شناسهٔ خبر: 68434866 - سرویس علمی-فناوری
منبع: گجت نیوز | لینک خبر

کارشناسان نگران خطرات ماموریت جاه‌طلبانه پولاریس داون ایلان ماسک هستند

صاحب‌خبر -

ایلان ماسک قصد دارد با ماموریت پولاریس داون تاریخ‌سازی کند؛ اما خطرات این ماموریت فضایی عجیب باعث شده که بسیاری از کارشناسان نگران شوند.

شرکت اسپیس ایکس توانسته با ماموریت پولاریس داون توجهات بسیار زیادی را به‌خود جلب کند. پولاریس داون با سایر ماموریت‌ های فضایی فرق دارد و قرار است در طول آن شاهد اولین پیاده‌روی فضایی تجاری بشر باشیم. از این نظر ایلان ماسک می‌تواند نام خود را با یک جاه‌طلبی دیگر جاودانه کند.

آغاز عصری جدید از ماموریت های فضایی با پولاریس داون اسپیس ایکس

اسپیس ایکس اسپیس ایکس

ماموریت Polaris Dawn قرار بود در دوشنبه ۵ شهریور ماه انجام شود. هرچند که نشت هلیوم باعث شد این ماموریت تا چهارشنبه به‌تعویق بیفتد. چهارشنبه نیز در اخبار نجوم اعلام شد که اسپیس ایکس شرایط آب‌و‌هوایی را برای آغاز ماموریت مناسب ندیده است.

مسئله عجیب اینجاست که در این ماموریت خبری از حضور فضانوردان حرفه‌ای نیست. در عوض قرار است یک تاجر معروف، یک خلبان جنگنده و دو نفر از کارمندان اسپیس ایکس با همدیگر به فضا بروند. پولاریس داون می‌‌تواند آغازگر عصر جدیدی از ماموریت های فضایی باشد. ماموریت‌ هایی که توسط شرکت‌های خصوصی انجام می‌شوند و با نمونه‌های انجام شده توسط ناسا برای سفر به ماه یا کاوش در سیاره‌های دیگر فرق دارند.

اسپیس ایکس اسپیس ایکس

به‌گفته اسپیس ایکس خدمه Polaris Dawn قرار است در طول ماموریت ۵ روزه خود به ارتفاع ۱۴۰۰ کیلومتری برسند. در این حالت اگر ماموریت‌های آپولو را نادیده بگیریم، بیشتر از هر انسان دیگری از زمین فاصله خواهند گرفت. خدمه باید اولین پیاده‌روی فضایی خصوصی را در انجام دهند و از کمربند تابشی وان آلن بگذرند. این کمربند ذرات کیهانی خطرناکی که به سمت زمین حرکت می‌کنند را جذب خود می‌کند. به‌همین‌خاطر ماموریت پولاریس داون می‌تواند به دانشمندان اجازه دهد که آثار پرتوهای خطرناک فضایی بر بدن انسان را بیشتر بررسی کنند.

علاوه بر این خدمه باید آزمایش‌هایی را در رابطه با تاثیر گرانش صفر بر چشم انسان و سیستم بینایی انجام دهند. آنها همچنین یک سیستم ارتباطی لیزر محور را نیز بررسی خواهند کرد. ظاهرا ناسا قصد دارد از این سیستم برای ارتباط در ماموریت‌های آینده در ماه و مریخ استفاده کند.

چالش‌های ماموریت Polaris Dawn

با وجود همه وعده‌های اسپیس ایکس، سابقه و گذشته افراد حاضر در این ماموریت باعث نگرانی کارشناسان شده است. فرمانده فضاپیما Jared Isaacman است، یک تاجر آمریکایی که برای بار دوم در یک ماموریت فضایی تجاری حضور می‌یابد. سرهنگ دوم Scott Poteet، افسر بازنشسته نیروی هوایی آمریکا نیز نقش خلبان را بر عهده خواهد داشت. کارشناس ماموریت Sarah Gillis است که پیشتر به‌عنوان مهندس عملیات‌های فضایی در اسپیس ایکس حضور داشته است. در نهایت نیز Anna Menon به‌عنوان افسر پزشکی پرواز خدمه را همراهی خواهد کرد. او هم پیشتر در تیم عملیات‌های فضایی اسپیس ایکس حضور داشته است.

ماموریت پولاریس داون ماموریت پولاریس داون

بنابر گزارش‌های منتشر شده در اخبار نجوم Gillis و Issacman قرار است پیاده‌روی فضایی را انجام دهند. هرچند که پیاده‌روی ماموریت پولاریس داون اسپیس ایکس با آنچه توسط فضانوردان ناسا در ایستگاه فضایی بین‌المللی انجام می‌شود، تفاوت دارد. اول از همه اینکه کپسول دراگون اسپیس ایکس دارای بخش هوابند نیست. بدین‌ترتیب وقتی ایزاکمن و گیلیس دریچه خروجی را باز می‌کنند، کل فضاپیما در معرض فشار محیط بیرونی قرار می‌گیرد. در نتیجه دو فضانورد دیگر نیز باید از لباس‌های مخصوص استفاده کنند تا اندام‌های حیاتی آنها آسیب شدید نبیند.

