شناسهٔ خبر: 68287385 - سرویس اقتصادی
منبع: آفتاب | لینک خبر

بازی برق و گرما با روان مردم/ خاموشی‌ها برنامه‌ریزی شده است یا تصادفی؟

خبرگزاری میزان

قطعی برق در نقاط مختلف کشور در روز‌های اخیر روند افزایشی داشته و به‌طور معمول این اتفاق در بازه حدود ۲ ساعت و به‌صورت منظم رخ می‌دهد، اما مسئولان توانیر می‌گویند که قطعی برنامه‌ریزی‌شده در کشور نداریم.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

قطعی مکرر برق و گرمای بی‌سابقه هوا در تابستان امسال باعث ایجاد اختلال در زندگی عادی مردم شد؛ در این میان اصناف مختلف و صنایع نیز به‌واسطه قطعی‌های مکرر با مشکل‌های جدی روبه‌رو شدند.

چندی پیش خبرگزاری میزان در پی قطعی برق در مناطق مختلف تهران گزارشی با عنوان «قطعی برق؛ معضلی که هر سال با گرم‌شدن هوا گریبان مردم را می‌گیرد/ راهکار‌هایی برای جلوگیری از ناترازی» منتشر کرد و شرکت توزیع نیروی برق در جوابیه‌ای اعلام کرد که «هیچگونه خاموشی و قطع برق» در شهر تهران وجود ندارد.

اما پس از انتشار گزارش و جوابیه، مشاهدات عینی و همچنین گزارش‌های مردمی نشان می‌دهد در روز‌های اخیر، پایتخت و برخی از مناطق کشور بدون اعلام قبلی با خاموشی‌های تا ۲ ساعت مواجه بوده‌اند.

پس از اوج‌گیری گلایه‌ها از قطعی مکرر مدیرعامل توانیر اعلام کرد که قطعی برنامه‌ریزی‌شده نداریم.

 رجبی مشهدی گفت که اگر منظور خاموشی برنامه‌ریزی شده ناشی از کمبود تولید است، باید گفت به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که شاهد خاموشی نباشیم هرچند این موضوع به عملکرد و همکاری مردم وابسته است.

مدیرعامل توانیر در مورد خاموشی‌های در تهران نیز گفت: در تابستان به‌دلیل افزایش مصرف و به‌دلیل اینکه تجهیزات در معرض نور آفتاب و گرما قرار می‌گیرند احتمال خرابی آن‌ها بیشتر است به همین دلیل امکان وقوع حادثه و خاموشی وجود دارد که همکاران ما به سرعت این مسئله را برطرف می‌کنند.

خبرنگار میزان از روز گذشته تلاش کرد که با مسئولان توانیر در این زمینه گفتگو کند، اما تا این لحظه موفق به این کار نشده است.

چند روز پیش علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو نیز درباره قطعی‌های برق گفت که بروز حادثه در یکی از خطوط اصلی انتقال برق تهران و اشباع بودن سایر خطوط باعث شد نتوانیم از سایر خطوط برای جابجایی بار به خوبی استفاده کنیم و به همین دلیل محدودیت‌های جزئی در برخی مناطق تهران رخ داد که البته گروه‌های واکنش سریع به‌سرعت این مشکل را برطرف کردند.

به گفته محرابیان وقتی فشار زیادی به شبکه سراسری برق به لحاظ افزایش تقاضای مصرف وارد می‌شود، خطوط و پست‌ها اشباع می‌شوند و در چنین شرایطی احتمال بروز حادثه و ایجاد مشکل در فرایند برق‌رسانی افزایش می‌یابد.

در هر صورت حوزه آب و انرژی به‌ویژه انرژی برق یکی از مهم‌ترین حوزه‌هایی بود که در تابستان امسال، با افزایش شدید دما با چالش‌های جدی روبه‌رو شد و جدا از بالا رفتن میزان مصرف آب و انرژی، به‌واسطه همین مخاطره محیطی ضریب حوادث نیروگاهی و توزیع برق کشور با روند صعودی همراه شد. 

بدیهی است با افزایش بی‌سابقه دمای هوا و مصرف برق میزان وقوع حوادث محدودیت در تامین برق از طریق خطوط شبکه‌های برق‌رسانی و آسیب به تجهیزات در سطح شبکه‌های برق‌رسانی افزایش می‌یابد و مسئولان صنعت برق نیز تلاش‌های زیادی برای کم‌شدن خاموشی‌ها انجام داده‌اند، اما با توجه به آنچه «قطعی برنامه‌ریزی نشده» خوانده می‌شود اگر این قطعی‌ها بدون برنامه است چرا فواصل قطعی و زمان آن مشخص است، ولی در هنگام تماس با اداره برق مشکل فنی و حوادث به‌عنوان دلیل قطعی مطرح می‌شود.

 آنچه که مشخص است این قطعی‌ها دربازه‌های زمانی حدود ۲ ساعته اتفاق می‌افتد که شائبه برنامه‌دار بودن خاموشی‌ها را در ذهن مشترکان تقویت کرده است. در هر صورت اطلاع‌رسانی صحیح می‌تواند از طرفی قطعی طاقت‌فرسای برق در تابستان گرم را تا حدودی قابل‌تحمل کند تا امنیت روانی مردم کمتر به خطر بیفتد و از طرف دیگر خسارات کمتری از قطعی ناگهانی برق به صنایع وارد شود؛ در واقع بهتر بود که خاموشی‌ها با اطلاع قبلی باشد تا مردم، اصناف و صاحبان مشاغل و صنایع بتوانند برنامه‌ریزی لازم را برای انجام امور خود داشته باشند و کمتر دچار مشکل شوند.