شناسهٔ خبر: 68279830 - سرویس بین‌الملل
منبع: ایرنا | لینک خبر

بلومبرگ: غول‌های فناوری چینی در جذب مشتری شکست خوردند

تهران- ایرنا- خبرگزاری بلومبرگ به نقل از تحلیگران خود نوشت: گزارش‌های درآمدی اخیر از شرکت‌های بزرگ فناوری چینی نشان می‌دهد که تلاش‌های گسترده‌ آنها برای جذب مصرف‌کنندگان و مشتریان در سایه مشکلات کلان اقتصادی و موانع سرمایه‌گذاری در هوش مصنوعی، با شکست مواجه شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از این خبرگزاری، غول‌های فناوری چینی از جمله گروه علی بابا و جی دی (JD) تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا مشتریان را برای خرید در طول جشنواره خرید ۶۱۸، که شبیه به جمعه سیاه در آمریکا است و در سه‌ماهه پایان‌یافته در ماه ژوئن برگزار می شود، جذب کنند. آنها تخفیف‌های بی‌سابقه‌ای بر روی همه چیز ارائه دادند، از سلبریتی‌های مطرح برای تبلیغ محصولات استفاده کردند و با این حال، درآمد علی‌بابا از پلتفرم‌های اصلی تجارت الکترونیک آن حدود ۱.۴ درصد کاهش و درآمد خرده‌فروشی جی دی، که برخی از شدیدترین تخفیف‌ها را ارائه داده بود، تنها ۱.۵ درصد افزایش یافت.

با وجود کاهش قیمت‌ها و راه‌اندازی برخی از تهاجمی‌ترین کارزارها، این اقدامات برای ترغیب مصرف‌کنندگان چینی به خرید، کافی نبود. این امر ممکن است تعجب‌آور نباشد زیرا این کشور همچنان با یک محیط اقتصادی ضعیف، شامل رکود طولانی‌مدت در بخش مسکن و بیکاری بالای جوانان، دست و پنجه نرم می‌کند.

در همین حال، شرکت تنسنت (Tencent) گزارشی از رشد قوی سود در یک شرکت داد که بالاتر از انتظارات تحلیلگران بود. اما این رشد به دلیل انتشار بازی موبایلی موفق «سیاهچال ها و جنگنده» (Dungeons & Fighter) در ماه می (اردیبهشت/خرداد) بود. این واقعیت که درآمد با ارزش‌ترین شرکت فناوری چین از واحد بازی‌های آن به دست آمده، زنگ خطری برای اقتصاد چین محسوب می‌شد.

هزینه‌های سرگرمی دیجیتالی به طور تاریخی ضد چرخه‌ای بوده است، به این معنی که مصرف‌کنندگان حتی در هنگام کاهش هزینه‌های بزرگتر، همچنان برای این موضوع خرج می‌کنند. کارگران بیکار نیز ممکن است وقت بیشتری را به بازی کردن بگذرانند و مشخص نیست که آیا تنسنت قادر خواهد بود انتشار یک‌باره دی.ان.اف موبایل (DnF Mobile) را به رشد پایدار تجاری تبدیل کند یا خیر.

بلومبرگ: غول‌های فناوری چینی در جذب مشتری شکست خوردند

سهم بازار چین از هوش مصنوعی

بر اساس این گزارش، شرکت‌های فناوری چینی ممکن است در این محیط، قادر به انجام اقدامات بیشتری برای جذب مصرف‌کنندگان محتاط نباشند و در راستای مقابله با معضلات کلان اقتصادی، آنها باید بیشتر بر نوآوری و راه‌های جایگزین برای کسب درآمد تمرکز کنند.

بلومبرگ می افزاید: شرکت‌های فناوری چینی ممکن است به شدت در هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کنند. تنسنت و علی‌بابا با وجود چالش‌های منحصر به فرد، در هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی کرده‌اند، اما هنوز مشخص نیست که آیا اینها بازدهی دارند یا خیر. مدیران ارشد تنسنت در رابطه با هوش مصنوعی، تاکید داشتند: شرکت ما از این فناوری در جایی استفاده خواهد کرد که نتایج تجاری ملموس داشته باشد.

