شناسهٔ خبر: 68080077 - سرویس بین‌الملل
منبع: ایمنا | لینک خبر

پزشک آب‌وهوا، راهکار بلژیک برای مقابله با تاثیر تغییرات اقلیمی

دولت بلژیک برای مقابله با تاثیرات اقلیمی بر زندگی مردم، مسئولین جدیدی به نام پزشک آب‌وهوا را معرفی کرده است که مسئول ایجاد برنامه‌ها و استراتژی‌هایی برای آماده‌سازی جمعیت بلژیک به بهترین شکل ممکن برای مقاومت در برابر اثرات تغییرات آب‌وهوایی بر سلامت و رفاه آن‌ها است.

صاحب‌خبر -

دولت بلژیک به دنبال یک متخصص برای معرفی یک موقعیت جدید و پیشگام با عنوان «پزشک آب و هوا» است. فردی که بخشی از وزارت سلامت این کشور را تشکیل می‌دهد و جدای از اینکه یک پزشک خبره با تجربه در مدیریت بهداشت عمومی است، باید یک فرد مبتکر نیز باشد که روند تغییرات آب و هوا را دنبال می‌کند.

ویژگی ابتکار داشتن ضروری است زیرا پزشک آب و هوا باید برنامه‌ها و استراتژی‌هایی را برای آماده‌سازی جمعیت بلژیک به بهترین شکل ممکن برای مقاومت در برابر اثرات تغییرات آب و هوایی بر رفاه آنها طراحی کند.

این واقعیت که آب و هوا می‌تواند بر سلامت و تندرستی فرد تأثیر بگذارد، ایده‌ای است که از زمان‌های قدیم مطرح شده است. بر اساس همین باور، بسیاری از مکان‌های استراحت و آرامش گردشگری مدرن در استراحتگاه‌های دریایی یا کوهستانی از روش قرن نوزدهم برای درمان افراد مبتلا به سل با قرار دادن آنها در شرایطی که به عنوان شرایط آب و هوایی سالم تلقی می‌شد، الگوبرداری شده است.

پزشک آب‌وهوا، راهکار بلژیک برای مقابله با تاثیر تغییرات اقلیمی

تغییرات آب و هوا این روزها موضوعی است که همه جا مطرح است، با این حال به نظر می‌رسد که به ندرت از منظر پزشکی به آن نگاه می‌شود، به جز روزهای گرم تابستان که به مردم توصیه می‌شود از ضد آفتاب استفاده کنند و هیدراته بمانند در واقع در طول سال اشاره خاصی به تأثیر تغییرات اقلیمی بر سلامتی مردم نمی‌شود. مثلاً حتی باید در نظر گرفت که به جز گرما، بارش‌های فراوان نیز تأثیر مهمی بر زندگی روزانه و سلامتی مردم دارد.

دوره‌های گرمایی پیوسته، بارش‌های فراوان را نیز به همراه دارد؛ این امر یعنی افزایش تعداد نیش کنه، آلرژی به گرده و ورود حیوانات عجیب و غریب مانند پشه ببری (پشه آئدس) و بروز بیماری‌هایی نظیر تب دنگی.

تغییرات آب‌و هوا ممکن است در آینده باعث بروز آلرژی‌های بیشتری رخ دهد یا قارچ‌های انگلی بیشتری ایجاد شود.

تمام این موارد نشان می‌دهد که چگونه تغییر آب و هوا می‌تواند تأثیر دومینویی از پیامدهای سلامت عمومی به همراه داشته باشد.

پزشک آب‌وهوا، راهکار بلژیک برای مقابله با تاثیر تغییرات اقلیمی