شناسهٔ خبر: 68307604 - سرویس فرهنگی
منبع: دفاع پرس | لینک خبر

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

اعلام روز ۱۷ صفر به نام «اربعین و مقاومت اسلامی» / توجه به وحدت، لازمه تمدنی شدن اربعین است

حجت‌الاسلام و المسلمین احمدی گفت: اگر اربعین بخواهد تمدنی باشد، باید موضوع «وحدت» در آن به صورت ویژه مورد توجه قرار بگیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگ دفاع‌پرس، یکی از ثمرات پیاده‌روی اربعین، افزایش هم‌دلی میان مردم است و امسال با توجه به آنکه جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم غزه و فلسطین به اوج خود رسیده، از زائرین ابا عبدالله (ع) خواسته شده است که به مسئله فلسطین توجه کنند. کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین نیز در این مورد اقداماتی را انجام داده است و می‌دهد.

انتخاب شعار اربعین امسال، مهم‌ترین اقدام ما در حمایت از فلسطین بوده است

حجت‌الاسلام و المسلمین «حمید احمدی» رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ دفاع‌پرس، با اشاره به انتخاب شعار «کربلا، طریق‌الاقصی» برای اربعین امسال، اظهار داشت: مهم‌ترین کار و اقدام در حمایت از فلسطین این بود که در اردیبهشت با مشورت دوستان عراقی، پیشنهاد‌های مختلفی را دریافت و برای مسئله فلسطین، جلسه مشترک برگزار کردیم و به توافق رسیدیم که «کربلا، طریق‌الاقصی» شعار امسال پیاده روی اربعین باشد. این شعار محور همه پویش‌ها، کارها و اقدامات بوده و رویکرد برنامه فرهنگی ما را نشان می‌دهد؛ چون اساساً کربلا و نهضت امام حسین (ع) ضد ظلم، بی‌عدالتی، تجاوز و دفاع از مظلوم بوده و اگر امروز ما می‌خواهیم نهضت عاشورا تجلی پیدا کند، قطعاً مردم مظلوم فلسطین باید مورد توجه قرار بگیرند و رژیم صهیونیستی نفی و طرد شود.

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین با اشاره به محور اصلی برنامه‌های کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین، گفت: توجه به مردم فلسطین و نفی رژیم صهیونیستی، محور اصلی برنامه‌ها بوده که متناسب با آن، پویش‌های متعددی تعریف شده و در دوره‌های یک‌ماهه توجیهی که هزاران مبلّغ به‌صورت حضوری و غیر حضوری در آن شرکت می‌کنند، تبیین شده است.

وی افزود: در کنار این محور، باید به این مسئله که اساس اربعین و حضرت سیدالشهدا (ع)، امر به معروف و نهی از منکر است، پرداخته شود تا بتوانیم اربعین باشکوهی را برگزار کنیم که سرشار از نفرت از رژیم صهیونیستی و حمایت از مظلومان باشد.

تولیدات گروه‌های مختلف در حمایت از فلسطین

حجت‌الاسلام و المسلمین احمدی گفت: در بخش تولیدات، ما گروه‌های مختلف و داوطلبان مردمی را تشویق کردیم که تولیداتی را اعم از شال و پرچم فلسطین با نسب همین شعار‌ها در حمایت از قضیه فلسطین داشته باشند. حتی موکب‌ها هم تولیداتی در این زمینه دارند. مسئله اربعین در گردهمایی‌هایی که در موکب‌های کودک داشتیم، بیان و تبیین شده و تولیدات خوبی هم در حمایت از کودکان فلسطین عرضه شده است.

وی با اشاره به اینکه در مورد موضوع «اربعین» چند نشست پیش‌بینی شده است، افزود: از آنجایی که بازگشایی دانشگاه‌ها در ماه مهر است، ما همایش بین‌المللی بزرگی را با عنوان «اربعین و فرهنگ مقاومت اسلامی» در این ماه در کرمان برگزار می‌کنیم و همه دانشگاه‌های کرمان نیز در آن مشارکت دارند.

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین ادامه داد: همایش بزرگی به نام «زنان مقاومت، اربعین و زنان مقاومت» را در کربلا برگزار می‌کنیم.

