شناسهٔ خبر: 68124757 - سرویس استانی
منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس خبر داد:

‌اهدای ۱۳۰ عنوان سند به مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور

زهرا عسگری

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب  کشور از اهدای ۱۳۰ عنوان سند طی یکسال اخیر به این مرکز خبر داد.

صاحب‌خبر -

روح‌الله منوچهری امروز، ۲۰ مردادماه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز به ارائه گزارشی از فعالیت‌های یکساله مرکز اسناد و کتابخانه ملی جنوب کشور پرداخت و گفت: بیش از ۲۰ میلیون برگ سند در اختیار این مرکز قرار دارد که از آن نگه‌داری می‌شود.

وی از آزادسازی بیش از ۷۵۰ متر مربع از فضای بایگانی ادارات طی یکسال اخیر خبر داد و افزود: طی یک سال اخیر، بیش از ۵۰ هزار تصویر برگ سند به رویت پژوهشگران مختلف رسیده است و از این اسناد برای پژوهش‌های خود استفاده کرده‌اند.

منوچهری با بیان اینکه اسناد تاریخی را در شرایط بسیار مناسبی نگه‌داری می‌کنیم به طوری که طی یک سال اخیر بیش از یک هزار و ۶۰۰ نوبت پایش محیطی انجام شده است، افزود: طی این مدت یک هزار و ۶۳ مورد واسپاری کتاب داشتیم. همچنین ۱۰ هزار و ۲۶۳ عنوان پایان‌نامه نیز وارد مجموعه شده است.

وی از واسپاری ۶ هزار و ۵۴۹ نشریه در طول یک سال گذشته به این مرکز خبر داد و گفت: در مناسبت‌ها، نمایشگاه‌های مختلفی در مرکز مدیریت اسناد و کتابخانه ملی هم به صورت فیزیکی هم دیجیتال برگزار شده است.

منوچهری، برپایی کارگاه‌های آموزشی برای ارتقای دانش‌پژوهان و پژوهشگران، بازدید دانش‌آموزان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی و همچنین مسئولان از مرکز اسناد، برپایی آیین‌های بزرگداشت در مناسبت‌ها و همچنین برای چهره‌های شاخص و... را از دیگر فعالیت‌های یکسال اخیر این مرکز عنوان کرد.

وی با بیان اینکه طی یکسال اخیر قریب ۱۳۰ عنوان سند به مرکز اسناد منطقه جنوب کشور اهدا شده است، گفت: این مرکز در استان‌های فارس و کهگیلویه و بویراحمد فعالیت می‌کند.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور در ادامه سخنان خود با تصریح اینکه کهن‌ترین سند ملی مربوط به منطقه کوهک در فارس و در سال ۷۲۶ هجری قمری است، گفت: سند دیگری هم مربوط موقوفات ابواسحاق کازرون در سال ۸۲۶ هجری وجود دارد.

منوچهری در پایان درباره تعداد قرآن‌های خطی نیز گفت: برنامه‌ای با آستان قدس رضوی طرح‌ریزی کردیم که بتوانیم قرآن‌های شیرازی‌نویسان را دریافت کنیم اما با توجه به اینکه تعداد این قرآن‌ها زیاد بود و آستان قدس ۲۱ هزار نسخه خطی قرآن دارد، تشخیص این قرآن‌ها سخت است و مشخص نیست چه تعداد مربوط به فارس است.

انتهای پیام