شناسهٔ خبر: 68187058 - سرویس استانی
منبع: ایرنا | لینک خبر

تولید ۱۵۰ هزار نهال مرتعی در مراوه‌تپه آغاز شد

گنبدکاووس- ایرنا- رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مراوه‌تپه از آغاز عملیات تولید ۱۵۰ هزار اصله انواع نهال‌ گلدانی برای غرس در مراتع این شهرستان مرزی خبر داد و بیان کرد: تولید این تعداد نهال در راستای طرح ملی و مردمی کاشت یک میلیارد نهال در کشور درحال انجام است.

صاحب‌خبر -

محمد برزین روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: برای تولید ۱۵۰ هزار اصله نهال و بوته مرتعی در نهالستان امام علی (ع) مراوه‌تپه، هشت میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده است.

وی آتریپلکس کانی‌سنس و لنتی، فورمیس و قره داغ» را از مهمترین گونه‌های مرتعی و بیابانی درحال تولید مراوه‌تپه اعلام کرد و گفت: پس از تولید نهال‌ها و رشد کافی آنها، بوته‌ها به اراضی ملی منتقل و در ۲۴۰ هکتار غرس خواهند شد.

برزین زمان غرس نهال‌ها در مراتع مراوه‌تپه را فصل زمستان اعلام کرد و ادامه داد: بوته‌کاری از روش‌های معمول اصلاح و احیای مراتع خشک و بیابانی است که در دهه‌های اخیر مورد توجه و استفاده در اراضی مرتعی کشور از جمله استان گلستان که با معضل کمبود منابع آبی مواجه‌اند، قرار گرفته است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبیخزداری مراوه‌تپه خاطرنشان کرد: بوته‌کاری در مراتع برای تولید علوفه و افزایش گیاهان بومی، حفاظت از خاک و کمک به افزایش مواد آلی آن، ایجاد فرصت کافی برای رویش و مقاوم شدن گیاهان در مقابل چرای دام، حفاظت و قرق از مراتع انجام می‌شود.

وی همچنین در توضیح برخی گونه‌های بوته‌ای ادامه داد: آتریپلکس یکی از گیاهان مغذی برای دام به شمار می‌رود و علاوه بر وجود ویژگی‌هایی چون پروتئین کافی، خوش خوراکی، رشد سریع و سازگار با محیط‌، به‌عنوان گیاهی پیشاهنگ در امر بیابان زدایی در مناطق خشک و نیمه خشک مناطق مرتعی شمال استان گلستان و شهرستان مراوه‌تپه است.

شهرستان ۶۷ هزار نفری مراوه‌تپه با وسعت سه هزار و ۶۰ کیلومتر مربع، ۲۶۴ هزار هکتار عرصه‌ منابع طبیعی دارد که از این مقدار ۴۷ هزار هکتار آن جنگل و بقیه مرتع است.