شناسهٔ خبر: 68418298 - سرویس اقتصادی
منبع: دیدبان ایران | لینک خبر

دلایل ایجاد جوش زیرپوستی ؛ روش های درمان پزشکی و خانگی جوش زیرپوستی

قرمزی، درد و تورم سه نشانه مهم جوش زیر پوستی هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ علت جوش زیرپوستی، ژنتیک، استرس، تغذیه، آلودگی و مشکلات پوستی هستند. البته دلایل دیگری از جمله بلوغ و بارداری نیز در رشد جوش زیرپوستی دخیل‌اند. برای درمان جوش زیرپوستی، پزشک متخصص پوست چند روش را امتحان می‌کند که شامل، تجویز دارو، آنتی‌ بیوتیک، کرم، ژل و استفاده از ماسک است. همچنین، روش‌های تخصصی‌تری مانند لیزر و میکرونیدلینگ نیز کارساز هستند. برای انجام درمان‌های تخصصی باید به کلینیک زیبایی مراجعه کنید. برای توضیح جامع‌تر، این مطلب از مجله سلامت و پزشکی دکتردکتر را به بررسی جوش زیرپوستی، علت و روش‌های درمانی آن اختصاص می‌دهیم.

Untitled-1

علت ایجاد جوش زیر پوستی روی صورت چیست؟

در حالت کلی، جوش زیرپوستی زمانی ایجاد می‌شود که منافذ پوستی، یا فولیکول‌های مو مسدود شوند. دلایل مسدود شدن منافذ، باکتری‌های سطح پوست، سلول‌های مرده پوست و تجمع چربی پوست هستند. یعنی، اگر میزان تولید چربی در پوست شما بیش‌ از اندازه باشد، چربی‌های اضافی و سلول‌های مرده پوست، زیر پوست تجمع کرده و چرک و عفونت ایجاد می‌کنند. یکی از دلایل دیگر جوش زیرپوستی صورت، رعایت نکردن بهداشت پوست صورت است.

دلایل ایجاد جوش زیر پوستی روی پوست بدن چیست؟

رشد جوش زیرپوستی روی بدن، به دلایل متعددی وابسته است. برای مثال، ژنتیک و سوابق خانوادگی، تغییرات سطح هورمون، مصرف بعضی از دارو‌ها، روتین پوستی نادرست، تعریق و استرس از این دست هستند. همچنین، التهاب ناشی از آکنه و کهیر نیز می‌توانند باعث رشد جوش زیرپوستی شوند.

جوش‌های زیرپوستی بیشتر در کدام نقاط بدن ایجاد می‌شوند؟

جوش‌های زیرپوستی، اغلب در ناحیه صورت، سینه و پشت بدن رشد می‌کنند و اغلب دردناک‌اند. همچنین، ممکن است در پشت گوش، پشت گردن، زیر سینه و بعضی نواحی دیگر نیز ایجاد شوند.

نشانه‌های ظاهری جوش زیر پوستی

جوش‌های زیر پوستی معمولاً ظاهری خاص دارند که آن‌ها را از انواع دیگر جوش‌ها متمایز می‌کند. این جوش‌ها در زیر سطح پوست قرار دارند و معمولا برآمده هستند. از دیگر ویژگی‌های ظاهری جوش‌های زیر پوستی، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برجستگی بدون سر به صورت یک یا چند گره کوچک
  • سفتی
  • قرمزی یا تغییر رنگ
  • حساسیت یا درد
  • بافت پوست صاف یا ناصاف
  • عدم وجود ترشح

این ویژگی‌ها می‌توانند به تشخیص جوش‌های زیر پوستی کمک کنند. مهم است که از دستکاری یا فشار دادن این جوش‌ها خودداری کنید، زیرا این کار می‌تواند به بدتر شدن وضعیت یا ایجاد عفونت منجر شود. اگر جوش‌های زیر پوستی باعث ناراحتی شدید می‌شوند یا تعداد آن‌ها زیاد است، مراجعه به متخصص پوست، بهترین کار است.

جوش زیر پوستی را چگونه درمان کنیم؟

برای درمان جوش زیرپوستی، روش‌های متعددی وجود دارند. برای مثال، مصرف دارو و استفاده از پماد‌های موضعی، تخلیه جوش زیرپوستی، میکرونیدلینگ، لیزر و فشیال از این دسته هستند. برای درمان سریع جوش زیرپوستی باید به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید. البته در صورتی که جوش عمیق و بزرگ نباشد، می‌توانید با روش‌های خانگی مانند کمپرس یا استفاده از شوینده‌ نیز آن را درمان کنید.

