شناسهٔ خبر: 68062369 - سرویس علمی-فناوری
منبع: ایرنا | لینک خبر

بررسی دستاوردهای هوش مصنوعی در تشخیص و درمان ناباروری

تهران- ایرنا- کنگره بین‌المللی نگاهی جامع بر ناباروری: هوش مصنوعی و ناباروری با هدف بررسی و معرفی جدیدترین دستاوردها و تکنولوژی‌های هوش مصنوعی در زمینه تشخیص و درمان ناباروری برگزار می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا از پژوهشگاه ابن سینا جهاد دانشگاهی، کنگره بین‌المللی نگاهی جامع بر ناباروری: هوش مصنوعی و ناباروری از ۲۱ تا ۲۳ آذرماه ۱۴۰۳ با حضور متخصصان و پژوهشگران علوم کامپیوتر و پزشکی و به همت پژوهشگاه ابن سینا در مرکز همایش‌های دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار خواهد شد.

رئیس پژوهشگاه فناوری‌های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی - ابن‌ سینا و رئیس کنگره، برگزاری این رویداد علمی را فرصتی استثنائی برای تبادل دانش و تجربیات در یکی از پیشرفته‌ترین و پرتحول‌ترین حوزه‌های علوم پزشکی ارزیابی کرد.

محمدرضا صادقی افزود: مهم‌ترین پدیدار قرن حاضر تا امروز، بی‌تردید رشد و توسعه‌ شگفت‌انگیز هوش مصنوعی و امکانات نو و شگرفی است که به‌دنبال این توسعه به بشر عرضه می‌شود، علوم و فناوری‌های تولید مثل و درمان ناباروری نیز از جمله عرصه‌هایی است که در پرتو رشد و گسترش هوش مصنوعی دستخوش تحولاتی ژرف می‌شود و اگرچه اکنون هنوز در آغاز راه این تحول‌ هستیم، اما قطعاً در آینده‌ای نزدیک شاهد انقلاب هوش مصنوعی در این عرصه نیز خواهیم بود.
وی تصریح کرد:‌ هوش مصنوعی با ایجاد تحولات شگرف در حوزه‌های مختلف پزشکی، به ویژه در درمان ناباروری، نقش حیاتی در بهبود کیفیت درمان‌ها و افزایش شانس موفقیت آن‌ها ایفا می‌کند.

صادقی یادآور شد: این کنگره بین‌المللی با گردهم‌آوری متخصصان برجسته داخلی و بین‌المللی در زمینه درمان ناباروری و هوش مصنوعی، به بررسی کاربردهای عملی هوش مصنوعی در زمینه‌های مختلف درمان ناباروری پرداخته و به دنبال ارائه راهکارهای نوین برای ارتقای کیفیت زندگی زوج‌های نابارور خواهد بود.

وی اذعان داشت: برگزاری این کنگره فرصتی مغتنم برای جامعه علمی و علاقه‌مندان به حوزه‌های هوش مصنوعی و درمان ناباروری است تا با بهره‌گیری از دانش و تجربیات یکدیگر، گامی مهم در جهت بهبود درمان‌های ناباروری و ارتقای سلامت جامعه بردارند، با همکاری و هم‌اندیشی شرکت‌کنندگان، امیدواریم شاهد تحولات مثبت و چشمگیری در این حوزه باشیم و به افزایش امید به فرزندآوری در زوج‌های نابارور کمک کنیم.

دبیر علمی بخش پزشکی کنگره و عضو هیات علمی پژوهشگاه ابن‌سینا نیز در این باره گفت: برگزاری این کنگره فرصتی مغتنم برای جامعه علمی و علاقه‌مندان به حوزه‌های هوش مصنوعی و درمان ناباروری است تا با بهره‌گیری از دانش و تجربیات یکدیگر، گامی مهم در جهت بهبود درمان‌های ناباروری و ارتقای سلامت جامعه بردارند.

سهیلا عارفی ادامه داد: این کنگره به محورهای مهم و کاربردی از جمله مدل‌های پیش‌بینی مبتنی بر هوش مصنوعی برای موفقیت درمان‌های ناباروری، کاربردهای یادگیری ماشین در انتخاب جنین، تحلیل کیفیت اسپرم و تخمک، و ملاحظات اخلاقی در فناوری‌های کمک‌باروری می پردازد. هدف ما ایجاد فضایی علمی و پویا برای بحث و تبادل نظر در خصوص تحولات هوش مصنوعی و ارائه راهکارهای نوین برای درمان ناباروری، خواهد پرداخت.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف و دبیر علمی بخش علوم کامپیوتر و هوش مصنوعی کنگره نیز یادآور شد: هوش مصنوعی در سال‌های اخیر تحولات چشمگیری در علوم پزشکی ایجاد کرده و قابلیت‌های بی‌بدیلی در تشخیص، پیش‌بینی و درمان بیماری‌ها به ارمغان آورده است. در حوزه ناباروری، این تکنولوژی می‌تواند به بهبود فرآیندهای درمانی، افزایش دقت تشخیص و پیش‌بینی نتایج درمان کمک کند و در نهایت، شانس موفقیت زوج‌های نابارور را افزایش دهد.

حمید بیگی افزود: در این کنگره میان رشته‌ای، به بررسی ابعاد مختلف کاربرد هوش مصنوعی در تشخیص و درمان ناباروری پرداخته خواهد شد و مباحث گسترده‌ای از جمله نقش هوش مصنوعی در پیش‌بینی و تحلیل نتایج درمان، بهینه‌سازی پروتکل‌های تحریک تخمک‌گذاری، انتخاب بهترین تخمک، اسپرم و جنین در ART، تشخیص و درمان سقط مکرر و اندومتریوز مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

معاون آموزشی پژوهشگاه ابن سینا و دبیر اجرایی کنگره هم با اشاره به اهمیت برگزاری این رویداد گفت: برگزاری این کنگره فرصتی استثنائی برای تعامل پژوهشگران و متخصصان از ایران و جهان فراهم می‌آورد، با همکاری تیم‌های اجرایی و علمی، هدف ما ایجاد فضایی صمیمانه و علمی برای بررسی آخرین دستاوردها و فناوری‌های نوین هوش مصنوعی در درمان ناباروری است و امیدواریم که این اقدام علمی به ارتقای سلامت جامعه و بهبود درمان‌های ناباروری کمک کند.

صفورا سلیمانی فخر افزود: علاقه‌مندان و پژوهشگران می‌توانند برای ثبت‌نام و کسب اطلاعات بیشتر در خصوص برنامه‌ها، سخنرانان و هزینه‌های ثبت‌نام به وب‌سایت رسمی کنگره مراجعه کنند و یا با تلفن دبیرخانه کنگره به شماره ۰۲۱۲۲۴۳۲۰۲۰ داخلی ۴۵۵-۴۵۶-۴۵۷ تماس بگیرند.