شناسهٔ خبر: 68183094 - سرویس بین‌الملل
منبع: دفاع پرس | لینک خبر

دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

حامیان فلسطین در اوج، لابی‌های صهیونیست‌ها در بن‌بست

این یک لحظه تاریخی است. برای اولین بار در تاریخ آمریکا، رای دهندگان حامی آرمان فلسطین می‌توانند نتیجه انتخابات ریاست جمهوری و ترکیب کنگره را تعیین کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع‌پرس، لابی اسرائیل در آمریکا موسوم به آیپک در برابر تغییر فزاینده افکار عمومی این کشور نسبت به اسرائیل و حمایت روزافزون شهروندان آمریکایی از مردم فلسطین احساس عجز و استیصال می‌کند. با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، نگرانی لابی اسرائیل از تاثیرگذاری حامیان فلسطین بر نتیجه انتخابات به شدت افزایش یافته است. فضای افکار عمومی آمریکا نه تنها دیگر مثل قبل برای اسرائیل مناسب نیست بلکه کفه حمایت‌های مردمی به نفع فلسطینی‌ها سنگینی می‌کند.

این واقعیت، لابی اسرائیل را مجبور کرد تا بیش از پیش دست به جیب شود و به شکل آشکار به شخصیت‌های سیاسی و مقامات آمریکا برای تداوم حمایت از رژیم صهیونیستی رشوه پرداخت کند. به عنوان نمونه آیپک در انتخابات داخلی حزب دمکرات در ایالات میسوری برای انکه مانع از پیروزی «کوری بوش «شود، مبلغ هشت و نیم میلیون دلار هزینه کرد. «کوری بوش» نماینده کنونی دمکرات‌ها در کنگره به اتخاذ مواضع مترقی در حمایت از مردم فلسطین و انتقاد از رژیم صهیونیستی شهرت دارد.

آیپک همچنین مبلغ بی‌سابقه ۱۷ میلیون دلار را برای به شکست کشاندن «جمال بومن» در انتخابات مقدماتی حزب دمکرات اختصاص داد. «جمال بومن» نماینده کنونی نیویورک در کنگره آمریکاست و یکی از حامیان مردم فلسطین محسوب می‌شود. او به دنبال شکست در انتخابات درونی حزب دمکرات، جایی در کنگره آینده آمریکا نخواهد داشت.

به دنبال حذف مافیایی «جمال بومن» فعالان سیاسی مستقل در آمریکا اعلام کردند که آیپک با این اقدام پیام خطرناکی را به همه مقامات آمریکایی ارسال کرد مبنی بر اینکه ما می‌توانیم انتخابات را بخریم. علاوه بر این آیپک به مقامات آمریکایی گوشزد کرد که حتی در هنگام نسل کشی هم حق ندارند کلامی علیه اسرائیل بگویند. در غیر این صورت بهای انتقاد خود را با از دست دادن سمت و جایگاهی که در اختیار دارند، پرداخت می‌کنند.

پول‌پاشی لابی اسرائیل در کنگره و نظام انتخاباتی آمریکا نشان می‌دهد که مقابله با محبوبیت فزاینده آرمان فلسطین چقدر چالش‌برانگیز شده است. در حال حاضر ناامیدی در میان اعضای لابی صهیونیست‌ها در حال گسترش است چرا که اقدامات آنها اغلب نتیجه معکوس به همراه دارد و باعث ایجاد نارضایتی بیشتر در بین مردم نسبت به نظام سیاسی آمریکا می‌شود.

مقامات آمریکایی در مقاطع مختلف چهار کشور ایران، کوبا، چین و روسیه را متهم به دخالت در انتخابات ریاست جمهوری این کشور کرده‌اند. اما واقعیت این است که هیچ کشور بی‌گانه‌ای به اندازه اسرائیل انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را دست‌کاری نمی‌کند. افشای حجم دخالت‌های اسرائیل در انتخابات آمریکا می‌تواند به وضعیتی نگران‌کننده در افکار عمومی این کشور منجر شود.

فشار بر قانون‌گذاران مجالس آمریکا برای جرم‌انگاری حمایت از فلسطینی‌ها و تلاش برای مجازات سازمان‌های غیرانتفاعی حامی آرمان فلسطین از دیگر شیوه‌های دخالت رژیم صهیونیستی در امور داخلی آمریکاست. آیپک همچنین تلاش می‌کند شماری از دانشگاه‌های آمریکایی را از دریافت بودجه فدرال محروم کند، به این خاطر که در این دانشگاه‌ها طرفداران فلسطین دست به اعتراض و اعتصاب زده‌اند. رویکرد لابی اسرائیل به نقض آزادی بیان و قانون اساسی آمریکا منجر می‌شود و تاثیر معکوس به دنبال خواهد داشت. در نظر بسیاری از آمریکایی‌ها، لابی اسرائیل به عنوان یک نیروی لکه‌دار، واپس‌گرا و ضد دموکراتیک شناخته می‌شود.

