شناسهٔ خبر: 68232044 - سرویس استانی
منبع: ایسنا | لینک خبر

نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس:

امسال چک الکترونیک جایگزین چک‌های کاغذی می‌شود

اکبر مهدی‌زاده

نماینده مردم نجف‌آباد و تیران و کرون در مجلس، گفت:‌ امسال چک کاغذی در کشور جمع‌آوری و از دور خارج شده و چک‌های الکترونیک جایگزین آن خواهد شد.

صاحب‌خبر -

ابوالفضل ابوترابی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به روند تحول در نظام چک کشور و اجرای فازهای بعدی قوانین آن اظهار کرد: پایان صدور چک کاغذی و الکترونیکی شدن آن یکی از اقداماتی است که امسال انجام و پیش‌بینی می‌شود که چک‌های کاغذی تا پایان سال از دور خارج شوند.

وی افزود: هر فرد بر اساس امتیاز و شرایط اقتصادی، اجتماعی و شهروندی قادر به میزان صدور چک خواهد بود و در چک‌های الکترونیکی پس از پایان سقف آن، امکان صدور برگ جدید نخواهد بود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رفتار اجتماعی افراد مثل خوش‌حسابی، پرداخت هزینه‌های انرژی، کاهش تخلفات رانندگی و رفتارهای صحیح فرد در جامعه درجه‌بندی خواهد شد، خاطرنشان کرد: این اتفاق در بهره‌مندی از فرصت‌های اجتماعی مثل دریافت دسته چک و معاملات بزرگ اقتصادی نقش دارد.

ابوترابی ادامه داد: رفتار اجتماعی مردم درجه‌بندی و بر اساس رنگ‌بندی از ظرفیت‌های مختلف بهره‌مند می‌شوند و در چنین شرایطی افراد قانونمند از فرصت‌های بیشتری در جامعه بهره‌مند خواهند شد.

وی با اشاره به قانون چک و دستاوردهای آن افزود: معضل چک‌های برگشتی در کشور کاهش‌یافته و اجرای این قانون منجر به اعتبار بخشی به چک شده و با اجرای گام سوم آن و بهره‌گیری از هوش مصنوعی در رسیدگی به چک‌های برگشتی شاهد کاهش بخش زیادی از پرونده‌های قضایی خواهیم بود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی به تأسیس سازمان داوری اشاره و اظهار کرد: طرح آن در کمسیون‌های تخصصی در حال بررسی بوده تا پس از جمع‌بندی برای رأی در صحن علنی مطرح خواهد شد که در کاهش ورودی پرونده‌ها در محاکم نقش دارد.

ابوترابی تأسیس سازمان داوری را یک ضرورت برای کشور خواند و اظهار کرد: داوری در پرونده‌های قضایی یک اقدام غیردولتی بوده که در کاهش پرونده‌های قضایی و تسریع در رسیدگی داوری نقش دارد از این جهت در کشورهای پیشرفته از این فرصت استفاده شده و با تصویب تأسیس سازمان داوری شاهد رونق این فعالیت‌ها خواهیم بود.

انتهای پیام