شناسهٔ خبر: 68154619 - سرویس بین‌الملل
منبع: ایسنا | لینک خبر

امارات همچنان به پیگرد حامیان عرب فلسطین در این کشور ادامه می‌دهد

زینب غلامی

درد و رنج ساکنان فلسطینی و حامیان عرب مساله فلسطین در امارات همچنان ادامه دارد؛ اماراتی که با رژیم اشغالگر اسرائیل در اوت ۲۰۲۰ سازش کرد و مدعی شد که این امر تصمیم رژیم صهیونیستی برای الحاق کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی را متوقف می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، بسیاری از افراد مقیم در امارات، از ملیت‌های مختلف عرب به دلیل حمایت از فلسطین در معرض بازداشت، شکنجه و جریمه قرار گرفتند و برخی از آنها به دلیل «همبستگی در فضای مجازی» با آرمان فلسطین و نوار غزه از امارات اخراج شدند.

بر اساس شهادت‌ها، سرویس‌های امنیتی امارات اخیرا ده‌ها و شاید صدها نفر را بدون ارتکاب جرم یا نقض نظم عمومی و قانون بلکه به عنوان مجازاتی برای همبستگی در فضای مجازی با فلسطینی‌ها در غزه، بازداشت یا اخراج کردند.

بر اساس شهادت‌ها، برخی از بازداشت‌شدگان به‌ویژه از ملیت‌های فلسطینی، مصری، تونسی، مراکشی و الجزایری قبل از بازجویی و شکنجه‌های جسمی و روانی در زندان‌های «العویر»، «الرزین»، «الصدر» و «زندان مرکزی دبی» در معرض چیزی شبیه آدم‌ربایی قرار گرفتند و بعدا مجبور به پرداخت جریمه‌های سنگین بالغ بر ۲۵۰ هزار دلار شدند و از این کشور اخراج شدند.

پیشتر «عربی ۲۱» مدارک و شهادت‌هایی را از سیاست هدفمند اداره کل اقامت و امور خارجی در امارات درباره اعمال محدودیت برای ساکنان فلسطینی، جمع آوری کرده بود.

یک ساکن فلسطینی امارات (س.ب) که به دلایل امنیتی ترجیح داد ناشناس بماند گفت که صرفا لایک کردن پست یکی از دوستانش در فیسبوک که در آن تعدادی عکس از نسل کشی اسرائیل علیه غزه وجود داشت، کافی بود تا زندگی‌اش زیر و رو شود.

این فلسطینی افزود: سه روز پس از اینکه پست یکی از دوستانم را در فیسبوک لایک کردم، توسط سازمان امنیت امارات احضار و بازجویی شدم و در یک سلول انفرادی بسیار تنگ که مساحت آن بیش از یک متر مربع نبود زندانی شدم.

وی گفت: بازرسان از من در مورد سازمان‌های فلسطینی سوال می‌کردند و بدترین توهین‌ها و دشنام‌ها را به آنها و رهبرانشان می‌دادند و تقریبا هیچ سازمان فلسطینی را استثنا نکردند.

پس از روزها بازجویی، شکنجه و تحقیر، مقامات امارات این شخص را به پرداخت حدود ۲۵۰ هزار دلار جریمه نقدی محکوم کردند که معادل مبلغی بود که وی از کار خود در داخل این کشور طی سال‌های گذشته به دست آورده است.

یک شخص ۴۰ ساله تونسی(ت.م) که به مدت هفت سال در امارات کار کرده است، گفت پس از نوشتن توییتی در همبستگی با غزه و محکوم کردن سکوت اعراب و جامعه بین المللی و درخواست برای پایان دادن به نسل کشی در غزه حدود 2 هفته بازداشت شد.

وی گفت: من توسط سرویس امنیت کشور احضار شدم و انتظار نداشتم که اتهام من نوشتن یک توییت درباره جنایت‌ها علیه برادران فلسطینی‌ام در غزه باشد. من را در یک سلول بسیار کوچک قرار دادند و هوای اتاق بسیار گرم بود. سوالات بازپرس حول محور این بود که تا چه اندازه از صحنه‌های غزه تأثیر گرفته‌ام و آیا با آنها همدردی می‌کنم و چرا همدردی می‌کنم و موضع من در قبال مقاومت فلسطین چیست.

پس از مدتی بازجویی و بازداشت، برخی از طرفین برای آزادی این فرد وارد عمل شدند، اما مقامات در نهایت تصمیم به اخراج وی گرفتند و وی را مجبور به پرداخت قیمت یک بلیط هواپیما و مبلغی حدود 2 هزار دلار کردند.

یک جوان مصری (ف.ح) نیز در معرض همین اقدامات قرار گرفت. وضعیت او تفاوت چندانی با قبلی‌ها نداشت، زیرا اتهام او به اشتراک گذاری کلیپ‌هایی در مورد غزه و مقاومت از طریق حساب اینستاگرام خود بود.

این جوان می‌گوید: حدود 2 ماه پیش که از سوی سازمان امنیت کشور احضار شدم تعجب کردم. از سه سال پیش که به اینجا آمده‌ام حتی یک بار هم از قانون و نظام تخلف نکرده‌ام. بازپرس قبل از اینکه چیزی به من بگوید، با یک سری توهین‌های لفظی از من پذیرایی کرد و سپس مرا در اتاقی گذاشتند که ابتدا خیلی گرم و بعد خیلی سرد بود و نور شدیدی به کل بدنم می‌تابید. از بالا بردن سرم در سلول منع شده بودم و باید سرم را پایین نگه می‌داشتم و صبح تا ظهر فقط یک تکه نان به ما می‌دادند.

اما شانس این فرد از قبلی‌ها بهتر بود، زیرا او جریمه‌ای در حدود سه هزار دلار پرداخت کرد، تعهدی مبنی بر عدم ارتکاب «تخلفات در فضای مجازی» امضا کرد اما تبعید و اخراج نشد.

بر اساس برخی از شهادت‌ها، مواردی از ربودن وجود داشته که برخی از ساکنان ملیت‌های عرب به دلیل همبستگی با غزه در معرض آن قرار گرفته‌اند و تا به امروز از سرنوشت آنها اطلاعی در دست نیست.

در مراسم فارغ التحصیلی در دانشگاه نیویورک ابوظبی در ماه مه گذشته، دانشجویی با چفیه فلسطینی هنگام عبور از سن برای دریافت مدرک فارغ التحصیلی خود شعار «فلسطین آزاد است» را سر داد که باعث شد مقامات محلی او را از کشور اخراج کنند.

دانشجویان این دانشگاه گفتند که مدیریت دانشگاه قبل از فارغ التحصیلی ایمیلی ارسال کرده و به دانشجویان اطلاع داده است که تمامی «لباس‌های فرهنگی»، از جمله چفیه در طول مراسم ممنوع است.

انتهای پیام