در این میان قدرت اسرائیل در شکل دادن به روایت حاکم بر افکار عمومی ایالات متحده به سرعت در حال کاهش است. شبکه‌های اجتماعی، رسانه‌های مترقی و فعالیت‌های پویاتر هواداران فلسطین، به آمریکایی‌های امروزی اجازه می‌دهد تا شفاف‌تر از گذشته ماهیت رژیم صهیونیستی و حمایت‌های دولت‌شان از نسل‌کشی مردم فلسطین را ببینند و ارزیابی کنند.

نتایج یک نظرسنجی که در ماه می‌منتشر شد، نشان داد که ۶۴ درصد از رای دهندگان در انتخابات ریاست جمهوری خواستار آتش‌بس و خروج اسرائیل از غزه هستند. این رقم در میان حامیان حزب دموکرات، ۸۶ درصد است. واقعیت این است که سیاستمداران ایالات متحده و مخصوصا دمکرات‌ها نمی‌توانند این نگرش عمومی را نادیده بگیرند و مجبور هستند آن را تصمیم‌گیری‌های خود لحاظ کنند. ماه گذشته هنگامی که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل، چهارمین سخنرانی خود را در کنگره آمریکا ایراد کرد، تقریباً نیمی از اعضای دموکرات آن غایب بودند.

همزمان با تغییر سریع نگرش افکار عمومی، نیرو‌های مستقل سیاسی به طور پیوسته شکاف‌هایی را در جبهه طرفداران اسرائیل در آمریکا باز می‌کنند. به عنوان مثال در جریان انتخابات مقدماتی دموکرات‌ها کمپینی به نام «غیر متعهد» شکل گرفت و از دموکرات‌های ثبت‌نام شده خواست تا رای «غیرمتعهد» بدهند. این کمپین بیش از ۷۰۰ هزار امضا به دست آورد که بسیاری از آنها از ایالت‌های میشیگان و ویسکانسین آمده بود. باید توجه داشت که میشیگان و ویسکانسین ایالت‌های سرنوشت‌ساز انتخابات هستند و عملا به میدان جنگ میان احزاب دمکرات و جمهوری‌خواه تبدیل شده‌اند.

ستاد انتخاباتی کامالا هریس درست مانند بایدن، به وضوح نگران است. انتخاب «تیم والز»، فرماندار مینه سوتا به عنوان معاون اولِ آینده، در حالی که انتظار می‌رفت «جاش شاپیرو» فرماندار پنسیلوانیا به این سمت انتخاب شود، از نشانه‌های همین نگرانی است. «جاش شاپیرو» به عنوان یکی از طرفداران اسرائیل شناخته می‌شود و انتخابش شانس هریس را برای پیروزی در انتخابات کاهش می‌داد.

کامالا هریس در سخنرانی‌های خود نشان داده که می‌خواهد از مواضع بایدن در قبال اسرائیل فاصله بگیرد. او با قاطعیت بیشتری درباره آتش‌بس فوری صحبت کرده و نگرانی خود را در قبال رنج غیرنظامیان فلسطینی به صراخت ابراز کرده است. او همچنین با درخواست رهبران کمپین «غیرمتعهد» برای ملاقات و گفتگو درباره توقف فوری حمایت تسلیحاتی آمریکا از اسرائیل موافقت کرده است.

طرفداران فلسطین و فعالان کمپین غیرمتعهد اصرار دارند که رای دادن به کامالا هریس مشروط به اقدامات عملی مانند تحریم تسلیحاتی اسرائیل و اعمال قوانین ایالات متحده باشد. این قوانین آمریکا را از ارائه کمک نظامی به کشور‌های ناقض حقوق بشر منع می‌کند.

سخنرانی‌های اخیر کامالا هریس نشان می‌دهد که او در حال همراهی با ایده دموکرات‌های مترقی در قبال وضعیت انسانی غزه است. این یک لحظه تاریخی است. برای اولین بار در تاریخ آمریکا، رای دهندگان حامی آرمان فلسطین می‌توانند نتیجه انتخابات ریاست جمهوری و ترکیب کنگره را تعیین کنند. بروز دگرگونی شگرف و ناگهانی در نگرش افکار عمومی آمریکا عملا به تاسیس لابی فلسطین در آمریکا منجر شده است.

انتهای پیام/ 944