شناسهٔ خبر: 68124719 - سرویس علمی-فناوری
منبع: تبیان | لینک خبر

کدام صنایع بیشترین منافع را از توسعه هوش مصنوعی کسب کرده‌اند؟

پتانسیل‌های هوش مصنوعی در صنایع مختلف

مهسا زحمتکش

شرکت‌ها و کارآفرینان با درک ارزش فراوان هوش مصنوعی مبالغ قابل توجهی در پروژه‌های مرتبط با این فناوری سرمایه‌گذاری می‌کنند و انتظار دارند که تا سال ۲۰۲۵ حدود ۱۰۰ میلیارد دلار بازدهی داشته باشد.

صاحب‌خبر -
هوش مصنوعی ،  فناوری   ،کارآفرینان  ، حوزه صنعت   ، تولید و بازاریابی  ، توسعه خودرو ، حمل‌ونقل ،  رسانه  ، سرگرمی  ، کشاورزی ،  امنیت و دفاع ،  آموزش‌وپرورش   ، بانکداری  ، خدمات مالی ،  سلامت ،  پزشکی ،
 توسعه هوش مصنوعی تأثیر گسترده‌ای بر بسیاری از صنایع مختلف دارد و می‌تواند سود قابل‌توجهی را برای آن‌ها به همراه داشته باشد. در زیر به چند حوزه صنعتی که بیشترین سود را از توسعه هوش مصنوعی می‌برند، اشاره شده است.

سلامت و پزشکی

 استفاده از الگوریتم‌های یادگیری عمیق برای تشخیص دقیق‌تر و سریع‌تر بیماری‌ها، تحلیل تصاویر پزشکی و شخصی‌سازی درمان‌ها و مدیریت پرونده‌های پزشکی برای بهبود مدیریت داده‌های بیماران و افزایش کارایی سیستم‌های بهداشتی از تاثیرات مستقیم هوش مصنوعی در صنعت بهداشت و درمان است.

 بانکداری و خدمات مالی

 این بخش به دلیل حجم گسترده اسناد و مدارک مشهور است. هوش مصنوعی برای کاهش آنها به حداقل لازم و انتقال بیشتر آنها به فرمت دیجیتال استفاده می‌شود. ابزارهای نرم‌افزاری نیز در بانکداری و حوزه مالی برای ترتیب داده‌ها و تجزیه‌وتحلیل استفاده می‌شوند. همچنین برای شناسایی و جلوگیری از تقلب‌های مالی با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی و مدیریت سرمایه‌گذاری مثل تحلیل داده‌های بازار و ارائه پیشنهادات سرمایه‌گذاری بهینه کاربرد دارد.

 آموزش‌وپرورش

 ارائه محتوای آموزشی متناسب با نیازها و سطح یادگیری هر دانش‌آموز و به‌ویژه برای آموزش افراد آسیب‌دیده از نظر جسمی و ذهنی و شناسایی نقاط قوت و ضعف دانش‌آموزان و ارائه راهکارهای بهبود از تأثیرات قابل‌توجه هوش مصنوعی در این صنعت است.

 امنیت و دفاع

 هوش مصنوعی برای محافظت از پایگاه‌های داده عظیم موجود در برابر ویروس‌ها یا تلاش‌های نفوذ توسط افراد خاطی که می‌خواهند به برخی اطلاعات ارزشمند یا حساس دسترسی داشته باشند، استفاده می‌شود. پیشرفته‌ترین سیستم‌های امنیتی هوش مصنوعی شبکه را به طور دائم رصد می‌کنند تا هرگونه فعالیت مشکوک و نقض‌های امنیتی احتمالی در جوانه را شناسایی یا به افرادی که خود حفره امنیتی را اصلاح می‌کنند هشدار دهند. استفاده از هوش مصنوعی برای بهبود کارایی و دقت سیستم‌های دفاعی عالی است.

کشاورزی

 دستاوردهای کنونی در این حوزه حیرت‌انگیز است. شرکت‌ها از ماشین‌های ابتکاری جالبی استفاده می‌کنند که هوش مصنوعی آن‌ها را قادر می‌سازد تا محصولات را کاشت، کوددهی، کشت و برداشت کنند و سطوح رطوبت خاک را برای تعیین نیاز آبیاری آنها بررسی کنند. به‌طورکلی استفاده از هوش مصنوعی برای بهبود تولیدات کشاورزی، مدیریت آب، و کنترل آفات و پیش‌بینی آب‌وهوا و شرایط زمین و تحلیل داده‌های محیطی برای بهبود بهره‌وری کشاورزی مفید است.

 رسانه و سرگرمی

 صنعت سرگرمی معاصر به‌شدت به هوش مصنوعی متکی است و بازی نیز از این قاعده مستثنی نیست. یک بازی رایانه‌ای یا موبایلی مدرن، نرم‌افزاری کارآمد است که غوطه‌وری کامل را فراهم می‌کند و شبیه‌سازی‌های پیچیده را ایجاد می‌کند. علاوه بر این، چنین بازی‌هایی به‌عنوان یک سرگرمی در نظر گرفته نمی‌شوند و به طور گسترده برای اهداف جدی‌تر مثل آموزش نیز کارایی دارند. در رسانه نیز استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی برای تولید محتواهای شخصی‌سازی‌شده و بهبود تجربه کاربری و درک بهتر نیازها و ترجیحات مخاطبان برای ارائه محتوای جذاب‌تر استفاده می‌شود.

 خودرو و حمل‌ونقل

 توسعه خودروهای بدون راننده و افزایش ایمنی جاده‌ها و مدیریت ترافیک از منظر بهبود سیستم‌های مدیریت ترافیک شهری با استفاده از تحلیل داده‌ها از تأثیرات هوش مصنوعی است.

 تولید و بازاریابی

 این زمینه به‌شدت مستعد معرفی هوش مصنوعی است که می‌تواند فرایندهای تجاری متعددی را ساده کند. به‌عنوان‌مثال، جستجوی تبلیغات واکنش‌گرا توسط گوگل، به محاسبه پارامترهای مختلف بازاریابی، از جمله نرخ تبدیل و کلیک کمک می‌کند. هوش مصنوعی به بازاریابان سازمانی اجازه می‌دهد تا هزاران کمپین را در زمان واقعی بدون مشارکت توسعه‌دهندگان مدیریت کنند. استفاده از هوش مصنوعی برای بهبود زنجیره تأمین و مدیریت موجودی و تحلیل رفتار مشتریان و ارائه پیشنهادات خرید متناسب باسلیقه آن‌ها نیز مفید است. در صنایع تولیدی نیز استفاده از یادگیری ماشین برای بهینه‌سازی فرایندهای تولید و کاهش هزینه‌ها و پیش‌بینی و جلوگیری از خرابی‌های ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی کارایی دارد.

https://idapgroup.com/blog/top-10-industries-using-artificial-intelligence/