شناسهٔ خبر: 68149658 - سرویس سیاسی
منبع: روزنامه‌ آسیا‌نیوز | لینک خبر

گفت‌وگوی آسیا با مدیرعامل شرکت فناوران ایمن‌گستر سدید؛

فناوران ایمن‌گستر سدید؛ همگام با فناوری روز دنیا

همایون فدایی ـ در سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی مبل و صنایع وابسته با سعید فرزین تهرانی، مدیرعامل شرکت «فناوران ایمن‌گستر سدید» گفت‌وگویی ترتیب دادیم که در ادامه از نظرتان می‌گذرد:

صاحب‌خبر -

* نقاط قوت و ضعف نمایشگاه امسال را بفرمایید؟

فکر کنم دومین‌بار است که ما در این نمایشگاه شرکت کردیم. بار اول 4، 5 سال پیش بود که همه‌گیری کرونا پیش آمد و آن موقع چون تازه شرکت ما تأسیس شده بود، محصولات ما تکمیل نبود. امسال الحمدالله با دست پر آمدیم. سبد کالای ما تکمیل است و بازخورد مشتریان و مخاطبین را هم خیلی خوب ارزیابی کردیم. در غرفه‌ای هم قرار گرفتیم که ۳، ۴ تا از برندهای رقیب پیرامون ما هستند، اما خدا را شکر غرفه ما از باقی غرفه‌‌‌ها شلوغ‌تر و پربارتر بود و بیشتر از همه مورد استقبال قرار گرفت.

* از نقاط ضعف نمایشگاه بگویید؟

از جمله ضعف‌های نمایشگاه، هوای بسیار گرم داخل سالن‌هابود، برای غرفه‌داران که مدت ۸ ساعت داخل سالن بودند و همچنین بازدیدکننده‌ها، خاموش بودن سیستم‌های خنک‌کننده بسیار آزاردهنده بود. هر سال هزینه اجاره غرفه‌ها بیشتر و از بازدیدکننده‌ها ورودی گرفته می‌شود، ولی متأسفانه کیفیت برگزاری پایین‌تر آمده و باید بگویم هنوز با نمایشگاه‌های خارجی فاصله زیادی داریم.
فدایی

* در حال حاضر چه فعالیتی انجام می‌دهید؟

ما تولیدکننده انواع گاوصندوق‌های نسوز و ضدسرقت هستیم، از نطر دسته‌بندی محصولات سدید شاملگاوصندوق‌های خانگی، تجاری، اداری و تخصصی است. صفرتا صد کار را خودمان انجام می‌دهیم، یعنی از مرحله طراحی، قطعه‌سازی، ساخت، مونتاژ نهایی و بسته‌بندی در داخل کارخانهسدید انجام می‌شود. آخرین مرحله پروسه فروش است که فروش هم توسط خودمان در فروشگاه‌هایی که داریم و یا توسط نمایندگی‌های فروش در سراسر کشور انجام می‌شود.

* شما در تمام مراحل کار، نظارت و کنترل کیفیت و بازرسی دارید؟

بله در تمام قسمت‌ها افرادی هستند به‌عنوان بخش کنترل کیفیت که از ابتدای کار که فرایند قطعه‌سازی است، نظارت را انجام می‌دهند تا آخرین قسمت کار که محصول بسته‌بندی شده و تحویل انبار می‌شود.

* محصولات شما استاندارد است؟

محصولات ما فراتر از استاندارد است. همان‌طور که می‌دانید استاندارد تعریف الزامات حداقل کیفیت است. من حدود 22 سال است که در عرصه گاوصندوق فعال هستم و در صنایع مختلفی که کار صندوق انجام می‌دادند، حضور داشتم. شرکت فناوران ایمن گستر سدید هفت سال است که راه‌اندازی شده و از ابتدا تصمیم گرفتیم کار نو و جدیدی انجام دهیم. دیدیم که کیفیت و امنیت گاوصندوق در دنیا، فراتر از آن چیزی است که در ایران به‌عنوان استاندارد تعریف شده است، برای همین ما بدون توجه به استاندارد داخلی، آمدیم آنچه را که در دنیا مورد تأیید است و تکنولوژی روز است به‌‌کار بردیم. لذا اگر الان بخواهیم مجوز استاندارد بگیریم شاید اداره استاندارد به ما مجوز استاندارد ندهد، ولی کار ما فراتر از آن استاندارد معمول است. مثال خیلی جزئی بزنم: مثلا استاندارد گفته داخل صندوق‌‌‌ها را باید بتن کنید. این بتن تکنولوژی صد سال پیش است. قدیم‌ها گاوصندوق را که می‌خواستند نسوز کنند داخلش بتن می‌ریختند.

