شناسهٔ خبر: 68299752 - سرویس سیاسی
منبع: ایرنا | لینک خبر

با رای نمایندگان مجلس دوازدهم؛

عبدالناصر همتی وزیر اقتصاد شد

تهران- ایرنا -نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اکثریت آرا، عبدالناصر همتی را به عنوان وزیر امور اقتصاد و دارایی دولت چهاردهم انتخاب کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، در جلسه علنی روز چهارشنبه -۳۱ مردادماه- مجلس شورای اسلامی و پس از دو هفته بحث و بررسی صلاحیت، سوابق و برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم در کمیسیون‌ها و صحن علنی مجلس شورای اسلامی، رای گیری درباره وزرای پیشنهادی انجام شد.

نمایندگان مجلس دوازدهم با اکثریت آرا عبدالناصر همتی را با ۱۹۲ رای از ۲۸۸ نماینده حاضر به عنوان وزیر امور اقتصاد و دارایی دولت چهاردهم انتخاب کردند.

عبدالناصر همتی متولد ۱۳۳۶ در کبودرآهنگ و یک سیاستمدار و اقتصاددان ایرانی است. وی هم‌اکنون به عنوان استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران فعالیت می‌کند.

وزیر پیشنهادی اقتصاد دارای دکترای اقتصاد از دانشگاه تهران است و فعالیت سیاسی خود را از سال ۱۳۵۹ در سازمان صدا و سیما آغاز کرده و تا ۱۳۶۸ به عنوان مدیرکل خبر فعالیت داشت. از ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۳ عهده دار معاونت سیاسی سازمان صدا و سیما بود.

وی از سال‌های ۱۳۷۳ تا ۱۳۸۵ به مدت ۱۲ سال، رئیس بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و از ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۲ برای مدت ۷ سال مدیرعامل بانک سینا و از ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵ نیز مدیرعامل بانک ملی ایران را بر عهده داشت.

همتی از ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷ برای بار دوم به عنوان بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران را انتخاب شد. وزیر پیشنهادی اقتصاد به مدت ۵ سال در زمان ریاست جمهوری حسن روحانی عضو کمیته اقتصادی شورای عالی امنیت ملی بود.

وی از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ به عنوان هجدهمین رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران فعالیت کرد. وی همچنین مدت خیلی کوتاهی به عنوان سفیر ایران در چین فعال بوده است.