شناسهٔ خبر: 68412580 - سرویس سیاسی
منبع: جوان | لینک خبر

رهبر ملی ترکمنستان با رهبر معظم انقلاب دیدار کرد

تقویت سیاست همسایگی  در دولت چهاردهم

روزنامه جوان

امیدواریم با حضور دولت تازه نفس آقای دکتر پزشکیان، امور مربوط به گسترش روابط دو کشور با شدت و قوت بیشتری ادامه یابد

صاحب‌خبر -
جوان آنلاین: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر دیروز در دیدار آقای «قربانقُلی بَردی محمداُف» رهبر ملی ترکمنستان و هیئت همراه، گسترش روابط دو کشور را دارای اولویت فراوان دانستند و گفتند: روابط ایران و ترکمنستان در سال‌های اخیر گسترش خوبی پیدا کرده است، اما هنوز ظرفیت‌های بسیاری برای همکاری‌های بیشتر وجود دارد که باید از آن‌ها استفاده شود.
ایشان با تاکید بر اینکه گسترش روابط براساس منافع مشترک به سود هر دو کشور است، افزودند: امیدواریم با حضور دولت تازه نفس آقای دکتر پزشکیان، امور مربوط به گسترش روابط دو کشور با شدت و قوت بیشتری ادامه یابد. رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به انگیزه بالای رئیس جمهور کشورمان برای گسترش روابط با ترکمنستان، خاطر نشان کردند: خانم صادق وزیر راه و شهرسازی نیز به عنوان رئیس کمیسیون مشترک، توافق‌های دو کشور را دنبال خواهند کرد تا به نتایج مطلوب برسند. 
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین با اشاره به سخنان رهبر ملی ترکمنستان درباره طرح‌های مشترک میان دو کشور از جمله طرح بزرگراه جنوب به شمال و طرح توسعه خط لوله گاز ترکمنستان، این طرح‌ها را مهم ارزیابی کردند و گفتند: اجرای این طرح‌های بزرگ با حضور کارشناسان و متخصصان ایرانی، روابط صمیمی دو کشور را بیش از پیش نزدیک‌تر خواهد کرد. در این دیدار که آقای پزشکیان رئیس جمهور نیز حضور داشت، آقای «قربانقُلی بَردی محمداُف» رهبر ملی ترکمنستان، دو کشور را خویشاوند یکدیگر خواند و گفت: مذاکرات خوب و سازنده‌ای را در تهران با آقای رئیس جمهور داشتم و امیدوارم موافقت نامه‌های امضا شده به نتایج خوبی برسند.
رهبر ملی ترکمنستان همچنین با گرامیداشت یاد و خاطره آقای رئیسی رئیس جمهور فقید، به اقدامات ارزنده وی برای گسترش روابط دو کشور اشاره کرد و افزود: مرز طولانی و مشترک ترکمنستان با ایران همواره مرز صلح و دوستی بوده و خواهد بود و ما آماده گسترش روابط در همه حوزه‌ها هستیم.
 
