شناسهٔ خبر: 68079094 - سرویس گوناگون
منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

7 نکته طلایی برای افزایش سایز و وزن تخم مرغ

قطعا زمانی که تخم مرغ های تولید شده توسط مرغ های خود را مقایسه می کنید، برخی بزرگ و برخی کوچک اند.

صاحب‌خبر -

نحوه پرورش مرغ ها، بیش از آنکه فکرش را کنید روی سایز تخم ها تاثیر دارد. تغذیه مناسب اولین عاملی است که به ذهن ما می رسد که نقش بسیار زیادی خواهد داشت اما عوامل دیگری همچون نور سالن مرغداری، آب، نژاد، سن و سایز مرغ تخم گذار باید مد نظر گرفته شود تا به هدف رسید و صرفا رعایت رژیم غذایی سالم نمی تواند پاسخگو باشد.

میانگین وزن یک تخم مرغ چقدر است؟

میانگین وزن یک تخم مرغ 50 تا 70 گرم است. البته این برای تخم مرغ های تجاری است و برای تخم مرغ های محلی قطعا وزن آن متفاوت است و راه های زیادی وجود دارد که بر وزن تخم مرغ ها تاثیر دارند که در اینجا به مهم ترین عوامل موثر روی افزایش سایز تخم مرغ خواهیم پرداخت.

نژاد مرغ تخمگذار

برخی از نژادها هستند که به طور ژنتیکی تخم مرغ های کوچکی تولید می کنند و هیچ راهکاری برای آن وجود ندارد. در نتیجه برای اینکه با این مشکل مواجه نشوید، جوجه ها و مرغ هایی را برگزینید که نژاد خوبی برای تخم گذاری هستند. مرغ لوهمن قهوه ای، مالینز، ولسامر و ... از جمله نژادهای خوبی برای تخمگذاری و تولید تخم مرغ های بزرگ و درشت هستند.

پروتئین

یکی از راه های افزایش سایز و وزن تخم مرغ، افزایش میزان پروتئین جیره غذایی مرغ تخمگذار است. توصیه می شود در چند ماه اول تولید تخم مرغ، سطح بالاتری از پروتئین (18 تا 20 درصد) داده شود و پس از رسیدن به 8 الی 9 ماهگی، باید میزان پروتئین جیره غذایی به 15 الی 17 درصد کاهش دهید. کنجاله سویا منبع خوبی برای تامین پروتئین کافی برای آنها است.

اندازه و سن مرغ تخمگذار

7 نکته طلایی برای افزایش سایز و وزن تخم مرغ

هر چه اندازه مرغ بزرگتر باشد، تخم های بزرگتری خواهد داشت. از طرفی هر چه سن مرغ تخمگذار بیشتر باشد، هم میزان تخم مرغ تولیدی افزایش می یابد و هم سایز تخم مرغ ها بزرگ تر می شود. بنابراین اگر یک مرغ جوان دارید که مطابق استاندارهای شما تولید نمی کند دلسرد نشوید! در نتیجه اگر به دنبال مرغی هستید که بتواند تخم مرغ های بزرگتری را تولید کند، بهتر است به ذنبال مرغ های بزرگتر و سن بالاتر بروید.

تغذیه

تغذیه عامل دیگری است که سهم زیادی بر افزایش سایز تخم مرغ دارد. اگر جوجه و مرغ های تخمگذار خود را با جیره های با کیفیت و مقوی تغذیه می کنید، مطمئنا تخم مرغ ها کیفیت بالاتری خواهند داشت. دانخوری طیور را از مواد معدنی و ویتامین های ضروری پر کنید. ویتامین A از ویتامین های مهمی است که تاثیر مستقیمی بر تخم گذاری بیشتر کمک می کند و همچنین ویتامین E کیفیت تخم مرغ های تولیدی را بالا می برد.

آب

همانطور که غذا برای طیور بسیار اهمیت دارد، آب نیز از این امر مستثنی نیست. آب آشامیدنی سالم و بهداشتی باید در دسترس آنها قرار گیرد تا هر زمان که نیاز به آب داشتند، بتوانند مصرف کنند. آبخوری ها باید به طور منظم و به تعداد کافی در سالن مرغذاری وجود داشته باشد. اگر مرغ تخم گذار آب کمتری مصرف کند، اشتهای او کاهش می یابد و در نتیجه غذای کمتری مصرف خواهد کرد.

نور کافی در سالن

آیا می دانستید تعداد ساعاتی که مرغ در طول روز دریافت می کند میتواند روی اندازه تخم مرغ نیز تاثیر بگذارد؟ در تاریکی مرغ ها توانایی کمتری برای تخمگذاری دارند. همچنین در صورت کمبود نور، سن بلوغ مرغ ها کاهش می یابد. برای رسیدن به نتیجه مطلوب بهتر است روزانه مرغ ها 10 ساعت نور دریافت کنند.

کاهش استرس و بیماری

هر نوع استرس، از جمله تغییرات محیطی و بیماری می تواند باعث شود مرغ ها تخم های کوچک تر از حد معمول تولید کنند. وضعیت سلامتی جسمانی گله خود را مدام تحت نظر داشته باشید و در صورت مشاهده هر گونه علائم بیماری سریعا از یک دامپزشک مشاوره بگیرید. همچنین جهت فراهم کردن رفاه و آسایش برای مرغ های تخم گذار، فضای امن و بدون استرسی را در نظر بگیرید تا آنها در آرامش تخم مرغ های با کیفیت تری را تولید کنند.

نکات افزایش سایز تخم گذاری مرغ

شما نمی توانید زمان تخمگذاری را برای مرغ تخم گذار تعیین کنید اما می توانید با فراهم کردن پیش نیازهای لازم تخم مرغ های با کیفیتی داشته باشید:

  • دسترسی به دانخوری و آبخوری
  • جوجه کشی در بهار انجام شود (به دلیل طولانی بودن روزها)
  • تنظیم دما و رطوبت سالن
  • برنامه نوری متناوب

دلیل نازک شدن پوست تخم مرغ

7 نکته طلایی برای افزایش سایز و وزن تخم مرغ

به طور کلی تخم مرغ های درشت پوسته نازک تری نسبت به تخم مرغ های کوچک دارند. دلیل دیگری هم برای نازک بودن پوست تخم مرغ ها وجود دارد و آن، کمبود کلسیم در جیره غذایی مرغ تخمگذار است. برای بر طرف کردن این مشکل، مکمل های کلسیم را در دان مصرفی طیور قرار دهید. لیست زیر برخی مواد غذایی حاوی کلسیم می باشد:

  • پوسته تخم مرغ آسیاب شده
  • پوسته صدف (صدف معدنی)
  • سنگ آهک یا کربنات کلسیم

سخن آخر

این روزها به دلیل ورزش کردن اغلب مردم دنیا، نیاز به پروتئین افزایش یافته است که تخم مرغ منبع بسیارعالی برای تامین پروتئین مورد نیاز انسان ها می باشد. هدف هر مرغداری تولید تخم مرغ های باکیفیت و مرغوب است. جهت تولید تخم مرغ های بزرگ، باید یک استراتژی اصولی برای مرغ های تخم گذار در نظر گرفت. با توجه به موارد نام برده شده و رعایت آنها، رسیدن به هدف دور از انتظار نیست.