شناسهٔ خبر: 68401080 - سرویس اقتصادی
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

واردات گوشت تنظیم بازار ۴.۵ برابر افزایش یافت واردات گوشت تنظیم بازار ۴.۵ برابر افزایش یافت

مدیرعامل اتحادیه دام سبک گفت: بنابر آمار، ۵۱ هزارتن گوشت تنظیم بازار وارد شده که نسبت به سال قبل بیش از ۴.۵ برابر رشد داشته است.

صاحب‌خبر -

افشین صدردادرس در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: علی‌رغم کاهش قیمت دام، اما نرخ گوشت تغییر محسوسی در بازار نداشته است. حال انتظار می‌رود وزارت جهاد با اعمال نظارت دقیق در سطح بازار جلوی التهابات قیمت را بگیرد.

او از افزایش قیمت ۱۸ تا ۲۰ هزارتومانی دام زنده نسبت به ابتدای سال خبر داد و گفت: قیمت کنونی هرکیلو دام سبک با وزن ۴۵ تا ۵۰ کیلو بین ۲۸۰ تا ۲۹۰ هزارتومان است.

صدردادرس در ادامه از افزایش حجم واردات گوشت خبر داد و گفت: بنابر آمار در ۳ ماهه امسال ۵۱ هزارتن گوشت گرم و منجمد و ۵ هزار و ۲۰۰ تن دام زنده وارد شد، درحالیکه در سه ماهه سال قبل، ۱۲ هزار و ۶۷۰ تن گوشت و ۵ هزار و ۶۰۰ تن دام زنده وارد کشور شده بود که این امر رشد بیش از ۴.۵ برابر واردات را نشان می‌دهد.

انباشت قابل توجه دام روی دست دامداران

مدیرعامل اتحادیه دام سبک ادامه داد: براساس اعلام مرکز آمار در پایان بهار جمعیت دام سبک حدود ۷۰ میلیون راس بود، حال باید دید شرایط زایش‌های پاییز به چه طریق خواهد بود، هرچند با توجه به تعداد دام سبک و سنگین روی دست دامدار، اما افزایش حجم واردات نسبت به تقاضا مانع از جذب گوشت داخل به بازار می‌شود. از این رو آینده جمعیت دام در پاییز بدلیل انباشتگی در ابهام است.

خطر حذف گله‌ها در کمین است

 صدردادرس با بیان اینکه سیاست‌های اخیر منجر به افزایش انباشت دام روی دست دامداران شده، افزود: با توجه به آنکه وزارت جهاد شرایط را برای بهبود گله‌ها فراهم نکرد، درحالیکه بدلیل شرایط اقلیمی امکان بهبود جمعیت دامی فراهم بود و از طرفی قیمت هرکیلو نهاده دامی ۳ هزارتومان افزایش یافت، بنابراین این امر منجر به افزایش قیمت تمام شده دام و گوشت می‌شود.

او با اشاره به جمعیت انبوه دام سبک پروار روی دست دامداران گفت: علی‌رغم حجم بالای مازاد دام روی دست دامداران، اما هیچ کمکی برای جذب به بازار انجام نمی‌شود. درحالیکه براساس قانون باید خرید حمایتی انجام شود. ناگفته نماند از همان ابتدا که مسئولان به فکر واردات دام پایه پروار افتادند، در آن مقطع اعلام کردیم که تکلیف پرواربند چه می‌شود؟ آیا گوساله پایه پروار خرید می‌کنید؟ اما متاسفانه جواب درستی ندادند و در نهایت دامداران دام پایه پروار را خرید کردند و امروز گرفتار مازاد حجم تولید شدند که انتظار می‌رود برای تولیدکننده موضوعات شفاف و روشن شوند تا تکلیف کار خود را بداند.

مدیرعامل اتحادیه دام سبک درباره آینده بازار دام و گوشت گفت: علی‌رغم آنکه با ورود به فصل پاییز و زمستان باید با افزایش نسبی قیمت گوشت مواجه شویم، اما به دلیل انباشت در دامداری و با استمرار روند فعلی واردات بعید است که شاهد افزایش قیمت دام و گوشت باشیم و همواره به سبب عدم صرفه اقتصادی تولید، خطر حذف گله‌ها  وجود دارد. هرچند این شرایط را از قبل پیش‌بینی کرده بودیم که با توجه به شرایط مساعد مرتع، دامداران اقدام به نگهداری دام برای رسیدن به وزن مطلوب می‌کنند. حال در شرایط فعلی انتظار می‌رود که تدابیری اتخاذ شود تا شاهد افزایش حجم نباشیم.

خبرنگار: آزاده محبی