 گام بلند برای گسترش تقویت سیاست همسایگی
 گسترش ارتباط و همکاری با همسایگان یکی از راهبرد‌های سیاست خارجی کشورمان است که دولت چهاردهم هم اعلام کرده با جدیت این سیاست را دنبال می‌کند. سفر «قربانقلی بردی محمداف» رهبر ملی ترکمنستان و امضای چهار سند همکاری گامی مهم در زمینه تقویت ارتباط با همسایگان است. مسعود‌پزشکیان رئیس‌جمهور کشورمان نیز دیروز با «قربانقلی بردی‌محمداف» رهبر ملی ترکمنستان دیدار کرد. فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی از محمداف هنگام ورود به کشور استقبال کرد.
پزشکیان به عنوان رئیس دولت چهاردهم گسترش ارتباط با همسایگان را از اولویت‌های سیاست خارجی این دولت اعلام کرده است. سفر رهبر ملی ترکمنستان از گام‌های مهم در این زمینه است. بعد از برگزاری نشست مشترک رئیس جمهور و رهبر ملی ترکمنستان این دو نشست خبری برگزار کردند. پزشکیان خبر داد که در این نشست توافقات راهبردی بین طرفین صورت گرفته است. گسترش همکاری در بخش‌های نیرو، ترانزیت، برق، همکاری‌های مشترک دو کشور در بخش گاز و پتروشیمی، صدور خدمات فنی و مهندسی، هدف‌گذاری برای ترانزیت ۲۰ میلیون تنی کالا میان دو کشور، تسهیل صدور روادید، توسعه همکاری‌ها در بخش بنادر و دریانوردی، کریدوری و حمل و نقل جاده‌ای و ریلی از جمله مهمترین محور‌های مطرح شده مقامات عالی رتبه کشورمان در دیدار با هیئت ترکمنستانی بود. رئیس جمهور کشورمان در نشست مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه ایران و ترکمنستان روابط ریشه‌دار و تاریخی دو کشور را زمینه مناسبی برای توسعه همکاری‌ها عنوان کرد و گفت: «ما ضمن پایبندی نسبت به تفاهمات و پیمان‌های صورت گرفته میان دو کشور، برای رفع موانع و چالش‌های پیش‌روی گسترش روابط آمادگی کامل داریم». وی توافقات صورت گرفته میان ایران و ترکمنستان در بخش گاز را اقدامی راهبردی در جهت تبدیل ایران به هاب گازی منطقه و در چارچوب تامین منافع دو کشور عنوان کرد و افزود: «بنده شخصا اجرای توافقات و تعهدات به امضا رسیده میان دو کشور را پیگیری خواهم کرد و امیدوارم در دیدار آتی که در عشق‌آباد انجام خواهد شد، شاهد تحقق و اجرای کامل این توافقات باشیم».
قربانقلی بردی محمداف رهبر ملی ترکمنستان نیز در این نشست با تاکید بر اهمیت توسعه روابط میان دو کشور برای ترکمنستان و ابراز خرسندی از سطح بسیار خوب همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تهران-عشق‌آباد، بر عزم دولت این کشور برای حمایت از ابتکارات بین‌المللی ایران تاکید کرد.
 رهبر ملی ترکمنستان در ادامه با اشاره به تلاش‌های این کشور در زمینه استقرار صلح و ثبات در منطقه، بر علاقه‌مندی کشورش برای توسعه همکاری‌های امنیتی میان دو کشور تاکید کرد و گفت: «ترکمنستان همچنین علاقه‌مند به توسعه روابط تجاری و اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران و افزایش همکاری‌ها در حوزه دریای خزر است».
 
 امضای ۴ سند همکاری
همچنین دیروز مراسم امضای اسناد همکاری میان ایران و ترکمنستان با حضور «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهور کشورمان و «قربانقلی بردی‌محمداف» رهبر ملی این کشور برگزار شد و طی این مراسم چهار سند همکاری میان دو کشور به امضا رسید.
در این مراسم چهار سند شامل برنامه همکاری میان وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان از سال ۱۴۰۳ تا ۱۴۰۵ از سوی سیدعباس عراقچی و رشید مردوف وزرای امور خارجه دو کشور، یادداشت تفاهم خواهر خواندگی بین بندر امیرآبادی جمهور اسلامی ایران و بندر ترکمن‌باشی ترکمنستان با امضای فرزانه صادق مالواجرد وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران و محمدخان مدیرعامل شرکت ترکمنستانی، توسعه تعاملات گاز طبیعی بین شرکت ملی گاز ایران و شرکت دولتی ترکمن گاز و با امضای مجید چگینی معاون وزیر نفت ایران و مدیرعامل شرکت ترکمن گاز و همچنین طرح اقدام مشترک درباره تعمیق و توسعه همکاری‌های گمرکی دو کشور از سال ۱۴۰۳ تا ۱۴۰۵ به امضای مقامات دو کشور رسید.