اثرگذاری هرکدام از این درمان‌ها، ممکن است چندین هفته تا چندین ماه طول بکشد. اگر در طول این مدت، مشکلی برایتان به وجود آمد حتماً به پزشک متخصص خود اطلاع دهید.

تخلیه جوش زیر پوستی

برای تخلیه جوش زیرپوستی، بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید. چون این جوش‌ها بسیار حساس‌اند و ممکن است با یک اقدام نادرست و غیر اصولی، سلامت پوست خود را تحت تاثیر قرار دهید؛ اما پیش از مراجعه به پزشک، می‌توانید با کمپرس گرم شانس خود را برای تخلیه خانگی امتحان کنید. برای این‌کار، کافیست یک حوله نرم را با آب گرم خیس کنید. سپس، حوله را به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه روی جوش زیرپوستی خود قرار دهید. برای نتیجه‌گیری سریع‌تر، این کار را چندین بار در روز تکرار کنید.

نکته مهم! هرگز به ترکاندن یا فشار دادن جوش‌های زیرپوستی حتی فکر هم نکنید.

Untitled-2

انجام میکرونیدلینگ برای جوش زیر پوستی

میکرونیدلینگ، نوعی درمان تخصصی و زیبایی برای رفع جوش‌های زیرپوستی است. برای انجام این درمان، پزشک متخصص با سوزن‌های ریز، چندین زخم کوچک روی پوست ایجاد می‌کند. این فرآیند، سلول‌های پوستی را برای تولید کلاژن و الاستین تحریک می‌کند. انجام میکرونیدلینگ، همچنین التهاب را کاهش داده و سلول‌های پوست را بازسازی می‌کند.

روند انجام میکرونیدلینگ، شامل چندین جلسه تراپی تخصصی با پزشک متخصص است.

خدمات دکتر پوست و مو و زیبایی متنوع است. دکتر پوست، پزشکی است با تخصص در درمان بیماری‌هایی که پوست، مو و ناخن‌ها را تحت تاثیر، قرار می‌دهند. متخصص پوست و مو، می‌تواند بسیاری از شرایط مختلف مانند آکنه، شوره سر، اگزما و سلولیت را تشخیص بدهد و درمان کند. با آگاهی از اینکه تخصص پوست و مو چیست و در زمینه زیبایی چه اقداماتی از سوی پزشکان این رشته انجام می‌شوند، برنامه‌ریزی برای درمان ساده‌تر خواهد شد. این پزشک، علم استفاده از روش‌های تشخیصی و تجویز درمان‌های تهاجمی و غیر تهاجمی را دارد. درمان بیماری‌های پوستی، تنها با مراجعه به دکتر پوست، میسر می‌شود.

لیزر درمانی جوش

لیزر درمانی، برای درمان اسکار جوش صورت، جوش‌های زیرپوستی و بعضی از انواع آکنه موثر است. انواع مختلفی از لیزر درمانی وجود دارند که شامل نور‌های آبی، نور‌های قرمز، فتودینامیک تراپی، درمان پی‌دی‌تی و درمان فوتو پنوماتیک هستند. موارد جزئی‌تر را باهم بررسی می‌کنیم:

  • نور مادون قرمز؛ این نوع لیزر، فقط برای درمان جوش‌هایی که در پشت بدن ایجاد می‌شوند کاربرد دارد.
  • فتودینامیک تراپی؛ در این نوع درمان، یک محلول روی مناطق جوش‌ها اعمال می‌شود تا حساسیت پوست را نسبت به نور افزایش دهد. این محلول باید بین ۱۵ دقیقه تا ۳ ساعت روی پوست بماند. در مرحله بعد، پزشک متخصص پوست با دستگاه لیزر، مراحل درمانی را تکمیل می‌‌کند. فتودینامیک تراپی یا پی‌دی‌تی، برای درمان جوش‌های عمیق یا آکنه بسیار شدید کاربرد دارد. نتیجه نهایی این نوع درمان، ممکن است سال‌ها بعد از دریافت درمان مشخص شود.
  • درمان فوتو پنوماتیک؛ جامع‌ترین نوع درمان لیزری است. این درمان، به منظور از بین بردن چربی‌های اضافی و حذف سلول‌های مرده پوست انجام می‌شود. 