یکی از حوزه‌هایی که هوش مصنوعی در تنسنت، امیدبخش به نظر می‌رسد، کمک به تولید محتوایی است که کاربران را در پلتفرم‌های ویدیویی و اجتماعی آن مشغول نگه می‌دارد. همچنین از این فناوری برای بهبود تبلیغات هدفمند استفاده می‌کند. به نظر می‌رسد تنسنت بازی بلندمدتی در زمینه هوش مصنوعی انجام می دهد و با تمرکز بر چگونگی استفاده از آن برای افزایش سود به جای دنبال کردن هیاهو، عاقلانه عمل می کند.

رشد فروش محصولات مرتبط با هوش مصنوعی علی‌بابا، سه‌رقمی بوده است و درآمد از بخش فضای ابری این شرکت حدود ۶ درصد افزایش یافته است. اما تحلیلگران بلومبرگ با اشاره به اینکه این رشد تا حدی با قراردادهای المپیک پاریس افزایش یافته است، خاطرنشان کردند: با توجه به افزایش فقدان اطمینان در شرکت‌های چینی و جنگ‌های قیمتی مداوم در بخش‌های فضای ابری و هوش مصنوعی این کشور، رشد فضای ابری ممکن است پایدار نباشد.

همچنین، مدیران ارشد شرکت علی بابا هم به تحلیگران بلومبرگ، تاکید کردند که انتظار ندارند تقاضای شرکت‌ها برای محصولات هوش مصنوعی به دلیل شرایط کلان اقتصادی متوقف شود، بلکه هر کسب‌وکاری که بر دیجیتالی‌سازی متکی باشد «باید در هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کند.»

بلومبرگ: غول‌های فناوری چینی در جذب مشتری شکست خوردند

راه نجات جایگزین چین

بلومبرگ اضافه می کند: شرکت‌های فناوری چینی در زمینه هوش مصنوعی با چالش‌های زیادی از جمله محدودیت‌های اعمال شده توسط واشنگتن بر تراشه‌ها و تجهیزات پیشرفته روبرو و سرمایه‌گذاران در سطح جهانی به دنبال سوال درباره چگونگی بازگشت سرمایه‌گذاری‌های عظیم در هوش مصنوعی هستند.

در مجموع، به نظر نمی‌رسد که هوش مصنوعی به یک راه نجات فوری برای شرکت‌های فناوری تحت فشار چین تبدیل شود، اما این سرمایه‌گذاری‌ها دست‌کم گامی در جهت درست هستند. زیرا آنها به صورت عمده فقط به مشتریان شرکتی متکی هستند و بر هزینه‌های مصرف‌کنندگان فردی تکیه نمی‌کند.

گزینه دیگر در مواجهه با مشکلات داخلی، جستجوی جریان‌های درآمدی بیشتر از خارج از کشور است. این امر برای رقیب علی‌بابا و جی دی، یعنی هلندیگ پی. دی. دی (PDD)، شرکت مادر تمو (Temu)، به خوبی نتیجه داد. این هلندیگ توانست کالین هوانگ بنیان‌گذار این شرکت را به ثروتمندترین فرد در چین تبدیل کند.

در همین حال، رقابت غول‌های فناوری چینی با حضور غول آمریکایی آمازون (Amazon)، به طور فزاینده‌ای تنگانگ می‌شود. این شرکت قرار است که یک فروشگاه اینترنتی تخفیف‌دار با کالاهایی که به صورت مستقیم از چین ارسال می‌شوند، راه‌اندازی کند.

درهمین پیوند، رقابت علی بابا و جی‌دی با این شرکت‌های آمریکایی به طور قطع چالش‌برانگیز خواهد بود و این شرکت‌های چینی تنها با ارائه تخفیف‌های بیشتر در قیمت‌ها، می توانند به مسیر خود ادامه دهند.

در نهایت، برای این شرکت‌های بزرگ فناوری بسیار سخت خواهد بود که بدون شرایط داخلی که اعتماد مصرف‌کننده را بازسازی کند، رشد کنند. دولت چین در سال‌های اخیر پیشرفت‌های بزرگی در کاهش فقدان اطمینان‌ قانونی با نرم شدن سرکوب بر بخش فناوری داشته است. اما اگر پکن بخواهد از بهبود واقعی شرکت‌های تجارت الکترونیک پیشرو و اقتصاد گسترده‌تر حمایت کند، باید شروع به اجرای سیاست‌هایی کند که هزینه‌های مصرف‌کننده را افزایش دهند.