تجلیل از خانواده شهدای مقاومت در روز ۱۷ صفر

وی با بیان اینکه روز ۱۷ صفر را به نام روز «اربعین و مقاومت اسلامی» اعلام کرده‌ایم، گفت: ما در روز ۱۷ صفر که آن را به نام «اربعین و مقاومت اسلامی» اعلام کرده‌ایم، نشست «اربعین و مقاومت اسلامی» را برگزار می‌کنیم که طی آن، از خانواده شهدای مقاومت تجلیل خواهد شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین احمدی ادامه داد: همایش «اربعین، معارف علوی و مقاومت اسلامی» روز ۱۲ صفر که آغاز این برنامه‌ها است، در صافی‌صفا که نزدیک حرم حضرت امیرالمؤمنین (ع) قرار دارد، برگزار شد و عصر این روز نیز اجتماع باشکوهی در مزار شهید «ابومهدی المهندس» برگزار و از رهبران شهید مقاومت از جمله شهید اسماعیل هنیه، شهید قاسم سلیمانی، شهید ابومهدی المهندس و شهید فؤاد شکر و دیگران تجلیل شد که با سخنرانی امام‌جمعه نجف و رهبران مقاومت همراه بود.

برگزاری نشست «اربعین و همبستگی اسلامی» در عتبه حسینی (ع)

وی افزود: ما امسال نشستی را با عنوان «اربعین و همبستگی اسلامی» در عتبه حسینی (ع) پیش‌بینی کردیم که با همکاری این عتبه و با حضور جمعی از علمای ایران، عراق و کشور‌های دیگر در روز ۱۴ صفر برگزار می‌‎شود. ادامه این همایش هم شامل بررسی نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی به بحث تمدن است. طبق فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی که اربعین پیشران تمدن اسلامی است؛ لازمه اینکه اگر اربعین بخواهد تمدنی باشد، این است که «وحدت» باید در آن مورد توجه قرار بگیرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین احمدی درباره سبک زندگی گفت: برای «سبک زندگی» کارگروه خوبی از اساتید دانشگاه‌ها داریم که در طول سال فعال و جمع بسیار خوب و فرهیخته‌ای هستند و امسال هم نشست «سبک زندگی اربعینی» را برگزار می‌کنند. امسال نشست و هم‌اندیشی‌هایی در عراق خواهند داشت و بانوان، یک نشستی را با عنوان «خانواده مقاوم و متعهد در مدرسه عاشورا» برگزار می‌کنند.

اصل «خانواده متعهد»

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین با اشاره به اصل «خانواده متعهد» اظهار داشت: شهید رئیسی اصل «خانواده متعهد» را در سازمان ملل متحد به تصویب رساند، اما داخل کشور درباره آن، کار جدی صورت نگرفت. ما در کمیته فرهنگی، کارگروهی در این مورد گذاشتیم و ان‌شاءالله همایش خوبی را هم در کربلا برگزار خواهیم کرد که نمایندگان گروه‌های مختلف در این همایش حضور خواهند داشت.

وی با تأکید بر هم‌بستگی اسلامی، اظهار داشت: باید با دور هم نشستن اساتید کشور‌های مختلف، همدلی و میان فرهیختگان و نخبگان، مفاهمه و زبان مشترک ایجاد و اتحادی که لازم است، پیدا شود و امسال در مورد مسئله «فلسطین» که همه در آن مشترک هستیم، تأکید بیشتری بر هم‌بستگی اسلامی شود؛ چون دشمن مشترک داریم.

منافع مشترک، نیازمند انسجام بیشتر است

حجت‌الاسلام و المسلمین احمدی با بیان اینکه منافع مشترک، نیازمند انسجام بیشتر است، گفت: مسئله تجاوز به سرزمین و پیکره اسلامی، قطعاً مورد توجه همه مسلمانان خواهد بود. این درد، درک و منافع مشترک ایجاب می‌کند که ما بیشتر و منسجم‌تر کنار هم باشیم.

رئیس کمیته فرهنگی اربعین با اشاره به زمان انتخاب شعار اربعین در هر سال، اظهار داشت: ما حدوداَ در ماه مبارک رمضان، شعار اربعین را تعیین می‌کنیم که تا ماه رمضان سال بعد هم ادامه دارد و توسط آن برای شعار بعدی زمینه‌سازی می‌کنیم.

انتهای پیام/ 118