شناسهٔ خبر: 68138009 - سرویس فرهنگی
منبع: ایلنا | لینک خبر

کازار برای پایان دادن به حفاری‌های غیرمجاز در محوطه‌های باستانی

به دنبال حفاری‌های گسترده غیرمجاز سودجویان آثار تاریخی کارزار « درخواست پایان دادن به حفاری‌های غیرمجاز در محوطه‌های باستانی و فروش غیرقانونی گنج‌یاب» به راه افتاد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، کارزاری با عنوان «درخواست پایان دادن به حفاری‌های غیرمجاز در محوطه‌های باستان و فروش غیرقانونی گنج‌یاب» در فضای مجازی به دنبال فعالیت گسترده گنج‌یابان و سودجویان آثار تاریخی در شبکه‌های مجازی و محوطه‌های باستانی به راه افتاد.

 امضاکنندگان این کارزار ضمن درخواست پایان دادن به حفاری‌های غیرمجاز در محوطه‌های باستانی، خواستار جلوگیری از فعالیت سودجویان آثار تاریخی و فروش غیرقانونی گنج‌یاب شده‌اند.

در این کارزار مردمی با خطاب قرار دادن مسعود پزشکیان آمده است: سال‌هاست که اشیای باستانی از تمدن باشکوه ایران عزیز، زینت‌بخش موزه‌های اروپایی، آمریکایی و... است. دیدن این اشیای باستانی، خارج از جغرافیای ایران، قلب هر ایران‌دوستی را به درد می‌آورد.

متأسفانه امروزه برخی از فرزندان ناخلف این دیار، کمر به نابودی تاریخ و تمدن این سرزمین سترگ بسته‌اند. شبانه به محوطه‌های باستانی حمله می‌کنند، اقدام به حفاری‌های غیرمجاز می‌کنند و به دنبال توهمات توخالی و پوچ، دست به نابودی تاریخ و تمدن این سرزمین می‌زنند.

سؤال اینجاست که چگونه ممکن است آن‌ها آموزش‌های این کار سخیف خود را در فضای مجازی منتشر کنند، دستگاه‌های گنج‌یابی به فروش برسانند و آزادانه به تخریب‌های خود ادامه دهند و هنوز آزادانه به کار و فعالیت خود ادامه دهند؟ طی چند سال گذشته هیچ اقدامی برای برخورد با این افراد نشده و روز به روز به تعداد این افراد اضافه می‌شود.

لازم به ذکر است که باستان‌شناسی یک رشته تخصصی و حرفه‌ای است و نیازمند به تحصیل و گذراندن دوره‌های خاص خود دارد.

باستان‌شناس نه با بیل و کلنگ، بلکه با فرچه و با احتیاط بسیار بالا سعی در شناسایی گذشته این سرزمین دارد، نه صرفاً بیرون کشیدن اشیا و فروختن آن‌ها به کشورهای بیگانه و پر کردن موزه‌های آن‌ها!

خواهشمند است با دستوری عاجل به این تخریب گسترده میراث فرهنگی کشور پایان دهید و دست شیاطین را از خاک پاک ایران عزیز، کوتاه کنید.

انتهای پیام/