محققان بر این باورند، که هیچ نوع از درمان‌های لیزری به تنهایی قادر به درمان جوش‌های زیرپوستی نیستند. از‌این‌رو برای نتیجه‌گیری بهتر، به کارگیری ترکیبی از درمان‌های لیزری موثر خواهد بود.

ای انتخاب نوع لیزر درمانی، پزشک متخصص تصمیم می‌گیرد.

فیشیال برای درمان جوش زیر پوستی

درمان فیشیال، بیشتر برای جوش‌های زیر پوستی سطحی مناسب است. مراحل فیشیال، شامل پاکسازی عمیق پوست با محلول‌ها، بخار، اسکراب لایه‌بردار و ماسک‌های ضد التهابی هستند. هدف فیشیال، بهبود وضعیت کلی پوست همراه با کاهش التهاب، از بین بردن سلول‌های مرده و چربی‌های اضافی است. اگر جلسات فیشیال خود را مرتب برگزار کنید، نتیجه خواهید گرفت.

روش‌های درمان خانگی جوش زیر پوستی

برای درمان خانگی جوش زیرپوستی، چند روش پرکاربرد وجود دارد. برای مثال، استفاده از کمپرس گرم، اعمال موضعی ژل آلوئه‌ورا، روغن درخت چای، کمپرس یخ، پماد‌ها و کرم‌های بدون نسخه، اعمال موضعی عسل و استفاده از سرکه سیب از این دست هستند. نکات جزئی‌تر را مرور می‌کنیم:

  • کمپرس گرم، هم برای کاهش التهاب و هم برای تحریک به سطح آمدن جوش مفید است.
  • استفاده از بسته یخ، درد را کاهش داده و برای مدتی ناحیه جوش را بی‌حس می‌کند.
  • اعمال موضعی عسل و روغن درخت چای، التهاب و باکتری سطح پوست را کاهش می‌دهد.
  • ژل آلوئه‌ورا، برای تسکین درد، آرامش پوست و کاهش التهاب مفید است.
  • ترکیب سرکه سیب و آب، باکتری‌های سطح پوست را کاهش می‌دهند.

نکته! اگر پوست شما حساس است، پیش از امتحان کردن روش‌های خانگی با پزشک مشورت کنید.

Untitled-3

برای درمان جوش زیر پوستی به چه دکتری مراجعه کنیم؟

برای درمان انواع جوش زیر پوستی، آکنه و کهیر باید به دکتر پوست مراجعه کنید. دکتر پوست، ابتدا علت جوش زیرپوستی را که معمولاً تغییرات سطح هورمون بدن، نوع تغذیه، ژنتیک و استرس است، بررسی می‌کند. سپس، روش درمان جوش زیرپوستی را انتخاب می‌کند. همزمان با درمان، همچنین برای کاهش التهاب، قرمزی و تورم ناحیه جوش نیز یکسری دارو، آنتی‌بیوتیک، کرم و ژل تزریق می‌کند. توجه داشته باشید که انتخاب نوع درمان، کاملاً به شرایط بدنی شما بستگی دارد. 

برای دریافت خدمات زیبایی، بررسی وضعیت موها و مشکلات مو و بیماری‌های پوستی، مراجعه به دکتر متخصص پوست و مو ضروری است. این متخصصان خدمات متنوعی را ارائه می‌دهند که شامل تشخیص و درمان مشکلات پوستی، مراقبت از ناخن‌ها و انجام عمل‌های زیبایی است. پزشک پوست و مو در زمینه‌های مختلفی از جمله لیزر درمانی پوست، مراقبت از ناخن، رفع موهای زائد و تتو، درمان موخوره و ریزش مو، جوانسازی پوست و رفع چین و چروک، درمان لک پوست، درمان بیماری های پوستی تخصص دارد.برای زیبایی صورت، این متخصصان خدماتی نظیر رفع افتادگی چشم، درمان خشکی پوست و بهبود وضعیت کلی صورت را ارائه می‌دهند. شما می توانید راهنمای کامل جوش زیرپوستی را درhttps://drdr.ir/mag/blind-pimple/ را در مجله سلامتی دکتردکتر بخوانید.

کپی لینک
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام