شناسهٔ خبر: 68380277 - سرویس بین‌الملل
منبع: مشرق | لینک خبر

گروسی به نیروگاه هسته‌ای کورسک می‌رود

ایسنا

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) قصد دارد امروز سه‌شنبه از نیروگاه هسته‌ای کورسک و شهر اقماری آن «کورچاتوف» بازدید کند تا شخصا وضعیت منطقه را ارزیابی کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه پیشتر گفته بود که نیروهای مسلح اوکراین در شب ۲۲ و ۲۳ آگوست تلاش کرده‌اند به نیروگاه هسته‌ای کورسک حمله کنند. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز خاطرنشان کرد که روسیه در ارتباط با تحریکات رژیم کی‌یف علیه نیروگاه زاپوریژیا و کورسک در تماس نزدیک با دبیرخانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

گروسی در بیانیه‌ای اعلام کرد: با توجه به وضعیت خطیر منطقه، من شخصاً مأموریت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) در نیروگاه هسته‌ای کورسک (KNPP) در فدراسیون روسیه را هدایت می‌کنم.

به گزارش اسپوتنیک، میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین تصریح کرد که گروسی از نیروگاه کورسک و شهر کورچاتوف بازدید خواهد کرد.

گروسی در بیانیه‌اش گفت: «از زمان تحولات جدید و افزایش سطح فعالیت‌های نظامی در مجاورت نیروگاه هسته‌ای کورسک، من از نزدیک تحولات به‌ویژه در رابطه با این نیروگاه را دنبال کرده‌ام.»

به گفته وی، آژانس در نظر دارد ارزیابی مستقلی از وضعیت این تاسیسات انجام دهد و درباره اقدامات احتمالی بیشتر برای ارزیابی ایمنی هسته‌ای و حفاظت از نیروگاه هسته‌ای کورسک بحث کند.

وی همچنین از طرف‌های درگیر خواست تا هفت رکن ایمنی هسته‌ای در رابطه با نیروگاه هسته‌ای کورسک و همچنین پنج اصل مشخصی که قبلاً برای حفاظت از نیروگاه زاپوریژیا تدوین شده بود را رعایت کنند و تحت هیچ شرایطی ایمنی هسته‌ای را به خطر نیندازند.

در همین حال وضعیت در نیروگاه زاپوریژیا همچنان متشنج است. این نیروگاه و شهر اقماری آن مرتباً توسط پهپادهای نیروهای مسلح اوکراین گلوله باران می‌شوند. در نتیجه یک گلوله‌باران در ماه اوت، آتش سوزی در برج‌های خنک کننده نیروگاه رخ داد. با این حال آتش سوزی بر عملکرد این نیروگاه تأثیری نداشت.

والری گراسیموف، رئیس ستاد کل ارتش روسیه گفته در ساعت ۵:۳۰ صبح روز ۶ اوت، یگان‌های نیروهای مسلح اوکراین حمله‌ای را برای تصرف قلمرو در منطقه کورسک آغاز کردند اما پیشروی آنها متوقف شد. وی تاکید کرد: عملیات در منطقه کورسک با شکست دشمن و رسیدن به مرزهای دولتی تکمیل می‌شود.