الان مواد دیگری هست خیلی بهتر از بتن که صندوق را نسوز می‌کند و داریم از آنها استفاده می‌کنیم. خیلی هم گران‌تر از بتن است. بتن اگر مثلا در ۴۰ درجه طاقت حرارت را دارد، موادی که ما استفاده می‌کنیم در ۱۲۰۰ درجه طاقت دارد. برای همین، بالاتر از استاندارد است. استاندارد گفته بتن، ولی ما داریم از راک‌ وول یا پشم سنگ استفاده می‌کنیم. ما استانداردهای بین‌المللی مثل استاندارد سی ئی (CE) اروپا را داریم. استانداردهای مدیریت کیفیت و تضمین کیفیت را داریم. البته اداره استاندارد هم از ما خواست که حدود ۱۵ جلسه آنجا برویم و کمیته‌ای برگزار کردند که انشاءالله می‌خواهند بروشور استاندارد را تغییر بدهند و بروزآوری کنند که براساس تکنولوژی روز و دانش روز اداره استاندارد صادر شود.

* در مورد گارانتی و خدمات پس از فروش بفرمایید؟

کلیه محصولات ما یک سال گارانتی و ۱۰ سال خدمات پس از فروش بدون قید و شرط دارد. گاوصندوق کالای مصرفی نیست بلکه کالایی است که حداقل باید ۱۵ تا ۲۰ سال کار کند. در خیلی از خانه‌‌‌ها گاوصندوق‌‌‌هایی هست مربوط به 40، ۵۰ سال پیش.

نهایتا ایراد پیدا می‌کند و قفلی عوض می‌کنند و باز صندوق قابل استفاده می‌شود. لذا ما محصولی تولید می‌کنیم که کیفیتش بلندمدت باشد.

* چند سال است که فعالیت می‌کنید؟ و چه خدماتی ارائه کردید؟

به جرأت می‌گویم با راه‌اندازی شرکت ایمن گستر سدید، انقلابی در عرصه تولید گاوصندوق در کشور به‌وجود آمد. یعنی تا قبل از آن، شرکت‌‌‌های صندوق‌سازی محصولاتی که تولید می‌کردند، همه شبیه هم بودند. نهایت تفاوتشان در مدل دستگیره بود که بخواهند با آن درب گاو صندوق را باز و بسته کنند. ما از ۷ سال پیش که شرکت سدید را راه‌اندازی کردیم، گفتیم صندوق را به چشم یک کالای تزئینی هم ببینید. این صندوق علاوه بر آنکه باید امنیت داشته باشد، باید بشود به‌جای اینکه آن را به پستوی خانه ببرند و جایی قایمش کنند، به‌عنوان یک کالای دکوری هم با افتخار در گوشه‌ای از پذیرایی یا دفتر کار قرار بگیرد. در این زمینه، ما آمدیم و داخل صندوق را مبله و تمام‌چرم کردیم و ظاهر صندوق را دکوراتیو کردیم. لولاهای صندوق که زمخت و زشت بود را به داخل صندوق بردیم. الان تمام محصولات سدید از کوچکترین سایز تا حتی صندوق‌‌‌های دو متری بانکی لولاهایش در داخل گاوصندوق است که هم باعث شده صندوق شکیل‌تر باشد و هم امنیتش چندین برابر شود. چون معمولا موقع سرقت، لولاهای گاوصندوق خیلی آسیب می‌بینند. اما وقتی داخل می‌رود، ایمنی‌اش هم بیشتر می‌شود. کاری کردیم که صندوق‌ها قابلیت پیچ شدن به زمین پیدا کنند.

ملاحظه کرده‌اید که اخیرا سارقان گاوصندوق‌‌‌ها را درسته می‌برند و بعد سر فرصت شروع می‌کنند به شکافتن گاوصندوق. صندوق‌‌‌هایی که ما تولید می‌کنیم همه قابلیت بولت شدن یا پیچ شدن به زمین را دارد. هر بولتي هم حدود ۳۵۰ کیلو مقاومت ایجاد می‌کند، یعنی شما یک صندوق که می‌خرید شاید رویش نوشته باشد ۱۰۰ کیلوگرم، ولی وقتی با سه پیچ به زمین زده شود، حدود یک تن به وزن صندوق اضافه می‌شود و سارق به هیچ عنوان نمی‌‌‌تواند تکانش بدهد. کلیه قطعات گاوصندوق‌های ما با دستگاه‌‌‌های برش لیزر سی ان سی تولید می‌شود. سابقا با گیوتین و دستگاه‌‌‌های پرس تولید می‌کردند. ما الان همه را با دستگاه برش لیزر سی ان سی برش می‌زنیم. اینجا محدودیت ضخامت نداریم، برای همین است که در قسمت اصلی گاوصندوق که صفحه درب آن هست، از ورق‌‌‌های یک‌سانتی استفاده کردیم. کوچکترین سایر صندوق ما یک سانت ضخامت ورق صفحه درب دارد که عملا کار را برای سارق بسیار مشکل می‌کند. بعلاوه استفاده از یک سری سیستم‌‌‌های امنیتی دیگر.

