شناسهٔ خبر: 68296697 - سرویس سیاسی
منبع: نورنیوز | لینک خبر

نورنیوز از «طرح تحول خدمت سربازی» گزارش می‌دهد؛

جزییات تعیین تکلیف مشمولان غایب و غیرغایب اعلام شد

حسین زاهدی‌معاون اجتماعی سازمان نظام وظیفه عمومی از معافیت گروه زیادی از مشمولان غایب خبر داد و گفت: مشمولان بالای 8 سال غیبت می‌توانند خدمت سربازی خود را در "طرح انصار سپاه پاسداران: به صورت پاره وقت سپری کنند و از مزایای انعطاف در مدت حضور و انتخاب ساعت حضور در محل کار به صورت توافقی بهره‌مند می‌شوند.

صاحب‌خبر -

نورنیوز ـ گروه اجتماعی: با گذشت نزدیک به 6 ماه از رونمایی «طرح تحول خدمت سربازی» ، اثرات اجرای این طرح در تعیین تکلیف مشمولان غایب و غیرغایب در حال بروز است.

روزهای پایانی مرداد ماه به ایام شنیدن خبرهای خوش برای جمع کثیری از جوانان و البته میانسالانی تبدیل شد که به نوعی هنوز درگیر خدمت سربازی هستند و سر و کارشان با سازمان نظام وظیفه عمومی است.

حسین زاهدی‌معاون اجتماعی سازمان نظام وظیفه عمومی ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ از معافیت گروه زیادی از مشمولان غایب خبر داد و گفت: مشمولان بالای ۸ سال غیبت می‌توانند خدمت سربازی خود را در "طرح انصار سپاه پاسداران: به صورت پاره وقت سپری کنند و از مزایای انعطاف در مدت حضور و انتخاب ساعت حضور در محل کار به صورت توافقی بهره‌مند می‌شوند.

از دیگر مزایای این طرح عدم محدودیت سقف کسر خدمت، انعطاف در مدت خدمت وظیفه عمومی (۱۴ الی ۲۱ ماه)، حذف ۲ ماه آموزش شبانه روزی، بخشش اضافه خدمت سنواتی و امکان خروج از کشور برای سفرهای زیارتی عتبات عالیات وحج و به کارگیری مشمولان طرح، متناسب با تخصص، مهارت وتوانمندی افراد است.

وی افزود:مشمولان غایب در این طرح از امتیازات کسر خدمت تاهل و فرزند آوری نیز بهره‌مند خواهند شد؛ به این صورت که مشمولان متاهل به مدت ۲ ماه، مشمولان دارای یک فرزند سه ماه، در صورت داشتن ۲ فرزند، چهار ماه و در صورت داشتن سه فرزند پنج ماه از مدت خدمت آنان کسر خواهد شد. 
زاهدی خاطر نشان کرد؛ این دسته از افراد در سپاه پاسداران شهرستان و استان محل سکونت بکارگیری می‌شوند و همچنین همزمان با انجام خدمت سربازی می‌توانند اشتغال به کار داشته و از بیمه برخوردار شوند.

وی گفت: مشمولان این طرح از امتیازات کسر خدمت بواسطه عضویت در بسیج در دوران قبل از ورود به غیبت، کسری سابقه ایثارگری والدین اعم از خدمت در جبهه یا جانبازی نیز می‌توانند استفاده کنند.

متقاضیان طرح باید در صورت داشتن شرایط لازم برای ثبت نام به نزدیک‌ترین رده‌های سپاه (پایگاه‌های بسیج، حوزه‌های مقاومت، سپاه استانی، شهرستانی و …) مراجعه کنند.

معاون اجتماعی سازمان وظیفه عمومی در مورد نحوه معافیت مشمولان بالای ۴۰ سال نیز اعلام کرد؛ این گروه از مشمولان با داشتن حداقل سه فرزند از خدمت دوره ضرورت معاف می‌شوند و اگر این افراد کمتر از ۴۰ سال سن داشته باشند باید چهار فرزند داشته باشند تا معاف شوند.  
حسین زاهدی همچنین در مورد مشمولان غیرغایب بالای ۳۵ سال، گفت: اگر این مشمولان حداقل دو فرزند داشته باشند، از خدمت دوره ضرورت معاف می‌شوند.

خدمت دوره ضرورت به چه معناست؟

براساس آخرین اطلاعیه سازمان نظام وظیفه عمومی فراجا که در تاریخ ۱۱ بهمن سال گذشته منتشر شد، مدت خدمت دوره ضرورت برابر ماده ۴ قانون خدمت وظیفه عمومی، متناسب با شرایط و نیازمندی کشور تعیین می‌شود و براساس ابلاغیه ستاد کل نیروهای مسلح در سال جاری به میزان حداقل ۱۴ ماه تعیین شده است.

سازمان نظام وظیفه پیش از این با تشریح ابعاد  «طرح تحول خدمت سربازی» اعلام کرده بود؛  با شرایط فعلی، میانگین مدت خدمت در مناطق مختلف کشور و با اعمال امتیازات کسر خدمت ویژه متاهلان، کسر خدمت به تعداد فرزندان، کسر خدمت محققین و نخبگان، کسر خدمت ویژه مناطق خدمتی و... به کمتر از ۱۴ ماه نیز خواهد رسید. 
 به نظر می‌رسد با گذشت نزدیک به ۶ ماه از رونمایی «طرح تحول خدمت سربازی» ، اثرات اجرای این طرح در تعیین تکلیف مشمولان غایب و غیرغایب در حال بروز است   
حال با توجه به بیانیه بهمن ماه گذشته سازمان نظام وظیفه عمومی و وعده کاهش مدت زمان سربازی و حتی معافیت خدمت برای محققان و نخبگان و همچنین کسر خدمت ویژه مناطق خاص خدمتی، باید منتظر ماند تا ببینیم آیا خبرهای داغی برای این دسته از مشمولان در روزهای پایانی تابستان گرم 1403 در راه است یا خیر!