مسئله دوم اینکه فضانوردان بی‌تجربه اسپیس ایکس باید از لباس‌های جدید این شرکت استفاده کنند. این لباس‌ها نسبت به آنچه فضانوردان ناسا می‌پوشند راحت‌تر و جذاب‌تر هستند. هرچند که در عوض امنیت پایین‌تری دارند. در واقع مسئله اینجاست که در لباس‌های فضانوردان ناسا یک کوله‌پشتی نیز حضور دارد که می‌تواند از سیستم‌های حیاتی بدن پشتیبانی کند. هرچند که در مورد لباس اسپیس ایکس سیستم‌های حیاتی بدن از طریق یک لوله بلند که به کپسول متصل می‌شود، پشتیبانی خواهند شد.

ماموریت پولاریس داون ماموریت پولاریس داون

مسئله سوم به اتفاقات پیش‌بینی نشده مربوط می‌شود. محیط فضا برای انسان مساعد نیست و کوچکترین مشکلی می‌تواند به فاجعه‌ای مرگبار منجر شود. مخصوصا اینکه فضانوردان هزاران کیلومتر با زمین فاصله دارند. این مسئله پس از اتفاقاتی که برای فضاپیمای استارلاینر بوئینگ رخ داد بیشتر مطرح شده است. آیا یک تاجر، یک خلبان جنگنده و دو مهندس می‌توانند یک بحران بزرگ را مدیریت کنند؟

اسپیس ایکس تاکید دارد که خدمه تحت آموزش‌های گسترده قرار گرفته‌اند؛ اما واقعیت اینجاست که سه نفر از چهار خدمه این ماموریت هرگز در فضا نبوده‌اند. چه میزان تمرین می‌تواند این افراد را برای انجام یک ماموریت مستقل آماده کند؟

بلندپروازی‌های جذاب اسپیس ایکس

هیچکس نمی‌تواند اهمیت فوق‌العاده زیاد ماموریت پولاریس داون را زیر سوال ببرد. از سال ۱۹۶۵ که فضانورد شوروی اولین پیاده‌روی فضایی را انجام داد، ماموریت‌های جذاب فضایی همیشه مختص سازمان‌های دولتی بوده است. حالا ایلان ماسک می‌خواهد با انجام یک ماموریت کاملا متفاوت رسما آغاز عصر سفرهای فضایی خصوصی را اعلام کند.

ماموریت پولاریس داون ماموریت پولاریس داون

البته این‌روزها وقتی صحبت از سفرهای فضایی خصوصی می‌شود، بسیاری انتقاد می‌کنند که آیا بهتر نیست افراد ثروتمند پول اضافی خود را صرف اهداف خیرخواهانه کنند. جالب است بدانید که ایزاکمن در سفر فضایی پیشین خود کمپینی را برای جمع‌آوری کمک به بیمارستان پژوهشی کودکان سنت جود تنسی آغاز کرد. در نتیجه مبلغ ۲۴۰ میلیون دلار به این بیمارستان کمک شد. او قصد دارد اینبار نیز موفقیت پیشین خود را تکرار کند تا پژوهشگران حوزه پزشکی و سلامت بتوانند در زمینه تشخیص و درمان سرطان کودکان در سرتاسر جهان به پیشرفت‌های قابل‌ ملاحظه‌ای دست یابند. همچنین گفته می‌شود که در طول این ماموریت چندین آزمایش مربوط به پزشکی نیز در فضا انجام خواهد شد.

در پایان باید گفت که ما منتظر انجام اولین ماموریت از سه ماموریت برنامه‌ریزی شده پولاریس داون اسپیس ایکس هستیم. ایلان ماسک امیدوار است که با انجام سفرهای مختلف هزینه رسیدن به مدار زمین کاهش یابد و افراد بیشتری بتوانند حضور در فضا را تجربه کنند. با پیشرفت‌های کنونی بعید نیست که تا ۵۰ سال آینده سفرهای تجاری به ماه نیز کاملا عادی شوند و افراد حتی مدار زمین را به‌عنوان یکی از مقاصد گردشگری محبوب به‌حساب بیاورند.

بیشتر بخوانید:
شکست بوئینگ در نجات فضانوردان استارلاینر؛ حالا اسپیس ایکس باید وارد شود در رقابت شدید برای سفر به مریخ کدام پیروز می‌شود: اسپیس ایکس، ناسا یا سازمان فضایی چین؟ به زودی اسپیس ایکس ایستگاه فضایی بین المللی را نابود می‌کند