ما پس از انجام این کارها، خدا را شکر به مرور متوجه شدیم که بقیه رقبا هم بخاطر اینکه محصولاتشان فروش برود، مجبور شدند کیفیت کارشان را مانند ما بالا ببرند. همین الان در غرفه‌‌‌های اطراف می‌بینید که داخل بعضی از مدل‌‌‌های گاوصندوق‌های شرکت‌های دیگر هم چرم است و لولای بعضی از صندوق‌‌‌ها را داخل صندوق بردند. گفتیم چرا از ما کپی‌برداری کردید؟ گفتند این هم یک مدل است و مشتری می‌پسندد. به هر جهت خوشحال شدیم با تولد سدید، کیفیت صنعت گاوصندوق در ایران ارتقاء پیدا کرد. از نظر نیروی انسانی، ما شرکت را با حداقل نیرو شاید یکی دو نفر نیروی مونتاژکار راه‌اندازی کردیم. کم‌کم و سال به سال، توسعه تولید و فروش داشتیم. به اعتقاد من، فروش برای یک مجموعه، مثل هد لوکوموتیو قطار می‌ماند که باید بقیه مجموعه سازمان را دنبال خودش بکشاند. سعی کردیم به میزانی که فروش توسعه پیدا می‌کند و جوابگوی نیاز بازار باشد، تولید هم توسعه پیدا کند. در حال حاضر حدود 50 نفر مستقیم، در مجموعه ما کار می‌کنند و به‌صورت غیرمستقیم شاید به ۲۵۰ تا ۳۰۰ نفر هم برسند.

* برای آینده‌تان چه طرح‌‌‌ها و برنامه‌‌‌هایی دارید؟

ما داخل مجموعه کلا واحدی به نام طرح و توسعه پیش‌بینی کردیم و بچه‌‌‌هایی هستند که دارند کار می‌کنند، هیچ زمانی هم بنابر توقف نداریم. یعنی اعتقاد ما بر این است که دائما کار کنیم و محصولات جدید تولید کنیم. ما یکی از محصولاتی که ثبت اختراع داریم و امیدواریم که انشاءالله روی خط تولید بیافتد، گاوصندوق خودرو است که به‌صورت نمونه داخل نمایشگاه آوردیم. گاوصندوقی است که قابل نصب داخل زاپاس روی همه خودرو‌‌‌هایی است که زاپاسشان در صندوق عقب است. یک‌سری گاوصندوق‌‌‌های دیگر هم هست که کاربری مختلف دارد، مثلا برای بچه‌‌‌ها، دانشجویان و خانم‌‌‌ها که داریم رویش کار می‌کنیم. قبلا گاوصندوق عمومی بود که همه از آن استفاده می‌کردند، ولی الان ما گاوصندوق‌‌‌هایی که قشر خاصی را می‌تواند مخاطب خودش قرار بدهد، تولید می‌کنیم.

موضوع هوشمندسازی صندوق‌‌‌ها هم خیلی مهم است. با توجه به اینکه الان موبایل در دسترس همه هست، مثلا بهتر است بتوانند باز و بسته کردن قفل گاو صندوق را با تولید رمز یک‌بار مصرف موبایل انجام بدهند.

مثلا درب گاوصندوق که باز می‌شود برای صاحب گاوصندق اس ام اس ارسال بشود و گاوصندوق مجهز به جی پی اس شود و یا اگر گاوصندوق توسط سارق جابه‌جا شد، ردیابی بشود که گاوصندوق کجا دارد برده می‌شود. بنابراین موضوع هوشمندسازی گاوصندوق‌‌‌ها در زمینه طرح و توسعه سرلوحه کار ما قرار گرفته است.

* اگر قرار باشد از ارگان یا شخصیت حقیقی و حقوقی تشکر کنید، بفرمایید؟

من شخص خاصی را نمی‌‌‌توانم مخاطب قرار بدهم. به‌نظر من همه ما یک زندگی اجتماعی داریم و بالاخره هر پیشرفتی که در کار کردیم، جایی کسی بوده که کمک حال ما باشد و کارمان را راه انداخته است. اما بعضی از افراد هستند که سهم بیشتری دارند، در درجه اول از خانواده‌ام تشکر می‌کنم، بعد از همدلی و همکاری خوب شرکا و هیأت مدیره سدید آقایان مهندس عامری، مهندس صادقی و دکتر خلیلی تشکر می‌کنم که از روز اول همراه بودند، خصوصا آقای مهندس صادقی که مسئولیتمدیریت کارخانه را هم دارند. جا دارد از آقای مهندس رمضانی که اولین مدیر من هستند و خودم را همیشه مدیونراهنمایی‌های ایشان می‌دانم، تشکر کنم و همچنین از آقای فدایی و روزنامه وزین آسیا.

عکس: خدیجه جعفری