شناسهٔ خبر: 68489471 - سرویس بین‌الملل
منبع: جماران | لینک خبر

بی اعتنایی مغولستان به درخواست اروپا برای«بازداشت ولادیمیر پوتین» در اولان باتور

پوتین و یکی از معاونانش به نام ماریا آلکسیوانا لووا-بلوا، متهم به انتقال اجباری کودکان اوکراینی از مناطق اشغالی به روسیه هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش جماران به نقل از یورونیوز، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اواخر روز دوشنبه در اولین سفر خود به یکی از کشورهای عضو دیوان کیفری بین‌المللی (ICC) وارد اولان باتور، پایتخت مغولستان شد.

پوتین که متهم شده عامل اصلی انتقال غیرقانونی کودکان اوکراینی به روسیه است، علی‌رغم درخواست‌های اتحادیه اروپا، دیوان کیفری بین‌المللی و اوکراین مبنی بر دستگیری‌اش، در فرودگاه بین‌المللی اولان باتور مورد استقبال باتتسسگ باتمونخ، وزیر خارجه این کشور قرار گرفت.

پیش از این کمیسیون اتحادیه اروپا نیز از مغولستان خواسته بود تا به تعهدات خود در قبال دیوان کیفری بین‌المللی عمل و پوتین را در جریان سفرش به این کشور بازداشت کند.

یکی از سخنگویان کمیسیون اروپا روز دوشنبه گفت: «مغولستان یکی از کشورهای عضو ICC است و از سال ۲۰۰۲ میلادی تعهدات قانونی در قبال احکام دیوان را پذیرفته است. ما نگرانی خود را در مورد این دیدار مطرح و موضع خود را بوضوح از طریق هیأت خود در مغولستان اعلام کرده‌ایم.»

او افزود: «اتحادیه اروپا از تحقیقات دادستان دیوان کیفری بین‌المللی در اوکراین حمایت می‌کند و ما خواستار همکاری همه اعضا هستیم.»

این اولین بار از زمان صدور حکم جلب پوتین از سوی دیوان کیفری بین‌المللی است که رئیس جمهوری روسیه به یکی از کشورهای عضو این دیوان سفر می‌کند.

او پیش از این نیز قصد سفر به آفریقای جنوبی، یکی دیگر از کشورهای عضو ICC را داشت که در پی اعتراضات بین‌المللی لغو شد و پوتین درنهایت از مسیر ویدئوکنفرانس در نشست بریکس به میزبانی آفریقای جنوبی شرکت کرد.

پوتین و یکی از معاونانش به نام ماریا آلکسیوانا لووا-بلوا، متهم به انتقال اجباری کودکان اوکراینی از مناطق اشغالی به روسیه هستند.

کرملین این اتهامات را «غیرقابل قبول» خوانده و تصمیم دیوان بین‌المللی کیفری را «از نظر قانونی بی‌اعتبار» دانسته است.

روسیه برخلاف مغولستان از اعضای اساسنامه رم نیست و به همین دلیل از اولان باتور انتظار می‌رود از دستور بازداشت صادر شده توسط این دیوان پیروی کند.

دیوان بین‌المللی کیفری مستقر در لاهه، ابزاری برای اجرای تصمیمات خود ندارد و برای بازداشت متهمان، به اقدام دولت‌های عضو متکی است.

با این وجود هیچ نشانه‌ای در مغولستان برای پاسخ به این خواسته دیده نمی‌شد و دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز پیش‌تر اعلام کرده بود که کرملین هیچگونه نگرانی درباره سفر پوتین به مغولستان ندارد.

قرار است پوتین که به دعوت رئیس جمهور مغولستان رهسپار این کشور است، روز سه‌شنبه با همتای مغولی خود دیدار و مذاکراتی رسمی میان دو کشور را آغاز کند.

دو مقام علیرتبه روسیه و مغولستان سپس در جشن‌های هشتاد و پنجمین سالگرد پیروزی مشترک دو کشور در «خالخین گل» شرکت خواهند کرد.

هفته گذشته، سخنگوی دیوان بین‌المللی کیفری به مغولستان تعهداتش بر اساس اساسنامه رم را یادآوری کرد و گفت: «در صورت عدم همکاری، قضات دیوان بین‌المللی کیفری ممکن است جریمه‌ای را تعیین کنند.»

دیده‌بان حقوق بشر نیز پیش از این از مغولستان خواسته بود یا از ورود پوتین خودداری کند یا او را بازداشت کند.

ماریا النا ویگنولی گفت: «استقبال از پوتین، یک فراری دیوان کیفری بین‌المللی، نه تنها توهین به قربانیان جنایات نیروهای روسیه است، بلکه این اصل حیاتی را نیز تضعیف می‌کند که هیچ‌کس، هرچقدر هم که قدرتمند باشد، فراتر از قانون نیست.»

 

اخبار مرتبط

انتهای پیام