوعات پیش آمده در خصوص برخی نیروهای روزمزد یکی از پیمانکاران در پروژه های موقت و پایان یافته در مجتمع پتروشیمی بندر امام به اطلاع رسانه‌های محترم، افکار عمومی و کارکنان محترم شرکت پتروشیمی بندر امام می‌رساند:

 

۱. کارگران، نیروهای روزمزد شرکت فیرمکو بودند که برای داربست‌بندی پروژه فیرمکو به صورت مقطعی به مجتمع ورود کرده بودند و با توجه به اتمام کار پروژه ای شرکت مذکور، همکاری شرکت پتروشیمی بندرامام با پیمانکار مذکور طبق مفاد قرارداد فی‌مابین به پایان رسیده است و پس از اتمام پروژه، تعدادی از کارگران پروژه فیرمکو درحالیکه پایان همکاری و عدم نیاز از سوی پیمانکار به آنان اعلام شده است و خاتمه کار اعلام شده است، تداوم همکاری به صورت مستقیم با شرکت پتروشیمی بندر امام را مطرح نموده‌اند.

۲. این افراد، درخواست خود را از ابتدا بصورت گروهی و با تجمع غیرقانونی و اختلال در مسیر تردد شرکت و در دست گرفتن شعار و بنرهای تبلیغی و انعکاس آن در شبکه های اجتماعی مطرح نمودند که موجب تشویش اذهان عمومی و بهره برداری رسانه‌های معاند گردید!

۳. با توجه به وساطت برخی نمایندگان محترم و دلسوز کارگری به منظور امکان ادامه اشتغال کارگران مزبور در سایر پروژه های شرکت، مدیریت محترم شرکت مذاکرات گسترده‌ای با پیمانکاران سایر پروژه‌های مجتمع صورت داد.

۴. بر اساس این مذاکرات، تعدادی از کارگران به پیمانکاران سایر پروژه‌ها معرفی و مشغول به کار گردیدند و دیگر کارگرانِ پروژه پایان یافته شرکت فیرمکو، از پذیرش همکاری با سایر پیمانکاران امتناع ورزیدند و از حضور در محلی که معرفی شدند امتناع کردند و بطور غیر مجاز به محل مجتمع فرآورش رفته و با تجمع غیرقانونی، ضمن اشغال دفتر مدیریت تعمیرات فرآورش، اقدام به اخلال و ایجاد مشکلات در محیط کار شدند!

۵. با توجه به مقررات حاکم بر جذب نیرو، امکان جذب مستقیم میسر نیست و استخدام گروهی می‌بایست در شرایط عمومی آزمونی و ارزیابی های تخصصی و وجود چارت فراهم  گردد.

۶. متأسفانه تعدادی محدود از این کارگران با وجود تلاش‌های صورت گرفته برای ادامه همکاری، ضمن امتناع از پیشنهادات ارائه شده جهت ادامه همکاری، اقدام به ادامه تجمع در روزهای بعدی مقابل درب مجتمع و ارایه پلاکارد و بنر نمودند که موجب اختلال در روند فعالیت های مجتمع تولیدی گردید که با تلاش‌های حراست سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی و همکاری مراجع قضایی اقدام قانونی بعمل آمد!

۷. شرکت پتروشیمی بندر امام به عنوان یکی از بزرگترین واحدهای تولیدی کشور، همواره تلاش نموده که شرایط اشتغال و کار آفرینی را برای عموم مردم  با رعایت قوانین و مقررات حاکم بر جذب نیرو و حفظ روند تولید، دنبال نماید.

در پایان، ضمن احترام به حقوق تمامی کارگران محترم، از همگان درخواست می‌نماییم با حفظ آرامش و تمکین به قانون، به روند تولید و ارزش‌آفرینی در این مجموعه عظیم کمک نمایند و تلاش‌ها برای بهبود شرایط و معیشت ذینفعان و توسعه محیط پیرامونی را تقویت نمایند.

لازم به ذکر است که خبرگزاری ایلنا به عنوان خبرگزاری تخصصی حوزه کار، پیش از این و در سال‌های گذشته، دیدگاه های فعالان حوزه کارگری مبنی بر لزوم برنامه‌ریزی دقیق برای تعریف پروژها به گونه‌ای که فاصله‌ی زیادی بین دو پروژه ایجاد نشود تا از بیکاری کارگرانی که در این اقلیم و شرایط سخت، زندگی می‌کنند، کاسته شود را منتشر کرده بود.

در همین خصوص، قربان درویشی دبیر اجرایی خانه کارگر خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا از آمادگی این تشکیلات برای همفکری و برنامه‌ریزی جهت کاسته شدن از مشکلات جامعه کارگری در نقاط مختلف استان، خبر داد.

 

انتهای پیام/