شناسهٔ خبر: 68338270 - سرویس اقتصادی
منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون ایمیدرو اعلام کرد؛

راه اندازی ۳.۷ میلیارد دلار طرح معدنی و صنایع معدنی در ۱۴۰۳

تهران- ایرنا- معاون برنامه‌ریزی و توانمندسازی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) اعلام کرد: برای تحقق برنامه هفتم توسعه، ۴۰ میلیارد دلار طرح معدنی و صنایع معدنی تدوین شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از ایمیدرو، سمیه خلوصی امروز شنبه سوم شهریور ماه در نشست مجمع‌عمومی عادی سالانه ایمیدرو افزود: بیشترین رشد در نظر گرفته شده در برنامه هفتم مربوط به بخش معدن با ۱۳ درصد است که با اجرای طرح‌های تدوین شده، می‌توان رشد سالانه ۷.۲ درصدی را محقق کرد. در همین حال رشد بهره‌وری نیز باید به ۵.۸ درصد برسد تا به هدف رشد ۱۳درصدی دست یابیم.

وی با اشاره به افزایش صادرات در سال ۱۴۰۲ با وجود محدودیت‌های بین‌المللی و سیاست‌های ارزی داخلی، خاطرنشان کرد: بخش معدن و صنایع معدنی، بیش از ۱۳.۶ میلیارد دلار محصول صادر کرد که ۹ درصد بیشتر از مدت مشابه سال پیش از آن است.

معاون برنامه‌ریزی و توانمندسازی ایمیدرو افزود: ارز حاصل شده از صادرات بخش معدن و صنایع معدنی طی سال گذشته، به تامین رشد ارزی کشور کمک کرد.

خلوصی با بیان اینکه روند سرمایه‌گذاری در ایمیدرو پایدار است، اذعان کرد: از سال ۸۱ تا پایان سال گذشته، حدود ۲۴ میلیارد دلار طرح تکمیل شده است. در سال ۱۴۰۲ حدود ۱.۶ میلیارد دلار طرح (۲۷ طرح توسعه‌ای و زیرساختی) به بهره‌برداری رسید و به موجب آن، برای ۳۶۷۹ نفر اشتغال‌زایی شد.

وی با اشاره به جایگاه ایمیدرو برای تسهیل در تولید و توسعه و همچنین فراهم سازی زمینه جهش تولید ادامه داد: در سال ۱۴۰۳، تعداد ۴۸ طرح توسعه‌ای و زیرساختی به ارزش حدود ۳ میلیارد و ۶۹۴ میلیون دلار به بهره‌برداری می‌رسد.

خلوصی با اشاره به ۴ نقش تعیین‌کننده ایمیدرو در توسعه بخش معدن و صنایع معدنی گفت: این نقش‌ها شامل راهبری شرکت‌ها، توسعه و نوسازی، توانمندساز معادن و صنایع معدنی و توسعه فناوری، است و در این راستا، نقشه راهبُرد معدن و صنایع معدنی تدوین شده و شاخص‌های اثربخشی و تحقق برنامه‌ها رصد می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و توانمندسازی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) گفت: ماموریت این سازمان نیز بسترساز و تسهیلگر توسعه و تولید رقابت‌پذیر زنجیره بخش معدن و صنایع معدنی کشور مبتنی بر توسعه پایدار است.